kolvas skrev:
Sist jag körde med Ubuntu, tror att det var 10,04 LTS så hade jag problem med att datorn kraschade när man öppnade mail-programmet Evolution, även stödet för dubbla skärmar kom jag inte riktigt överens med...
Nätverks HDD:n kom jag inte heller åt och eftersom jag inte är någon höjdare på programmering och tiden aldrig räcker till att få sitta med det hela så föll mitt intresse
Vad är det för nätverks hd?
 
gadu^ skrev:
skulle det inte vart för att det är så hög waf på linux så hade man kört det på alla datorer.
Har gjort åtskilliga försök, men det accepteras aldrig...
waf=?
 
WAF = Wife Acceptance Factor :)
 
Kör Ubuntu 10.04 Server genomgående. Virtualiserat med ESX. Jag har genom tiderna kört diverse olika men har nu gått över till att värdera enkelhet. Kalla det lathet om ni vill :).

lars_stefan_axelsson skrev:
Yes, happy times! :) Vilket lyft det var när man fick tillgång till sin första assembler. Bara att slippa räkna ut relativa hoppadresser för hand. Jag kör faktiskt fortfarande lite assembler på Linux, för den intresserade så rekommenderar jag: Programming from the ground up (fri bok som kan laddas ner lagligt från [länk]).

Ja, OK jag vet, antalet intresserade kan räkas på ena handens tumme, men är man nörd så är man. :)
Du har nog flera tummar på din ena hand verkar det som.

Känner igen det där. När jag började så fick jag börja med att skriva min egen assemblator. Det var på 6502 processorn anno 1982.

När jag senare övergick till PC-sidan (V20-processor) så behövdes jag en fullskärmseditor. Bara att skriva en själv. Jag har fortfarande kvar en utskrift av källkoden i assembler. Kul nostalgi.

Det var tider det. Idag låter man andra göra jobbet och tankar man ner det man behöver.
 
snaggletooth skrev:
WAF = Wife Acceptance Factor :)
Ha ha det var precis det svaret jag hittade på google :)
Jag hade låga WAF värden i början men efter nån månad så var det 200 % upp.
 
Samma här. Min fru kör inget annat på "min" dator och det är inga problem. Firefox är "samma" så det är ju ingen direkt skillnad.
 
kolvas skrev:
Sist jag körde med Ubuntu, tror att det var 10,04 LTS så hade jag problem med att datorn kraschade när man öppnade mail-programmet Evolution, även stödet för dubbla skärmar kom jag inte riktigt överens med...
Nätverks HDD:n kom jag inte heller åt och eftersom jag inte är någon höjdare på programmering och tiden aldrig räcker till att få sitta med det hela så föll mitt intresse
Jag kör det själv nu (10.04.3 LTS alltså), och om du prövade det igen så tror jag att de värsta buggarna är borta. Evolution är ett hiskeligt härke, (men det är Outlook också, så ingen direkt skillnad). Dubbla skärmar funkar, men det har mycket med drivrutiner för grafikkort att göra (samma med OpenGL). Nvidia är att föredra (AMD/Radeons drivrutiner är inte lika bra). NätverksHD bör inte vara något problem, om du försöker igen och postar här så hjälper vi dig.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Samma här. Min fru kör inget annat på "min" dator och det är inga problem. Firefox är "samma" så det är ju ingen direkt skillnad.
Det är det som är grejern det är inte så stor skillnad saker har bara olika namn och ibland även samma.

Man behöver inte vara raketforskare eller programerare för att kunna använda linux.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vilket lyft det var när vi klockade upp våra hembyggda Z80-datorer i plugget från 2 till 4 MHz !
Precis. Ungarna av idag håller på och slabbar med sitt flytande kväve och sina biosinställningar, men inte klarar dom av att dubblera klockfrekvensen inte! Dagens ungdom, på vår tid etc. etc. :) :)
 
Idag har jag rotat fram min 8 år gamla stationära dator, kopplat ihop den med 42" tv:n och bytt ut Win XP mot Ubuntu 11.10.
Funkar kanon. :)
 
skalman1 skrev:
Idag har jag rotat fram min 8 år gamla stationära dator, kopplat ihop den med 42" tv:n och bytt ut Win XP mot Ubuntu 11.10.
Funkar kanon. :)
Min lite mer än 8år gamla stationära har varit framme och igång sen 2003-11-25 :D
Om man ska tror datumen på vissa bilder.
Finner ingen anledning att byta ut trotjänaren heller även om han fått lite nya reservdelar genom åren :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Ungarna av idag håller på och slabbar med sitt flytande kväve och sina biosinställningar, men inte klarar dom av att dubblera klockfrekvensen inte! Dagens ungdom, på vår tid etc. etc. :) :)
Jag har nåt i förådet inte hembygt men den heter Zinclair ZX81
 
skalman1 skrev:
Idag har jag rotat fram min 8 år gamla stationära dator, kopplat ihop den med 42" tv:n och bytt ut Win XP mot Ubuntu 11.10.
Funkar kanon. :)
Skönt att det lirar.
Om den känns trött så kan du prova en lightare version baserat på ubuntu men med lxde.
http://lubuntu.net/
 
skalman1 skrev:
Idag har jag rotat fram min 8 år gamla stationära dator, kopplat ihop den med 42" tv:n och bytt ut Win XP mot Ubuntu 11.10.
Funkar kanon. :)
Kanon. Visserligen är 8 år ingen ålder men att återanvända äldre utrustning är definitivt inte fel.

Om du vill ha en dist som möjligtvis fungerar bättre för "TV"-bruk så kan jag rekommendera EasyPeasy. Den är byggd på Ubuntu 10.04 och är egentligen mer anpassad för Netbooks och touchskärm. Den har ett skal med stora knappar och skärmtangentbord så man slipper fysiskt tangentbord (den fungerar bra att styra med endast mus).
 
Tack för tipsen, hittils verkar det som att den är rätt snabb.
Den var iaf en av dom värsta som gick att köpa när den var ny så den är väl helt ok nu också.

Ska kolla EasyPeasy, det lät ju intressant. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.