jag har kört ubuntu i ca 6 år nu, men gillar inte den senaste disten 11.10 64 bitars
 
Inte jag heller är inte så förtjust i Unity som de använder nu istället för gnome så det blir nog mint i fortsättningen.
 
Kan man tolka deta som att "alla" vill ha ett operativsystem som egentligen inte gör nåt alls?
En programstartare så att säga.
Typ DOS men i grafisk miljö.

Hur svårt kan det va egentligen?
Givetvis är detta redan gjort.bara ladda hem distX osv ;) men ändå.
För oss vanliga iloiter som är daudaträtta och bara vill det fungerar så är MS och numera w7 enklast möjliga val.
Inte för det stör mig men ska Linux slå "detta" året så krävs lite mer.
 
"Kan man tolka deta som att "alla" vill ha ett operativsystem som egentligen inte gör nåt alls?"
Hur då menar du?

Linux på skrivbordet kommer tyvärr inte slå 2012 och troligtvis inte 2013 heller.
Inte föränn det används på företagen och /eller går att köpa en dator med linux i Handeln typ Siba, Elgiganten , expert webhallen etc.
 
Andy78 skrev:
"Kan man tolka deta som att "alla" vill ha ett operativsystem som egentligen inte gör nåt alls?"
Hur då menar du?.
Jag menar att man har dator till det man vill just då.
Inget extra.
Bara starta hårdvaran och sen låta mig själv starta mjukvara efter behov.
 
Blindnit skrev:
Jag menar att man har dator till det man vill just då.
Inget extra.
Bara starta hårdvaran och sen låta mig själv starta mjukvara efter behov.
Precis så har jag det just nu, precis som jag vill ha det :)
 
Mikael_L
nino skrev:
Mikael_l inte var det -92 iaf...
Linus skapade den första kärnan runt -91 och slackware kom April -93
Så kan det varit. Länge sen, minns dåligt.
Men hösten -95 bodde jag på ett annat ställe och hade sedan en liten tid en annan dator, vilket gör att jag vet att det var före -95 i alla fall.
Och så måste jag även rätta mig angående det med 286'a. Linux har (mig veterligen) aldrig gått att köra på 286, iom att det var först 386 som stödde vissa multitasking-grejer och minnesskydd osv som är en förutsättning för linux som operativ.
Så det var min 386:a jag installerade slackware på, och då kan jag alltså även med säkerhet datera mitt första linuxförsök till efter 1993. Så min nya gissning blir helt enkelt -94, verkar rätt troligt. ;)
 
Blindnit skrev:
Klarar desktopmiljöerna av att rendera teckensnitt på ett vettigt vis numera och har webkänslan försvunnit?
I så fall kan det va värt att testa nån dist för att slippa w7 ifall jag nån gång köper ny dator.
Ja det skulle jag säga att de gör. Jag har haft problem med att fel typsnitt har valts någon gång (mitt eget fel, inget jag tror en vanlig användare skulle råka ut för) men har inte haft de problem jag tror du är ute efter de senaste 4-5 åren.
 
Andy78 skrev:
Hur ofta använder ni Windows? .
I stort sett aldrig. Det är om jag vill spela lite FPS någon gång med ojämna mellanrum (barnen är ivägen större delen av tiden :@ :) )

Jag har faktiskt lyckats att klara mig även på jobbet, fast iofs inte utan Crossover Office s.a. jag kan köra Excel/Word när jag får filer som jag måste ändra i och skicka tillbaka. För att läsa så fungerar Google docs/OpenOffice i i stort sett alla fall.
 
Inte jag heller är inte så förtjust i Unity som de använder nu istället för gnome så det blir nog mint i fortsättningen.
Nja, det är väl fortfarande Gnome i botten, Unity är bara ett nytt gränssnitt ovanpå Gnome, och om jag minns rätt så kan du växla tillbaka till Gnomutseendet om du vill.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har faktiskt lyckats att klara mig även på jobbet, fast iofs inte utan Crossover Office s.a. jag kan köra Excel/Word när jag får filer som jag måste ändra i och skicka tillbaka. För att läsa så fungerar Google docs/OpenOffice i i stort sett alla fall.
Att ladda upp företagsdokument till ett privat Googlekonto är inte att rekommendera, fast det var kanske bara rent hypotetiskt? ;)

Själv kör jag inte Linux längre men gjorde det i mitt tidigare arbete som säkerhetstekniker. Körde även OpenBSD trots att Theo de Raadt är en av de mest knepiga figurerna i den här världen. :)
 
Hur ofta använder ni Windows?
Varje Dag. Använder det som passar bäst för tillfället.

Windows: Office, CAD, Videoredigering, ... Visst finns det i Linux miljön, men ett sämre alternativ, IMHO.

Linux: Server, viss utveckling av mjukvara (tycker netbeans och eclipse gör sig bättre i linux miljö), alla "jobb" som behöver automatiseras och scriptas, batch kompileringar ...

iOS: Ipadden och allt politiker jobb.

Android: Mobilen ...

Etc.
 
Redigerat:
joflopp skrev:
Att ladda upp företagsdokument till ett privat Googlekonto är inte att rekommendera, fast det var kanske bara rent hypotetiskt? ;)
Nej, det var med vett och vilja. Det är fördelen med att vara forskare på statlig högskola. Dels är dokumenten offentliga (enl. lag.) och dels så finns det ingen på "jobbet" som skulle kunna tänkas orka ha synpunkter. Jag är lektor i datasäkerhet, så det var inte av brist på medvetenhet om problemet som jag valt att göra såhär. :) Jag hoppas och tror att jag gör mycket mer intressanta misstag. :D

joflopp skrev:
Själv kör jag inte Linux längre men gjorde det i mitt tidigare arbete som säkerhetstekniker. Körde även OpenBSD trots att Theo de Raadt är en av de mest knepiga figurerna i den här världen. :)
Ja, det är jämt skägg mellan honom och Dan J Bernstein (qmail, djbdns)... Själv spelar man i en helt annan division vad gäller exentricitet och konsten att vara motvals. :D (Länge sedan jag körde/följde OpenBSD dock).
 
Sist jag körde med Ubuntu, tror att det var 10,04 LTS så hade jag problem med att datorn kraschade när man öppnade mail-programmet Evolution, även stödet för dubbla skärmar kom jag inte riktigt överens med...
Nätverks HDD:n kom jag inte heller åt och eftersom jag inte är någon höjdare på programmering och tiden aldrig räcker till att få sitta med det hela så föll mitt intresse
 
Skulle det inte vart för att det är så hög WAF på Linux så hade man kört det på alla datorer.
Har gjort åtskilliga försök, men det accepteras aldrig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.