Tjena! Vi håller på att färdigställa vårt hus och tankar börja gå kring hur vi ska behandla den träerna fasaden. Först var vår tanke att köra järnvitriol vilket vi gillar för dess på sikt grånade utseende. Det som sätter käppar i hjulen är att jag har börjat vackla i frågan och kommit in på ett annat spår.
Min tanke är linolja, rå eller kokt har jag ingen koll på, kan man ha det som enda behandling på fasaden? Jag antar att det kommer dröja ännu längre för den att bli grånad. Kan man blanda linolja och järnvitriol för att snabba på grånaden men samtidigt ge ett superbt skydd? Det vi är ute efter är dels ett skydd och dels att få fasaden grånad.
Hoppas någon experimenterare kan ha något svar!
Min tanke är linolja, rå eller kokt har jag ingen koll på, kan man ha det som enda behandling på fasaden? Jag antar att det kommer dröja ännu längre för den att bli grånad. Kan man blanda linolja och järnvitriol för att snabba på grånaden men samtidigt ge ett superbt skydd? Det vi är ute efter är dels ett skydd och dels att få fasaden grånad.
Hoppas någon experimenterare kan ha något svar!
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
120 kr inkl moms
Läs mer
Välkommen till forumet. Snyggt hus.
En produkt som bör ge det som ni eftersträvar, dvs skydd och grå ton, är tjärvitriol. Även om namnet antyder det så innehåller det inget järnvitriol utan är en blandning av tjära, linolja och grått pigment.
En produkt som bör ge det som ni eftersträvar, dvs skydd och grå ton, är tjärvitriol. Även om namnet antyder det så innehåller det inget järnvitriol utan är en blandning av tjära, linolja och grått pigment.
Tack! tjärvitriol säger du, får man verkligen fram den grånade ytan då? Man kanske måste kolla runt på lite exempel.
Ett alternativ som jag tänkte var att bara köra med linolja inget annat, men de vet jag inte riktigt hur de blir.
Ett alternativ som jag tänkte var att bara köra med linolja inget annat, men de vet jag inte riktigt hur de blir.
Linolja är bra i teorin och visst kommer det bli grått med tiden...
Risken med oljan är att den är en magnet för smuts och mög som sedan blir grogrund för mögelpåslag och diverse missfärgningar...
Det mesta visuellt då själva träet gillar oljan och efter tio år är allt "kanske" grått och fint.
järn ellet tjärvitriol är bättre väg att gå... du kanske får lite bilder i tråden.
/ATW
Risken med oljan är att den är en magnet för smuts och mög som sedan blir grogrund för mögelpåslag och diverse missfärgningar...
Det mesta visuellt då själva träet gillar oljan och efter tio år är allt "kanske" grått och fint.
järn ellet tjärvitriol är bättre väg att gå... du kanske får lite bilder i tråden.
/ATW
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag använde tjärolja (20% tjära 80% linolja) på en fasad. Det var väl fem år sedan eller så. Fasaden har börjat gråna lite på de mest utsatta ställena. Det kommer nog ta minst fem år till innan hela byggnaden är grå.
Jag tycker att det är trevligt att vänta och se vad som händer och har aldrig förstått den här hetsen med att allt ska bli perfekt på en gång.
Jag tycker att det är trevligt att vänta och se vad som händer och har aldrig förstått den här hetsen med att allt ska bli perfekt på en gång.
Varit lite off från tråden på ett tag, men hur som helst så lutar det åt att vi ska köra på en slags bryggolja med 20 Tjära och 80 linolja.
Är det någon i detta forumet som har erfarenhet från att ha det på sin fasad? Försöker söka upp lite referensobjekt för att kunna utvärdera vårt framtida beslut.
Mvh
Är det någon i detta forumet som har erfarenhet från att ha det på sin fasad? Försöker söka upp lite referensobjekt för att kunna utvärdera vårt framtida beslut.
Mvh
Gjorde ett hus för några år sen där panelen va behandlad med tjärvitrol, jag gillade det skarpt! Inte så grått som järnvitrol utan lite "brunare" skulle jag säga. Det va när det va nygjort, hur det ser ut nu efter några år vet jag tyvärr inte. Huset ligger längst in på en gata så inget man bara kör förbi.
Kan se om jag kanske hittar nåt gammalt kort!
Kan se om jag kanske hittar nåt gammalt kort!
Inte "bryggolja" men väl "roslagsmahogny". Mitt fritidshus är behandlat med en blandning bestående av lika delar kokt linolja, trätjära och terpentin. Det är även tillsatt lite svart och brunt pigment.Markus Lindström1 skrev:
Varit lite off från tråden på ett tag, men hur som helst så lutar det åt att vi ska köra på en slags bryggolja med 20 Tjära och 80 linolja.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Jag ser ju nu när jag läste mer noggrant så har du använt samma sammansättning tjära och linolja som vi är ute efter. Skulle vara väldigt intressant att se några bilder på hur din fasad ser ut! Nästa fråga, var köpte du denna tjärolja?Mnbvcxz skrev:
Jag använde tjärolja (20% tjära 80% linolja) på en fasad. Det var väl fem år sedan eller så. Fasaden har börjat gråna lite på de mest utsatta ställena. Det kommer nog ta minst fem år till innan hela byggnaden är grå.
Fint! Jag har sneglat även på roslagsmahogny. Du skriver att det är lite pigment i det, undra hur det blir utan pigment? Vi söker något som är mer ”opigmenterat”. Tjusigt fritidshus!G Gabbe1 skrev:
Tjäran är främst det som ger lite pigment/färg, dvs ger en brun-röd-svart ton beroende på hur mkt och vilken sorts tjära du blandar med. Balsamterpentinet är det som hjälper till att suga in allt i trät och den råa linoljan härdar inne i trät.Markus Lindström1 skrev:
Med tiden går färgen ur och det hela blir grått.
Jag köpte på Byggnadsvårdsbutiken. Den heter Claessons tjärolja.Markus Lindström1 skrev:
https://www.byggnadsvardsbutiken.se/product/tjarolja-roslagsmajogny
Det är vedboden jag har oljat. Väggen mot söder som får mest sol är den som grånat mest:
Logga in
Skapa konto
Väggen mot väster får knappt någon sol. Till vänster i bild ser du insidan av dörren som är obehandlad för jämförelse.
Logga in
Skapa konto
Hyggligt av dig att lägga upp bilder! Jag har faktiskt precis beställt en liter av den olja för att prova på lite lösa brädor. På bilderna ser de väldigt ”lagomt” brunt ut. Är detta målat 2 varv?Mnbvcxz skrev: