18 716 läst ·
17 svar
19k läst
17 svar
Linoljefärg blanda själv?
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 139 inlägg
Jag är återförsäljare för Claessons och de har tungolja som är både koncentrerad och utblandad.hscn skrev:
Är förmodligen bra den också men lite dyrare. Tycker Ottossons hemsida inger lite extra förtroende vad gäller färg.
Kan nämna att jag alltid grundar med kinesisk tungolja blandat med 50% balsamterpentin vid utomhusmålning, åtminstone där färg släppt och underlaget är synligt och alltid vid nytt virke. Fantastiskt bra egenskaper mot röta och färgsläpp. OBS! bara en strykning. tungoljan bilda film när underlaget är mättat och filmen är inte bra underlag för vidare målning. Samma här kvalitetsprodukter gäller, undvik Biltema et.c. Claessons trätjära är pålitliga men har bara färdigblandad.
Har köpt ren tungolja från [länk] mycket hög kvalitet till bra pris. Tyvärr verkar det som produkten inte finns i sortimentet längre, men man kan ringa och fråga. Seriös och kunnig handlare som pratar gärna och länge.
Har målat inomhussnickerier med Ottossons utan terpentin, första gången med liten del cosirk per deras anvisningar, andra gången utan - då jag inte hittade burken när det var dags att måla. Torkar på ett par dygn om man målar ordentligt tunt.
Enda problemet för mig har varit eventuella droppar som bildats på snickeriernas baksida om jag haft för mycket färg på penseln, såna kan fortfarande kladda ner när du ska arbeta vidare.
Mao, inga problem om du är ordentlig och fått till rätt teknik. Jag är fortfarande lite nybörjare.
Enda problemet för mig har varit eventuella droppar som bildats på snickeriernas baksida om jag haft för mycket färg på penseln, såna kan fortfarande kladda ner när du ska arbeta vidare.
Mao, inga problem om du är ordentlig och fått till rätt teknik. Jag är fortfarande lite nybörjare.
Jag har inga större problem att måla med linoljefärg, förutom att det e lite jobbigt ibland.
Jag undrar ju snarare hur jag blandar/tillverkar linoljefärg hemma.
(om en kan kalla det tillverka att blanda ihop färdiga produkter, för jag tänkte inte koka linolja och gräva eller spränga fram pigment)
Jag undrar ju snarare hur jag blandar/tillverkar linoljefärg hemma.
(om en kan kalla det tillverka att blanda ihop färdiga produkter, för jag tänkte inte koka linolja och gräva eller spränga fram pigment)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden