Hej

Nån som har en aning om det spelar nån roll i vilken ordning man applicerar delarna i LIP foliesystem 27.

Eller mer förtydligat: Om man sätter systemet med överlapp (väggfolierna överlappar varandra 5cm, golvfolierna överlappar varandra 5cm) men inget utvik av väggfolierna på golvet. Då ska det sättas inner/ytterhörn samt 10cm ÅT-remsa i alla golv/väggvinklar.

Spelar det då nån roll om man sätter inner/ytterhörn och 10cm ÅT remsa före man sätter dom stora folievåderna?

Eller går det lika bra att sätta dom stora folievåderna först och sedan inner/ytterhörn och ÅT-remsa utanpå det?

Kan inte medge att montageanvisningen är övertydlig på den punkten.
 
Även om det kanske inte spelar nån roll så följ anvisningarna exakt så slipper du tjafs sen.
 
Jag lutar mot att det är mer sannolikt att montageanvisningen vill påvisa att inner/ytterhörn + ÅT-remsa först, väggarna sen och golvet sist.

Men återförsäljaren som säljer tätskiktet och även har ett 10tal anställda som monterar samma tätskikt säger att dom alltid sätter inner/ytterhörn och ÅT-remsa sist.

Jag tycker montageanvisningen som sagt e lite luddig på vissa punkter.
 
Redigerat:
Tjaba, jobbar som plattis med lips produkter. Du får sätta inner/ytterhörn före eller efter duken, helt upp till dig. Huvudsaken är ju att allt blir tätt. Själv sätter jag hörnen efter vägg och golvduk. Jag sätter aldrig remsa i golvvinkel utan enbart med utvik från väggduken, mycket lättare och det blir bättre.
 
4eyes Simpa 4eyes Simpa skrev:
Tjaba, jobbar som plattis med lips produkter. Du får sätta inner/ytterhörn före eller efter duken, helt upp till dig. Huvudsaken är ju att allt blir tätt. Själv sätter jag hörnen efter vägg och golvduk. Jag sätter aldrig remsa i golvvinkel utan enbart med utvik från väggduken, mycket lättare och det blir bättre.
Toppen!
Så du sätter först väggarna med 5cm utvik på golv, sen golv o sist hörnen..? Varför är det lättare med utvik istället för remsa i golv/väggvinkeln?

Dom som sålde duken sa att de var bättre att sätta remsa i vägg/vägg vinklar istället för att gå med folien över hörnen. Dom menade på att de var lätt annars att duken blir knövlig och bubblig om inte väggarna är 110% raka o vinkelräta. Kan de ligga nån sanning i det?
 
Det är oftast skarvar som det blir läckage i. Varför ska man då ha två skarvar med remsa vid golvvinkel ist för en som det blir med utvik. Det är lite knöligt med duken i hörnen ja så där kanske remsa är bättre för en som inte jobbar med detta men utvik vid golv funkar fint.
 
Jag sätter alla väggarna sen så fort du lagt duk på golv som går vid hörn så sätter du dit hörnen sen arbetar du dig utåt. Manschetter sätter jag också ovanpå golvduken förutom duschbrunnen då.
 
Monteringsanvisningen är väl glasklar med att hörn och ÅT-remsa skall sättas först? Eller är det jag som inte hittar något alternativt monteringssätt i deras anvisning?
http://www.lip.dk/media/536573/system-27-okt-2018_web-ny.pdf
Som vanligt, när det gäller badrum, så är det tillverkarens anvisningar som skall följas. Allt annat är per definition fel. Och det spelar ingen som helst roll om man gjort samma fel många gånger tidigare. Det är fortfarande fel.
 
-RB- -RB- skrev:
Monteringsanvisningen är väl glasklar med att hörn och ÅT-remsa skall sättas först? Eller är det jag som inte hittar något alternativt monteringssätt i deras anvisning?
[länk]
Som vanligt, när det gäller badrum, så är det tillverkarens anvisningar som skall följas. Allt annat är per definition fel. Och det spelar ingen som helst roll om man gjort samma fel många gånger tidigare. Det är fortfarande fel.
Glasklart är ett kraftuttryck...
Jag är som sagt kluven. Jag har läst anvisningarna flera gånger och illustrationerna går att tolka som att hörn och ÅT-remsa monteras först. Texten säger att det viktiga är att alla delar limmas och förseglas med tvåkomponentslimmet. Men inget om ordningsföljden.

Alla delar i montaget är ju uppdelat och numrerat var för sig. Golv/väggvinklar är ett moment. Väggarna ett moment och golvet ett annat. Men de är inte övertydligt i vilken sekvens alla delarna tillsammans ska monteras från start till mål...

Jag tycker det är märkligt att dom jag pratat med som monterar LIP yrkesmässigt hela veckorna säger att det kvittar. Nånstans måste det påståendet komma från tänker jag. Ingen rök utan eld tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Okej.
 
-RB- -RB- skrev:
Okej.
Men jag har ingen aning. Jag kan lika gärna ha fel. De var därför jag tänkte kolla här om de var nån som var stensäker på vad som gäller. Annars lutar jag mot att sätta hörn o remsor först...

En annan sak jag tycker är lite oklar. Jag förmodar att hörnen sätts först o remsor sen. Men hur långt in på hörnen ska man dra remsorna?
 
Jag jobbar som sagt med detta hela dagarna och hade så sent som förra månaden repetition i kurs 3 vilket är leverantörens egen kurs, i detta fall lip. Enligt honom så får man sätta hörn och remsa i vilken ordning som helst.

På förra firman jobbade vi med centro och då satt vi alla hörn före duken.

Saken är den att man skär i hörnen på duken och kan då komma åt de lösa hörnen om de redan sitter så jag tycker det blir smidigare att sätta duk först och inner/ytterhörn sist.

Ha som regel att sätta ca 5 cm skarvar.
 
Men ja enligt monteringsanvisningarna står det att remsa och hörn sätts först, så där har RB rätt.
 
4eyes Simpa 4eyes Simpa skrev:
Men ja enligt monteringsanvisningarna står det att remsa och hörn sätts först, så där har RB rätt.
Dum fråga.
Vad händer om man sätter hörn/ remsa på båda sidor av folien? Annat än att det blir ojämnare när man ska upp med kakel/klinker?
 
Det kommer bli för mycket nivåskillnad. Blir massa onödigt kladd också. Gör inte så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.