Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Nu har jag ingen aning om var du bor men kolla med företag som sysslar med hisservice var de lämnar på omlindning, de bör ha koll då det inte är helt ovanligt att motorer i äldre maskiner lindas om i väntan på ombyggnad. Korta ledtider brukar det vara också om man går genom dom då många boende snabbt börjar klaga om hissen står.D Djävulssnickarn skrev:
Är det nån som vet vad det brukar kosta? Eller är det billigare att försöka hitta en beggad 18,5kw motor?
Det kan jag göra, lagren behöver nog inte bytas för motorn ser ganska ny ut. Lönne heter fabrikatet, ska tydligen va rätt bra.
Sen är ju frågan om motorn är helt kass, har kollat mer å bara den delen som fotot visade är svart å ingen annanstans. Kan det va så att motorn fungerar ändå? Hur kontrollerar man det?
Sen är ju frågan om motorn är helt kass, har kollat mer å bara den delen som fotot visade är svart å ingen annanstans. Kan det va så att motorn fungerar ändå? Hur kontrollerar man det?
Hur mäter man detta?
Hade nåt som hette motortestare på ett gammalt jobb men nu har jag bara en multimeter. Kan man använda den?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Fläktkåpan ser lång ut, har den inbyggd broms?
Det enklaste är väl att mäta motståndet i lindningarna var för sig, och mot "jord"..
Det enklaste är väl att mäta motståndet i lindningarna var för sig, och mot "jord"..
Nä det är ingen broms i den
Ahaa det ska jag prova. Vad bör man få för värden?
Ahaa det ska jag prova. Vad bör man få för värden?
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Det ser mörkt ut. Högst troligt har isoleringen brunnit. Du ser det genom att göra ett högspänningstest. Dvs mata matarspänningen *2 + 690v. Är lindningen körd löser testutrustningen ut. Testa mellan faserna och fas och jord. Oftast är det dyrare att linda om än köpa en helt ny motor. Du måste dessutom ha ett lindingsunderlag till verkstaden som ska göra det. Dvs antal varv, parallella trådar och antal strömkretsar. Sådant går inte räkna ut när lindningen är plocklindad.