15 528 läst ·
23 svar
16k läst
23 svar
Linoleum i äldre trähus
Nja, oroar mig gör jag väl kanske inte. Känns bara lite fel med plast i ett klassiskt material. Är nog ingen fara med att det blir för tätt men tvåfärgade plattor kanske är en bra idé. Fast de finns väl bara i lite större rutor?Sommartorparn skrev:Varför oroar du dig för att ytan är plastbehandlad? Golvet blir ju mera lättskött. Gamla linoleumgolv måste vaxas flera gånger om året för att inte torka och spricka. När de sedan vart sönderskurade så luktade de illa.
Om du är rädd för att golvet blir för tätt så använd plattor i stället för helt golv. Kan läggas tvåfärgat i rutmöster. Ser gammalt ut.
Jag blev först ganska besviken när jag läste den här tråden eftersom vi för snart ett år sedan la in just Forbos golv i sonens rum. Jag ansträngde mig verkligen där för att få till ett bra barnrum med de färger han ville ha utan att ge avkall på miljön och att det skulle passa i huset och inte vara fyllda av kemikalier. Fast som Sommartorparn skriver så är gamla linoleumgolv inte trevliga så kanske är det bra att det där plastskiktet finns idag ändå. Vi slängde ut flera stycken just för att hela ovanvåningen luktade ruskigt illa när vi flyttade hit. Det var då sommar och solen stod på och det gick knappt att vistas där för lukten.
Golvet vi har lagt in är mycket behagligt och trevligt och passar riktigt bra i ett barnrum då det dämpar ljud något och det inte blir så högljutt när det leks på golvet. Golvet är också lättskött och det var mycket lättlagt. Vi har valt att lägga just rutigt och det blev väldigt klassiskt och snyggt men passar ändå in på hans coola rum. De kvadratiska plattorna har formatet 30x30 cm.
Sonen har själv valt alla färger men vi ville att golvet så småningom ska passa även våra val när han flyttar ut. Idag är han 8 år så det är många år tills dess men vi förväntar oss att golvet håller bra och kan ligga kvar. På fotot är det lillasyster som smygleker med storebrors lego.
Golvet vi har lagt in är mycket behagligt och trevligt och passar riktigt bra i ett barnrum då det dämpar ljud något och det inte blir så högljutt när det leks på golvet. Golvet är också lättskött och det var mycket lättlagt. Vi har valt att lägga just rutigt och det blev väldigt klassiskt och snyggt men passar ändå in på hans coola rum. De kvadratiska plattorna har formatet 30x30 cm.
Sonen har själv valt alla färger men vi ville att golvet så småningom ska passa även våra val när han flyttar ut. Idag är han 8 år så det är många år tills dess men vi förväntar oss att golvet håller bra och kan ligga kvar. På fotot är det lillasyster som smygleker med storebrors lego.
Snyggt golv, Sophie!
Just sådana rutor var det jag tänkte på.
Mig veterligen tillverkas inte gammeldags linoleum längre, inte ens för byggnadsvårdsmarknaden, vilket nog hänger ihop med att dessa golv krävde en viss skötsel för att ha en hård yta. Det gamla linoleumet var genomfärgat och tjockt så det kunde slipas och sedan fernissas, något som jag inte tror kan göras med modernt linoleum. Man tycker dock att linoleumtillverkarna kunde ta fram lite gamla mönster!
Har själv ett modernt linoleumgolv i lägenheten sedan 13 år och är nöjd med att det är ytbehandlat. Golven i rummen dammsuger jag bara, men köksgolvet kräver fukttorkning. Dock ska man inte göra misstaget att tvätta det med såpa. Det blir en slags förtvålningsreaktion och med tiden en kladdig, gråsmutsig hinna över hela golvet, som är rätt jobbig att skura bort. Ph neutralt medel ska det vara. Om golvet känns strävt med moppen så kan man lägga på lite vax speciellt för linoleum. De golv som jag inte fukttorkar har jag heller aldrig vaxat.
Just sådana rutor var det jag tänkte på.
Mig veterligen tillverkas inte gammeldags linoleum längre, inte ens för byggnadsvårdsmarknaden, vilket nog hänger ihop med att dessa golv krävde en viss skötsel för att ha en hård yta. Det gamla linoleumet var genomfärgat och tjockt så det kunde slipas och sedan fernissas, något som jag inte tror kan göras med modernt linoleum. Man tycker dock att linoleumtillverkarna kunde ta fram lite gamla mönster!
Har själv ett modernt linoleumgolv i lägenheten sedan 13 år och är nöjd med att det är ytbehandlat. Golven i rummen dammsuger jag bara, men köksgolvet kräver fukttorkning. Dock ska man inte göra misstaget att tvätta det med såpa. Det blir en slags förtvålningsreaktion och med tiden en kladdig, gråsmutsig hinna över hela golvet, som är rätt jobbig att skura bort. Ph neutralt medel ska det vara. Om golvet känns strävt med moppen så kan man lägga på lite vax speciellt för linoleum. De golv som jag inte fukttorkar har jag heller aldrig vaxat.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Har några synpunkter om än sena då säkert golvet redan har lagts. Linoleum jhar inte plastyta utan det är en skyddsbeläggning som tas bort med byggstädning/installationsbehandling. Viktigt att det görs på rätt sätt. Kolla hemsidan för t ex Forbo. sedan används helst rekommenderat mjukvax.
