Jag har försökt hitta en lösning i forumet men inte hittat något.

Jag vill inte ha hörnklossar.

Ena sidan av väggen är ca 45° och den andra är 90°

Jag vill gärna ha samma list hela vägen runt taket.

Se bild. Snedtak med två vinklade hörn och taklist, fönster mot trädgård och grått hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takhörn med olika vinklar, ena sidan 45° och den andra 90°, vid ett fönster. Väggen målad i beige.
Skapa konto

Snickare av den gamla stammen listade sådana tak med hålkärlslist och täljde ihop i hörnen och hyvlade listen på stödbensväggen för rätt vinkel. Det enklaste sättet är att ta en vanlig planhalva 15x44 som taklist. Geren på den långa väggen i plana delen blir 45gr. Geret mellan det plana taket och sned taket där delar man vinkeln så båda listerna blir lika breda. På stödbensväggen sätter man först den längsgående listen kapas 90gr. Listen i snedtak kapar man i lod och skär av den i underkant sådan blir lika bred som den på stödbensväggen. Man kan även göra lika med en skugglist 21x44 men då är det lättast om man sätter en 21x21 som hörnkloss mellan stödbensväggen och snedtak. Hur du än gör blir det bra och det är bara du som kommer att se det. Ta några småbitar och prova så behöver det inte bli fel.

• Gilla
Bobbilon
  • Laddar…
Du skriver inte vad för list du ska ha, sätter du skugglist med platta delen mot taket blir det ju rätt enkelt.

Det där har jag också funderat på. Självklart var det Allmogelist beställt men inga klossar i hörnen tilläts.

Och oavsett hur jag försökte få ihop det med 90 och 135 graders så blev det bara skit.

Lister har jag men dom ligger fint på loftet..

Så här gjorde jag
Denna bild är på där snedtaket möter den låga långväggen

• Hörn av träsockel monterad i ett rum, skruvad i väggen och taket.
    Skapa konto
  • Vinklat takhörn av trä med ljus list och krok för snöre mot vit vägg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Fällebyggarn
  • Laddar…
Om vinkeln ovanför fönstrets vänstersida är 45’ kapar du båda på 22,5. Prova med bitar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.