fast vad gjorde du med datorn då? :)

Det man "skall" göra med en dator. Programmerade den! :) Fanns både gcc, emacs och ett (iofs taskigt) C-lib. Och det är allt man behöver. :)

Jag kommer ihåg 1993, "året då september aldrig tog slut". Det var första gången det kom nollor till Chalmers D-linje som var "datorvana", dvs hittade på tangentbordet och kunde köra en dator, MEN inte kunde programmera. Kulturskymning! Dagens ungdom osv. ;)

P
Angående Ubuntu.. Välj inte nyaste 11.x
Desktop miljön Unity är ingen hit.. att byta till Gnome eller liknande är att rekomendera... men Mint har börjat segla upp som ett bättre alternativ

jag men vad programerade du då?
kommer ihåg första bokföringsprogrammet vi hade, Topp hette det, kördes i Dos, från Spcs som nu heter Visma.
Måste nog säga att jag hellre kör administration 500 än Topp 1000 :)

Unity: är det där det är typ en list till vänster ?

P
Unity.. precis listen till vänster.... men sen en massa annat skit... Tror det är därför många har börjat överge Ubuntu för annat tex Mint... Unity gjordes för små enheter tex mobil terminaler etc.. inte för stationära...

Mikael_L
Jag har programmerat lite av varje i mina dagar.

Första var en ABC80. Först Basicprogrammering, sen ganska snart tog utmaningen slut så då började vi programmera maskinkod, utan assembler. :O
Kodade instruktioner på ett papper, räknade sen ut hoppadresserna, och sen fick man bara hoppas att allt var rätt räknat när man provade programmet.

Sen har jag varit på abc800, nord-10, motorola 6800, sun, IBM-PC, Hitachi H8-S m.fl
(Nu angav jag datorer och processorer lite blandat) i både högnivå som lågnivå-programmering, och maskinnära programmering.

Senaste (dumma) projektet fick jag faktiskt hem idag:
Ett utvecklingskort med en PIC-microkontroller. Jag har i flera år tänkt fördjupa mig lite i PIC-världen, nu ska det förhoppningsvis ske.
Kommer jag någon vart och känner att tiden möjligtvis räcker till så tänkte jag starta en tråd om detta här på forumet, under teknik blir nog bra. Där jag hoppas att några vill bli medskyldiga och att vi kan driva på varandra och kanske bygga något nyttigt.

ursäkta OT :blushing:, jag tyckte bara det passade så bra nu när jag precis installerat utvecklingsmiljön på datorn.:cool:
Jag gör en egen tråd om detta sen, så var inte orolig, jag ska inte spamma linuxtråden mer.

Redigerat:
nino skrev:
jag men vad programerade du då?
Jag och en kompis började skriva en "init" (första processen som körs i ett Unix-operativ, det är lite tekniskt; http://en.wikipedia.org/wiki/Init). Version 0.11 (och 0.12) kom nämligen inte med någon sådan, utan man dumpades rätt in i en root-shell. Men vi var för långsamma, lagom när vi kommit en fjärdedel på vägen så hade någon annan redan plockat ihop en version som skeppades. Så jag har ingen kod i kärnan... :( (Nej, jag är inte ledsen för det... :))

Själv kör jag en burk med Ubuntu och en med Debian, båda är server maskiner så inget grafiskt tjafs.
Gjorde min första Linux installation -97 då med Redhat.

Mikael_L skrev:
så då började vi programmera maskinkod, utan assembler. :O
Kodade instruktioner på ett papper, räknade sen ut hoppadresserna, och sen fick man bara hoppas att allt var rätt räknat när man provade programmet.
Yes, happy times! :) Vilket lyft det var när man fick tillgång till sin första assembler. Bara att slippa räkna ut relativa hoppadresser för hand. Jag kör faktiskt fortfarande lite assembler på Linux, för den intresserade så rekommenderar jag: Programming from the ground up (fri bok som kan laddas ner lagligt från http://savannah.nongnu.org/projects/pgubook/).

Ja, OK jag vet, antalet intresserade kan räkas på ena handens tumme, men är man nörd så är man. :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Yes, happy times! :) Vilket lyft det var när man fick tillgång till sin första assembler. Bara att slippa räkna ut relativa hoppadresser för hand. Jag kör faktiskt fortfarande lite assembler på Linux, för den intresserade så rekommenderar jag: Programming from the ground up (fri bok som kan laddas ner lagligt från [länk]).

Ja, OK jag vet, antalet intresserade kan räkas på ena handens tumme, men är man nörd så är man. :)
Bra tips, tackar! (räcker upp handen som tummen ;-)

Du behöver klona din tumme.
Vilket lyft det var när vi klockade upp våra hembyggda Z80-datorer i plugget från 2 till 4 MHz !

P
Hemma kör jag Opensuse 11.3, 11.4 och 12.1. Började en gång i tiden med suse 6.1, På netboken kör jag någon debianversion. I paddan och mobilen ligger android. I routrarna kör jag dd-wrt och openwrt.

På jobbet kör vi RHEL (Red hat)och SLES (Suse) i servrarna. Naturligtvis kör jag en Opensuse på arbetsstationen :cool:

Klarar desktopmiljöerna av att rendera teckensnitt på ett vettigt vis numera och har webkänslan försvunnit?
I så fall kan det va värt att testa nån dist för att slippa w7 ifall jag nån gång köper ny dator.

Kör också Kubuntu för att jag tycker KDE är bättre än Gnome. På servrarna hemma dock Ubuntu "headless" utan allt grafiskt krafs.

Första UNIX bekantskapen var på microvaxar 1987 och monokroma ampex terminaler, lite senare SUN maskiner och Minix i hemmamiljö. En hel del assembler på 68000 blev det också.

Vad gäller programmering nu för tiden så blir det mest C på PIC.

Hur ofta använder ni Windows? själv köpte jag en Compaq Presario med stöd för allt i Ubuntu då jag vill att min "hempc" ska fungera perfekt.
Den kom med win vista som endast använd för test eller windowsspecifika program. "gratis uppgradering" till win 7 erbjöds, man fick betala för frakten dvs 300 kr för 2 skivor tack för den.
Har inte installerat uppgraderingen då jag nästan aldrig använder windows.
Återställningsskivorna kan endast användas på den dator de skapades så licensen är i stort sett värdelös om datorn går sönder och man vill installera det på en annan dator.

Nästa Laptop ska jag försöka köpa utan os eller så köper jag den med linux på för att gynna operativet.
Allt fungerar i ubuntu webb, mail orbehandling, surf finns spotify dropbox m.m.

Det enda jag inte kan göra är att tidrapportera min lön då företaget som skapat programvaran endast gjort den för internet explorer, man möter denna sida och kommer inte vidare.
Inte ett linuxproblem med andra ord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.