8 006 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
Linda om 18,5kw motor
Ja då är det väl bäst att byta den så den inte pajar helt mitt under en sågning
Numera är det inte lönt att linda om mindre än 7,5 kW , men alla grövre ., sen måste den vara 400 D . Var är du i landet , sök på lindarverkstäder och fråga på pris.. Nya i den storleken är inte gratis men kan skilja många tusen beroende på inköpsställe
Men om det bara är en lindning det har brunnit i så räcker det väl med att byta bara den lindningen
Nej, lindningarna är "ihoplackade" och man måste riva ur allt. Men som skrivits tidigare kolla med en lindarverkstad dom har både maskiner och kunskap och fråga kostar ju inget. Och eftersom det handlar om en vanlig standardmotor har dom inga som helst problem med att ge dig ett pris. En ny med den effekten kan du få för runt 20 000:-
När jag jobbade på ABB, där det lindades om motorer, slängde dom in hela motorn i en ugn och värmde för att kola upp lack och isolering. Sedan revs all lindning ur. Jag jobbade med andra prylar.D Djävulssnickarn skrev:
Lacken kryper ju in i alla härvor och fixerar den.
/Höghus
Nä då får det i så fall bli en begagnad, det borde man väl kunna hitta för typ 2000
Nä det är en lång axel som drivs av en stor motor. Jodå råämnena kommer från ett bandsågverk som kan såga upp till 1.1m breda plankor.
Med 4 klingor kan man göra mycket så det systemet behåller jag
Här finns det något , men kolla upp så den är 400 Deltakoppling , annars går det inte med Y/D start och det ska vara en typ B3D Djävulssnickarn skrev:
https://www.blocket.se/annons/halla...kvaxel__kuggvaxel_frekvensomvandlare/87292529 . Scrolla ner till 18,5 kw och 2800 varv.
Sen finns många andra med , kolla lite priser för omlindning
Linda om en motor är ett hantverk som tar tid och tid kostar pengar...
När det gäller små motorer så det är nästan alltid billigre att köpa en ny motor om det är en standard motor.
Alternativ en bättre begagnad som får en översyn innan montage är också ett bra alternativ.
Är det en motor med "udda" mått eller special infästning i en dyr maskin så kan det vara fördelaktigt att linda om den gamla. exempel på detta kan vara stora dränkbara pumpar med oljefyllda motorer...
Mitt råd är titta på begagnat marknaden.
När det gäller små motorer så det är nästan alltid billigre att köpa en ny motor om det är en standard motor.
Alternativ en bättre begagnad som får en översyn innan montage är också ett bra alternativ.
Är det en motor med "udda" mått eller special infästning i en dyr maskin så kan det vara fördelaktigt att linda om den gamla. exempel på detta kan vara stora dränkbara pumpar med oljefyllda motorer...
Mitt råd är titta på begagnat marknaden.
Men machineseeker är väl utomlands, kostar väl multum att frakta hit en 100+ kg tung motor från utlandet?
Är inga problem om det är 230v D, då är det bara att sätta mjukstart istället för YD. Den stora 22kw motorn i sågverket är 230v D å startas med en Allan Bradley SMC3
Är inga problem om det är 230v D, då är det bara att sätta mjukstart istället för YD. Den stora 22kw motorn i sågverket är 230v D å startas med en Allan Bradley SMC3
Jepp du kan ha rätt med frakten, du får fråga. Det kan även vara en 380/400 V med mjukis med och då drar den mindre i starten och det är bra att ha en baypasskontaktor som tar belastningen efter start, så att en mjukis blir s.k hängande i luften utan belastningD Djävulssnickarn skrev:
