Hej!

Vad tror ni om att täta springorna i brädtaket vi fått fram efter rivning i köket med lindrev?
Det trillar inte ner jättemycket skrot , men lite sågspån och på vissa ställen är det bredare mellanrum.

Vill helst bara kunna skrubba rent och sen låta taket vara som det är.. ( självklart ska reglarna som höll uppe rivet furuinnertak bort!😅)

Tacksam för tips och råd ! 😊

• Slitet träbrädtak med mellanrum efter rivning, träreglar synliga och vissa områden med skadad yta och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med har aldrig det där undertaket varit avsett att synas. Det har ju suttit spännpapp tidigare.
Vill du ändå låta det vara synligt, måla med lämplig färg och fyll springorna med latexfog.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Det där får du aldrig tätt. Det är tänkt från första början att vara inklätt.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Till att börja med har aldrig det där undertaket varit avsett att synas.
De vitmålade brädorna har väl förvisso inte varit inklädda från början och är med största sannolikhet spontade.
Frågan är vad status/omfattning är på de reparationer som gjorts, om man kan byta till spontade brädor där det inte är det.

• Gilla
Jojjo24
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De vitmålade brädorna har väl förvisso inte varit inklädda från början och är med största sannolikhet spontade.
Frågan är vad status/omfattning är på de reparationer som gjorts, om man kan byta till spontade brädor där det inte är det.
Jag skulle tro att de vitmålade brädorna (och sannolikt även de omålade) är återbrukade, och de målade har troligen suttit synligt någon annanstans. Vad som satt under spännpapp var ju inte så noga, det syntes ändå inte.
Vad TS ska göra beror på det önskade resultatet. Är det autenticitet som efterfrågas, blir det till att spänna upp ny papp i taket. Är det någon slags hyper-autenticitet som önskas kan det ju räcka att måla taket med vit limfärg, så borde det motsvara den nutida föreställningen om ett gammalt trätak. Vill TS inte byta brädor vidhåller jag helt blasfemiskt att vit latexfog är ett utmärkt sätt att slippa få sågspån i håret när man befinner sig i rummet.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
C
Jag skulle tro att de vitmålade brädorna (och sannolikt även de omålade) är återbrukade, och de målade har troligen suttit synligt någon annanstans.
Så kan det ju definitivt vara, men jag gissar ändå att det är spontad takpanel och att problemet med "spånflykt" kan vara avgränsat till övriga delar. Är nämligen ganska likt taken i vår flygelbyggnad och de taken har aldrig varit pappspända eller inklädda på annat vis.
Men det är ju lätt att undersöka (stick in något smalt i springan och se om det tar emot).

Spontad takpanel med spår av slitage och en rostig krok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jojjo24
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så kan det ju definitivt vara, men jag gissar ändå att det är spontad takpanel och att problemet med "spånflykt" kan vara avgränsat till övriga delar. Är nämligen ganska likt taken i vår flygelbyggnad och de taken har aldrig varit pappspända eller inklädda på annat vis.
Men det är ju lätt att undersöka (stick in något smalt i springan och se om det tar emot).

[bild]
Hej! Tack för svar, det har vi gjort och det tar emot.

C cpalm skrev:

[bild]
Jag tänker mig att de vitmålade brädorna i TS´ tak kan ha varit takbrädor även tidigare, men inte nödvändigtvis i just det aktuella taket. Att man har lappat i med omålade brädor tyder på att de vita kanske inte räckte.
Eller är det vita taket original, men man har lappat i med omålat i samband med att man lagat en takläcka eller liknande. Det ser ut som fuktmärken på de vita brädorna, så det kan vara en förklaring.

• Gilla
Jojjo24
  • Laddar…
C
Jag tänker mig att de vitmålade brädorna...
Precis så tänker jag också, men det som är relevant i sammanhanget är om de är spontade eller inte, vilket ju tydligen var fallet, och då ser jag inte att det skall vara nåt problem med nedfallande spån.

Nästa fråga är om det är ett mellanbjälklag, eller om det är vind ovanpå så man kommer åt spånet?

I så fall skulle jag skotta bort spånet från berörda delar och antingen slänga på vindpapp i botten där det läcker in spån, alternativt byta till spontad takpanel även där. Och sedan skotta tillbaka spånet.

• Gilla
Jojjo24 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.