M
Andy78 skrev:
Micke64 skrev:
Själv kör jag Gentoo. Allt annat, inklusive Ubunti tenderar till att sluta fungera om man försöker uppgradera nått till en version som inte följer med diston... :( Det är faktiskt nått som MS har fixat betydligt bättre än GNU, att bibliotek ofta inte är binärt bakåtkompatibla. Det går visserligen att kompillera om, och då funkar det oftast. I Ubuntu 13,10, så kommer en gammal version av Evolution med som inte har stöd för TLS 1.2! För att uppgradera till nya Evolution måste en del bibliotek uppdateras, problemet är att andra saker i Ubuntu 13.10 inte är kompatibla med de nyare biblioteken... fail.
Tror du haft otur. Kan du inte lägga till fler paketförråd hämta de andra programmen från andra källor. För min del fungerar det otroligt smidigt med Ubuntu, problemet är att jag gillar inte gränssnittet, måste byta från 10.04 nu så jag provar Mint.
Visst går det att lägga till andra paketkällor, mm, men det fungerar ytterst dåligt då hela dependency-hierarkin för samtliga paket som behöver uppdateras blir ohanterbar till sist. Det går väl att skaffa sourcen och fixa till det, men det är ju inte därför man kör ubuntu, tex. Det är en av anledningarna att jag bytt till Gentoo från RHL, och alla andra binära distros.

En sidopunkt. Ubuntu 13.10 med Unity är är användarvänligt om du inte har stora krav på att köra senaste versionerna av vissa saker.

Redigerat av moderator:
Nästa dator jag köper ska ha någon linuxdist förinstallerad, tycker man ska gynna linux framfart om man vill se mer av det på konsumentmarknaden, tyvärr kommer det nog ta ett tag på apples bekostnad. Chrome Book tror jag är här för att stanna är otroligt nöjd med den.

M
Ja, att slippa punga ut 25% av nydatorkostnaden i licenspengar till MS är ju rätt trevligt.

Problemet är att många som använder linux köper inte sin distribution eller donerar pengar.
Nu menar jag inte att man ska köpa en kartong med skivor och manualer då det är slöser med resurer.
Tyvärr tror jag inte att man kommer att kunna köpa en dator förinstallerad med linux i sverige från de stora tillverkarna, dell, lenovo, asus etc det är för mycket Microsoftpropaganda i det hela fortfarande.
Och jag tror att MS kommer förlora några procent till apple, och ännu fler på konsumentmarknaden.

Problemet är att det har varit svårt för folk att byta, det finns alltid en rädsla för förändringar.
För 10 år sedan visste inte många vad en Mac var helt plötsligt ska man ha en eftersom man använt iphone utan att veta varför.
Men man köper provar å kör och visst funkar det ...

Micke64 skrev:
I Ubuntu 13,10, så kommer en gammal version av Evolution med som inte har stöd för TLS 1.2! För att uppgradera till nya Evolution måste en del bibliotek uppdateras, problemet är att andra saker i Ubuntu 13.10 inte är kompatibla med de nyare biblioteken... fail.
Problemet är väl att du försöker uppgradera till en version av Evolution som inte ingår i Ubuntu 13.10? Då är det klart att det blir problem.

Det är nackdelen med att använda distributioner med fasta releaser, fördelen är att man slipper sitta och kompilera en massa grejer, en Ubuntu-burk installerar du på en kvart ungefär.

Själv kör jag Kubuntu, i garaget rullar en gammal maskin på Xubuntu. Resten av familjen +HTPC kör Ubuntu av lite olika versioner. Har inga överdrivet stora Linux kunskaper, knackar helst inte i terminalen utan kör det mest för att det skall fungera. Av ren princip så utövas all mynighetskontakt (FSK, Deklaration, PPM mm) med linuxdatorerna och hitills har det inte tagit stopp någon gång.

Det funkade. :)

Köpte en billig Compaq laptop med Win8 idag och även om det var mycket krångligare på Win8 datorn än 7 så gick det när jag väl fått den att starta installationen och sedan inte släcka ner skärmen. :o

Så nu ligger det både Win8 och Ubuntu 13.10 på den.

Skönt. vad vart det för någon?

