Tjenare
Har en 18,5kw motor där en del av lindningen ser lite svart ut, behöver den motorn till en såg så jag undrar vad det kan kosta att linda om den och vart man kan göra det.
TR

Brända och smälta kablar inuti ett elutrymme som visar skador efter en brand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på förödelsen

D Djävulssnickarn skrev:
Tjenare
Har en 18,5kw motor där en del av lindningen ser lite svart ut, behöver den motorn till en såg så jag undrar vad det kan kosta att linda om den och vart man kan göra det.
TR
Nu har jag ingen aning om var du bor men kolla med företag som sysslar med hisservice var de lämnar på omlindning, de bör ha koll då det inte är helt ovanligt att motorer i äldre maskiner lindas om i väntan på ombyggnad. Korta ledtider brukar det vara också om man går genom dom då många boende snabbt börjar klaga om hissen står.

Är det nån som vet vad det brukar kosta? Eller är det billigare att försöka hitta en beggad 18,5kw motor?

Äldre grå motor monterad på en vagn med gula och svarta räcken och röda hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser motorn ut, är nog inte hur gammal som helst heller

Ring och fråga så får du veta och inte nått "hittepåpris", byt lager på samma gång så har du en "ny" motor.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Det kan jag göra, lagren behöver nog inte bytas för motorn ser ganska ny ut. Lönne heter fabrikatet, ska tydligen va rätt bra.
Sen är ju frågan om motorn är helt kass, har kollat mer å bara den delen som fotot visade är svart å ingen annanstans. Kan det va så att motorn fungerar ändå? Hur kontrollerar man det?

Man kan mäta 3fas motorer, men vet inte hur eller med vad...
Ing firma Erik dahlin i Norberg tror jag renoverar motorer

@heimlaga är väl en fena på sånt där annars om du vill göra det själv

Hade nåt som hette motortestare på ett gammalt jobb men nu har jag bara en multimeter. Kan man använda den?

Fläktkåpan ser lång ut, har den inbyggd broms?

Det enklaste är väl att mäta motståndet i lindningarna var för sig, och mot "jord"..

Nä det är ingen broms i den
Ahaa det ska jag prova. Vad bör man få för värden?

Det ser mörkt ut. Högst troligt har isoleringen brunnit. Du ser det genom att göra ett högspänningstest. Dvs mata matarspänningen *2 + 690v. Är lindningen körd löser testutrustningen ut. Testa mellan faserna och fas och jord. Oftast är det dyrare att linda om än köpa en helt ny motor. Du måste dessutom ha ett lindingsunderlag till verkstaden som ska göra det. Dvs antal varv, parallella trådar och antal strömkretsar. Sådant går inte räkna ut när lindningen är plocklindad.

[QUOTE="Byggglädje, post: 4664869, member: Sådant går inte räkna ut när lindningen är plocklindad.[/QUOTE]

Vad är plocklindad ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.