Såpa skall aldrig användas till linoleum. Såpa är ett grrovrengöringsmedel som förstör golvet och dt kommer sedan att lukta kräk om man har otur.
Såpa skall aldrig användas till linoleum. Såpa är ett grrovrengöringsmedel som förstör golvet och dt kommer sedan att lukta kräk om man har otur.
"Linoleum förses vid tillverkningen med ett akrylatbaseratgrundskydd av ytan. Detta är avsett sombas för de olika skötselmetoder som förekommer.I bostadsmiljö har grundskyddet lång varaktighet,om daglig rengöring sker med så torra städmetodersom möjligt."
citerat härifrån:
http://www.johnmattson.se/webroot/documents/42/skotselrad_linoleum.pdf
(liknande formuleringar hittar man på flera ställen om man googlar " linoleum ytbehandling" - dvs ingenting om att ytbehandlingen skulle vara något slags transportskydd som ska skuras bort innan användning av golvet).
citerat härifrån:
http://www.johnmattson.se/webroot/documents/42/skotselrad_linoleum.pdf
(liknande formuleringar hittar man på flera ställen om man googlar " linoleum ytbehandling" - dvs ingenting om att ytbehandlingen skulle vara något slags transportskydd som ska skuras bort innan användning av golvet).
En märklig sak är att Byggfabriken förespråkar såpa för linoleumgolv. Kanske var det så att de gamla golven tålde såpa? Det är hur som helst väldigt förvirrande för konsumenten, som riskerar förstöra sina nyinlagda linoleumgolv genom att följda det rådet.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
OK. Produkterna har naturligtvis utvecklats sedan jag höll på med dem m en Forshaga (nuv Forbo) har alltid sagt att såpa aldrig får användas då PH blir för högt. Här nedan utdrag ur Forbos anvisningar. LSedan finns instruktione rhur man renoverar ett hårt slitet linoleumgolv. Förr bonades golven och blev jättehala:
Marmoleum
Underhåll och skötsel
Enkelt och effektivt
Alla våra Marmoleum produkter har en Topshield yta som gör rengöring och underhåll enkelt. Dust avtorkning är ett snabbt och enkelt sätt att hålla dina golv dammfritt. MonelRegelbunden användning av Forbo Monel skapar ett bra skydd genom en film, som hämmar vidhäftning av smuts och tas bort under nästa underhållsåtgärd. På detta sätt den ursprungliga golvets utseende bibehålls. Daglig rengöring Ta bort damm och lös smuts regelbundet med en damm torkar bort fläckar med monel och en lätt fuktad mopp Periodisk rengöring Avlägsna löst damm och smuts med en damm torkareRengör golvet med monel och en mopp (0,25 l Monel / 10 l vatten) Låt golvet torka
Marmoleum
Underhåll och skötsel
Enkelt och effektivt
Alla våra Marmoleum produkter har en Topshield yta som gör rengöring och underhåll enkelt. Dust avtorkning är ett snabbt och enkelt sätt att hålla dina golv dammfritt. MonelRegelbunden användning av Forbo Monel skapar ett bra skydd genom en film, som hämmar vidhäftning av smuts och tas bort under nästa underhållsåtgärd. På detta sätt den ursprungliga golvets utseende bibehålls. Daglig rengöring Ta bort damm och lös smuts regelbundet med en damm torkar bort fläckar med monel och en lätt fuktad mopp Periodisk rengöring Avlägsna löst damm och smuts med en damm torkareRengör golvet med monel och en mopp (0,25 l Monel / 10 l vatten) Låt golvet torka
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Här är en bättre anvisning:
STÄDNING AV ETT LINOLEUMGOLV
Du bör i första hand använda torra rengöringsmetoder (dammsugning, sopning) när du städar. Gör det till en daglig rutin att avlägsna synlig smuts. Vid behov kan du använda en lätt fuktad mopp och ha lite golvvårdsvax i vattnet, som både rengör och skyddar. Om dina golv är mycket smutsiga kan du ersätta vaxet med milt rengöringsmedel eller vanligt handdiskmedel. Överdosera inte och var alltid sparsam med vatten.
Använd aldrig hett vatten, såpa eller starka alkaliska rengöringsmedel (>pH9).
http://www.forbo-flooring.se/Konsumenter/Laeggning-och-underh%C3%A5ll/Rengoering-och-underh%C3%A5ll/
STÄDNING AV ETT LINOLEUMGOLV
Du bör i första hand använda torra rengöringsmetoder (dammsugning, sopning) när du städar. Gör det till en daglig rutin att avlägsna synlig smuts. Vid behov kan du använda en lätt fuktad mopp och ha lite golvvårdsvax i vattnet, som både rengör och skyddar. Om dina golv är mycket smutsiga kan du ersätta vaxet med milt rengöringsmedel eller vanligt handdiskmedel. Överdosera inte och var alltid sparsam med vatten.
Använd aldrig hett vatten, såpa eller starka alkaliska rengöringsmedel (>pH9).
http://www.forbo-flooring.se/Konsumenter/Laeggning-och-underh%C3%A5ll/Rengoering-och-underh%C3%A5ll/
Klicka här för att svara