Hej. Jag ska sätta lip board i badrummet ska man ha bricka på skruvarna eller inte.

Paul-Staffanstorp
Står väl ganska klart och tydligt i deras instruktioner att det ska användas bricka... ;)

Ja det gör det men där jag handlade tyckte dom att det inte behövdes.

Paul-Staffanstorp
Sorry men datorn hängde upp sig...

Skulle dela med mig av länken också...

http://www.lip.dk/media/32119/board%20montering.pdf

Vad de tycker är ju en sak och vad monteringsanvisningen säger är en annan.
Skulle du få problem sen och inte har använt brickor så lämnar inte LIP några garantier.

Dock kan jag säga att det är som så att LIP själv ger ut informationen till hantverkare som jobbar regelbundet med boarden att det är ok utan brickor och att man bara skruvar dem med gipsskruvar.

Att de inte går ut med detta i sina monteringsanvisningar har enligt dem att göra med att Svensson själva ska kunna montera skivorna och inte alla Svenssons har skruvdragare med djupanslag som gör att skruven stannar precis där den ska.
Drar man den lite för hårt så håller de inte fast skivan som de ska och därför skriver de att man ska ha bricka mellan.

Alltså... är du väldigt försiktig när du skruvar så kan du köra utan bricka.

Tack för svaret. Man får väl köpa brickor för säkerhets skull. Kan man använda samma skruvar som jag har använt redan?

Paul-Staffanstorp
revo skrev:
Tack för svaret. Man får väl köpa brickor för säkerhets skull. Kan man använda samma skruvar som jag har använt redan?
Jag vet ju inte vad du använt för skruvar men jag skruvar själv bara boarden med vanliga gipsskruvar...

Är du försiktig så kan du som sagt köra med detta men se bara till så att skruven går in precis så att skallen ligger slätt med skivan.

LIP-boarden är underbar att jobba med då den är så lätt att bära och dela.
Man skär bara lite försiktigt på ena sidan med gipskniven och sen knäcker man dem lätt.

Jag sätter brickor försäkerhets skull så man slipper framtida problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.