Ja då är det väl bäst att byta den så den inte pajar helt mitt under en sågning
 
Numera är det inte lönt att linda om mindre än 7,5 kW , men alla grövre ., sen måste den vara 400 D . Var är du i landet , sök på lindarverkstäder och fråga på pris.. Nya i den storleken är inte gratis men kan skilja många tusen beroende på inköpsställe
 
Men om det bara är en lindning det har brunnit i så räcker det väl med att byta bara den lindningen
 
Nej, lindningarna är "ihoplackade" och man måste riva ur allt. Men som skrivits tidigare kolla med en lindarverkstad dom har både maskiner och kunskap och fråga kostar ju inget. Och eftersom det handlar om en vanlig standardmotor har dom inga som helst problem med att ge dig ett pris. En ny med den effekten kan du få för runt 20 000:-
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Men om det bara är en lindning det har brunnit i så räcker det väl med att byta bara den lindningen
När jag jobbade på ABB, där det lindades om motorer, slängde dom in hela motorn i en ugn och värmde för att kola upp lack och isolering. Sedan revs all lindning ur. Jag jobbade med andra prylar.
Lacken kryper ju in i alla härvor och fixerar den.

/Höghus
 
Nä då får det i så fall bli en begagnad, det borde man väl kunna hitta för typ 2000
 
Kanske vore bättre med 2 mindre motorer som får driva 2 klingor var istället för 1stor motor till 4?

Men behöver du 4 klingor i kantverket, får du ut så pass breda ytterbrädor att dom behöver klyvas?
 
Nä det är en lång axel som drivs av en stor motor. Jodå råämnena kommer från ett bandsågverk som kan såga upp till 1.1m breda plankor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Med 4 klingor kan man göra mycket så det systemet behåller jag
 
D Djävulssnickarn skrev:
Med 4 klingor kan man göra mycket så det systemet behåller jag
Ja absolut, får du ut sånna ytterbrädor så förstår jag
 
D Djävulssnickarn skrev:
Nä då får det i så fall bli en begagnad, det borde man väl kunna hitta för typ 2000
Här finns det något , men kolla upp så den är 400 Deltakoppling , annars går det inte med Y/D start och det ska vara en typ B3
https://www.blocket.se/annons/halla...kvaxel__kuggvaxel_frekvensomvandlare/87292529 . Scrolla ner till 18,5 kw och 2800 varv.
Sen finns många andra med , kolla lite priser för omlindning
 
Linda om en motor är ett hantverk som tar tid och tid kostar pengar...
När det gäller små motorer så det är nästan alltid billigre att köpa en ny motor om det är en standard motor.
Alternativ en bättre begagnad som får en översyn innan montage är också ett bra alternativ.

Är det en motor med "udda" mått eller special infästning i en dyr maskin så kan det vara fördelaktigt att linda om den gamla. exempel på detta kan vara stora dränkbara pumpar med oljefyllda motorer...

Mitt råd är titta på begagnat marknaden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Men machineseeker är väl utomlands, kostar väl multum att frakta hit en 100+ kg tung motor från utlandet?
Är inga problem om det är 230v D, då är det bara att sätta mjukstart istället för YD. Den stora 22kw motorn i sågverket är 230v D å startas med en Allan Bradley SMC3
 
D Djävulssnickarn skrev:
Men machineseeker är väl utomlands, kostar väl multum att frakta hit en 100+ kg tung motor från utlandet?
Är inga problem om det är 230v D, då är det bara att sätta mjukstart istället för YD. Den stora 22kw motorn i sågverket är 230v D å startas med en Allan Bradley SMC3
Jepp du kan ha rätt med frakten, du får fråga. Det kan även vara en 380/400 V med mjukis med och då drar den mindre i starten och det är bra att ha en baypasskontaktor som tar belastningen efter start, så att en mjukis blir s.k hängande i luften utan belastning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.