Kul! Jag med! Jag importerade dessutom 48kb minnesmodulen och ett tangentbord från england eftersom det var mycket billigare. (Detta var innan EU och internet, så det var vackert att skriva brev, skaffa bankväxel och krångla med tull osv.)

Den ligger i källaren någonstans, skulle ta fram den någon helg och visa grabben hur bortskämda dagens barn är. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det man "skall" göra med en dator. Programmerade den! :) Fanns både gcc, emacs och ett (iofs taskigt) C-lib. Och det är allt man behöver. :)
Eight Megabytes And Constantly Swapping... ;)

Jag kommer ihåg 1993, "året då september aldrig tog slut".
Året då du blev gammal och bitter! ;) Och året vi startade en web-server och testkörde Mosaic, vill jag minnas.
 
Mikael_L skrev:
... nord-10 ...
Åh, Norsk Data med Sintran-III ! Vi lyckades göra intrng i skolans dator genom att lista ut hur lösenordsalgoritmen funkade. Jo, man tar några bitar ur varje tecken, OR:ar ihop dem shiftar lite och sparar det sedan som ett 16-bitars (!!!) tal för alla att se. Lite reverse engineering så var root-lösenordet fixat. ;)

(Detta var ändå 25 år sedan, så någon detalj kan vara fel).

Ni som undrar om 1024 bitars säkerhet räcker, fundera på det.
 
Kör Ubuntu 11.10 64-bitars. Gillar inte heller alls Unity. Körde Kubuntu innan, men man måset ju lägga två strån ikors ibland, så jag ändrade till Ubuntu. Minsta motståndets lag ni vet.

Men, vadf är lättaste sättet att gå tillbaka till gamla gränssnittet på Ubuntu? Nej, tänker INTE byta OS. Ids inte.
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Åh, Norsk Data med Sintran-III ! Vi lyckades göra intrng i skolans dator genom att lista ut hur lösenordsalgoritmen funkade. Jo, man tar några bitar ur varje tecken, OR:ar ihop dem shiftar lite och sparar det sedan som ett 16-bitars (!!!) tal för alla att se. Lite reverse engineering så var root-lösenordet fixat. ;)

(Detta var ändå 25 år sedan, så någon detalj kan vara fel).

Ni som undrar om 1024 bitars säkerhet räcker, fundera på det.
Aha, men om det var "bara" 25 år sedan så var det inte ni som hackade kommunens bostadskö-lista som låg på samma nord-10:a som gymnasieskolan körde på. :)
Det var grabbar från skolans dataförening, dom sålde sen attraktiva köplatser, bland 10 högsta i kön, typ. ;)
Polisen kom och sög dom mitt i en lektion, hörde jag.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Kul! Jag med! Jag importerade dessutom 48kb minnesmodulen och ett tangentbord från england eftersom det var mycket billigare. (Detta var innan EU och internet, så det var vackert att skriva brev, skaffa bankväxel och krångla med tull osv.)

Den ligger i källaren någonstans, skulle ta fram den någon helg och visa grabben hur bortskämda dagens barn är. :)
Själv skaffade jag nyligen en VIC20 (min första helt egna maskin) för och visa lillkillen på 6år. Hans första kommentaren var runt bandspelaren och kassetterna. Efter att jag förklarat vad det var till, funderade han en stund, och frågade sedan

"Men hur får vi nu in Windows7 på band ..."

Dock var det en bra början att lära sig lite programmering, så i julas fick han ett arduino utvecklingskort ...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.795254,13.090965
 
-MH- skrev:
Men, vadf är lättaste sättet att gå tillbaka till gamla gränssnittet på Ubuntu? Nej, tänker INTE byta OS. Ids inte.
Ctrl-Alt-F1...
 
-MH- skrev:
Året då du blev gammal och bitter! ;) Och året vi startade en web-server och testkörde Mosaic, vill jag minnas.
Ja, fast den hette inte det då. Fanns bara en websida i svart-vitt med ett fysikexperiment (på franska...). Det var i stort sett hela webben... (Fast var det inte 92? Är för gammal och gaggig, kommer inte ihåg)

Minns iaf att jag sa "Äh, är ju bara gammal en-till-många kommunikation, som en gammaldags tidning. Det är ju debatten på USENET med många-till-många som är grejjen! Kommer aldrig att bli något med det här med webben." Tur att man satte alla sina pengar på den förutsägelsen. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ctrl-Alt-F1...

ahh klassiska.. snabbast av alla
 
"Sociala medier" är ju bara ett annat namn och annan teknik, men det är samma idé som USENET. ;)
 
TLovskog skrev:
"Men hur får vi nu in Windows7 på band ..."

Dock var det en bra början att lära sig lite programmering, så i julas fick han ett arduino utvecklingskort ...
Ja, det kan bli trångt... :) Funkar det verkligen med ett Arduino till så unga? Det närmaste vi kört hemma är något robot-spel på nätet. Typ gå två fram och sväng höger.
 
Hej,

Det har gått rätt bra, bättre än förväntat. Man får sitta med honom i början och koppla upp något. Sedan kan man låta honom fippla och ändra parametrar i programmet. Ex. lägga till lysdioder parallellt / seriellt och ändra hastigheter på rinnande ljus etc. Programmeringen är det svåra iom det är textbaserat. Hans svaghet är ju att han inte kan läsa riktigt än.

Man får också vara beredd på extra kostnader ... det går sönder mycket genom trial'n'error metoden ;-) Har redan fått köpa ett nytt kort. Att en utgång klarar max 25mA är inte helt begripligt för en 6åring.

Nu har iofs SImon varit med mig i "labbet" sedan han föddes och är rätt slängd i teknik, vilket kan spela en viss roll. Han har en härlig blandning mellan en som kan teknik och en 6årings tankar om saker och ting. Ibland blir det helt fel och ibland blir man ställd och undrar varför det inte fungerar på Simons sätt ...
 
Minns iaf att jag sa "Äh, är ju bara gammal en-till-många kommunikation, som en gammaldags tidning. Det är ju debatten på USENET med många-till-många som är grejjen! Kommer aldrig att bli något med det här med webben." Tur att man satte alla sina pengar på den förutsägelsen
Någon som kommer ihåg Gopher ... ännu en en-till-många historia, innan webben?
 
Ja, nya desktopmiljön i ubuntu suger... Den är väldigt svår att få en överblick på och ineffektiv tycker jag. Men man vänjer väl sedan.

Upptäckte ett problem i senaste ubuntu. 11.10 32bit
Har enablat så man kan ansluta mot x via vnc. Tidigare har detta gått suveränt, nu går det men jag får väldigt seg skärmuppdatering. Massa svarta rutor och seg upplevelse.
Någon som upptäckt detta med?

Mvh

Stefan
 
Troberg: Nej det var ju konstigt att dom inte följde ditt förslag... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.