Vad är det för nätverks hd?kolvas skrev:Sist jag körde med Ubuntu, tror att det var 10,04 LTS så hade jag problem med att datorn kraschade när man öppnade mail-programmet Evolution, även stödet för dubbla skärmar kom jag inte riktigt överens med...
Nätverks HDD:n kom jag inte heller åt och eftersom jag inte är någon höjdare på programmering och tiden aldrig räcker till att få sitta med det hela så föll mitt intresse
WAF = Wife Acceptance Factor 
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Kör Ubuntu 10.04 Server genomgående. Virtualiserat med ESX. Jag har genom tiderna kört diverse olika men har nu gått över till att värdera enkelhet. Kalla det lathet om ni vill
.
Känner igen det där. När jag började så fick jag börja med att skriva min egen assemblator. Det var på 6502 processorn anno 1982.
När jag senare övergick till PC-sidan (V20-processor) så behövdes jag en fullskärmseditor. Bara att skriva en själv. Jag har fortfarande kvar en utskrift av källkoden i assembler. Kul nostalgi.
Det var tider det. Idag låter man andra göra jobbet och tankar man ner det man behöver.
Du har nog flera tummar på din ena hand verkar det som.lars_stefan_axelsson skrev:Yes, happy times!Vilket lyft det var när man fick tillgång till sin första assembler. Bara att slippa räkna ut relativa hoppadresser för hand. Jag kör faktiskt fortfarande lite assembler på Linux, för den intresserade så rekommenderar jag: Programming from the ground up (fri bok som kan laddas ner lagligt från [länk]).
Ja, OK jag vet, antalet intresserade kan räkas på ena handens tumme, men är man nörd så är man.![]()
Känner igen det där. När jag började så fick jag börja med att skriva min egen assemblator. Det var på 6502 processorn anno 1982.
När jag senare övergick till PC-sidan (V20-processor) så behövdes jag en fullskärmseditor. Bara att skriva en själv. Jag har fortfarande kvar en utskrift av källkoden i assembler. Kul nostalgi.
Det var tider det. Idag låter man andra göra jobbet och tankar man ner det man behöver.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Samma här. Min fru kör inget annat på "min" dator och det är inga problem. Firefox är "samma" så det är ju ingen direkt skillnad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Jag kör det själv nu (10.04.3 LTS alltså), och om du prövade det igen så tror jag att de värsta buggarna är borta. Evolution är ett hiskeligt härke, (men det är Outlook också, så ingen direkt skillnad). Dubbla skärmar funkar, men det har mycket med drivrutiner för grafikkort att göra (samma med OpenGL). Nvidia är att föredra (AMD/Radeons drivrutiner är inte lika bra). NätverksHD bör inte vara något problem, om du försöker igen och postar här så hjälper vi dig.kolvas skrev:Sist jag körde med Ubuntu, tror att det var 10,04 LTS så hade jag problem med att datorn kraschade när man öppnade mail-programmet Evolution, även stödet för dubbla skärmar kom jag inte riktigt överens med...
Nätverks HDD:n kom jag inte heller åt och eftersom jag inte är någon höjdare på programmering och tiden aldrig räcker till att få sitta med det hela så föll mitt intresse
Redigerat:
Det är det som är grejern det är inte så stor skillnad saker har bara olika namn och ibland även samma.lars_stefan_axelsson skrev:
Man behöver inte vara raketforskare eller programerare för att kunna använda linux.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Precis. Ungarna av idag håller på och slabbar med sitt flytande kväve och sina biosinställningar, men inte klarar dom av att dubblera klockfrekvensen inte! Dagens ungdom, på vår tid etc. etc.Bo.Siltberg skrev:
Min lite mer än 8år gamla stationära har varit framme och igång sen 2003-11-25skalman1 skrev:
Om man ska tror datumen på vissa bilder.
Finner ingen anledning att byta ut trotjänaren heller även om han fått lite nya reservdelar genom åren
Skönt att det lirar.skalman1 skrev:
Om den känns trött så kan du prova en lightare version baserat på ubuntu men med lxde.
http://lubuntu.net/
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Kanon. Visserligen är 8 år ingen ålder men att återanvända äldre utrustning är definitivt inte fel.skalman1 skrev:
Om du vill ha en dist som möjligtvis fungerar bättre för "TV"-bruk så kan jag rekommendera EasyPeasy. Den är byggd på Ubuntu 10.04 och är egentligen mer anpassad för Netbooks och touchskärm. Den har ett skal med stora knappar och skärmtangentbord så man slipper fysiskt tangentbord (den fungerar bra att styra med endast mus).