En Compaq CQ58D10S0, billig som attan. :)

Hade tänkt köpa en dator i samma prisklass som min förra som kostade runt 8500kr, men nu kändes det som att även dom billigaste var tillräckliga för min användning då jag hellre ville ha en 15,6" än en 18,1" skärm som min gamla.

Jag köpte en Compaq CQ-71 250-so 2009 och den håller än idag är så otroligt nöjd med den och nvidia gforce allt bara funkar behöver inte leta drivrutiner, och den är på 2 ghz dualcore så den håller än idag. Nackdelen är att den bara har 3 gig ram men det fungerar utmärkt den har dock stöd för 8 gig men det är inget man köper, inte värt pengarna då får det bli minnen från grovsopen eller någon annann krachad dator. Sen gäller det att ha en kärna som hanterar mer än 4gig ram. Men som sagt fungerar utmärkt att göra en 8 gigs swapprtition som extra utrymme. Det man ska vara varsam med är batterierna aldrig ladda ur dem helt.

Jag har just uppgraderat hårdvaran i två Linuxdatorer, och det som slår mig är att det bara är att stoppa in ny hårdvara och köra. Windows fungerar *inte*, eftersom den inte har drivrutinerna i kärnan ens. (Sist jag kollade, har det äntligen fixats?) Det blir "bluescreen" eller dylikt.

Vad gäller att ligga på "the bleeding edge" så kallas den ju just "bleeding" av en anledning. Själv så kör jag Ubuntu 12.04 LTS med MATE-desktop. Kommer att fungera precis som det skall i många år än. (Om det är något enstaka program man behöver uppdatera så går det ofta utanför paket-trädet, eller tom i, om man är lite försiktig).

Ett alternativ, om det är ett enstaka program som man behöver i nyare version, är ju att köra en separat installation i en virtuell maskin.

Men i de flesta fall går det att använda t.ex. apt pinning (i Debian-baserade system) för att installera enstaka paket från nyare version. De gånger det inte fungerar så smidigt är när det gjorts en uppgradering mot nyare libraries. Men det går väl då (om man vill) antagligen att kompilera statiskt länkade binärer mot nyare libraries.

Jag uppfattar det som att dessa problem har ökat lite på senare år på grund av alla dessa olika libraries för GUI (Qt, GTK, KDE etc) som har en rätt hög utvecklingshastighet.

MATE? Verkar ju bara vara något för bakåtsträvade?!?!

Man kanske skulle testa...

Vilka program är det ni problem med efter uppgraderingen? Jag brukar försöka hitta ett paket anpassat för disten och gör jag inte det så byter jag till något annat om möjligt. Vill köra binärer så mycket som möjligt, det ska gå att installera genom att klicka på en fil. Håller med det är inte linux hardcore och väldigt bekvämt och enkelt men tror det är viktigt att det är möjligt så långt det går om man vill få in linux på skrivbordet hos vanliga användare. Jag brukar ofta efterfråga program / paket för linux för olika tjänster för att visa intresse. Spotify gjorde det bra de släppte en client tidigt tror det är viktigt om man vill ta marknadsandelar att man täcker alla operativsystem även linux.

-MH- skrev:
MATE? Verkar ju bara vara något för bakåtsträvade?!?!

Man kanske skulle testa...
;)

Nej, vi har nu nått en mognad inom gränssnitt m.m. med nuvarande tekniska möjligheter att den mesta utveckling tar (ibland stora) steg tillbaka. Den senaste trenden, som Microsoft/Gnome/Ubuntu alla hoppat på, dvs att behandla en dator med stor skärm, mus och tangentbord som om den vore en (i sammanhanget) fjuttig liten pekplatta är naturligtvis helt huvudlös!

Nu har inte alla tappat förståndet samtidigt, så MATE kommer till undsättning genom att underhålla en "desktop" så som den bör fungera. I början genom att underhålla GNOME2. Men man har som målsättning att basera MATE-desktop på GTK3 i framtiden, fast med samma vettiga gränssnitt.

Det är inte helt perfekt som GNOME2 var på tidigare Ubuntu-varianter, men bra nära. Den fungerar utmärkt som äldre system utan att förstöra gamla, väl inövade och optimerade arbetssätt ("workflows").

Anbefalles! Som Norrmännen säger. ;)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.