Hej,
Har precis köpt ett antal limträbalkar, 315x66 6 meter långa, till ett inglasat uterumsprojekt.
Så, balkarna kommer inte vara dolda, och konstruktionen är rätt beroende på att alla delar är raka. Både estetiskt och konstruktionsmässigt pgr av glaspartierna.
Köpte 4 st balkar med hemleverans ifrån ett känt byggvaru bolag. En av balkarna var så sprucken och skev att man kan undra hur dom ens vågade lasta den. Den kommer definitivt reklameras.
Dom andra tre balkarna är i gränslandet vad som vill acceptera. Syns tydligt på bilderna att de inte förvarats optimalt. Och samtliga balkar ser ut som ett U med ca 4 - 5 mm "nedbuktning". Se bild.
Vilka toleranser kan man och ska man acceptera när det gäller limträbalkar?
Mvh
Sven
Har precis köpt ett antal limträbalkar, 315x66 6 meter långa, till ett inglasat uterumsprojekt.
Så, balkarna kommer inte vara dolda, och konstruktionen är rätt beroende på att alla delar är raka. Både estetiskt och konstruktionsmässigt pgr av glaspartierna.
Köpte 4 st balkar med hemleverans ifrån ett känt byggvaru bolag. En av balkarna var så sprucken och skev att man kan undra hur dom ens vågade lasta den. Den kommer definitivt reklameras.
Dom andra tre balkarna är i gränslandet vad som vill acceptera. Syns tydligt på bilderna att de inte förvarats optimalt. Och samtliga balkar ser ut som ett U med ca 4 - 5 mm "nedbuktning". Se bild.
Vilka toleranser kan man och ska man acceptera när det gäller limträbalkar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh
Sven
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Trist!S sven.h skrev:
Du hittar utdrag av standarden här; https://www.traguiden.se/konstrukti...traelement---matt-och-form/toleranser/#tab1-6
Tack!!
Läst. Men inte riktigt begripit...
Toleranser för längd, bredd, höjd och rakhet verkar i vart fall begripligt.
Men gällande, tvärsnittsvinkel och avvikelse ifrån nominell bågform är det värre att begripa. För mig tyvärr...
Mina balkar är i vart fall raka vad jag kan få fram när jag jämför med en lång rätskiva.
Men iom att de är U-formade på höjden så att säga så blir vinkeln mellan höjd och bredd inte 90-grader. Och den avvikelsen är nog mer än 1 grad som anges som tolerans för tvärsnittsvinkel. Om detta då är en tvärsnittsvinkel...
Läst. Men inte riktigt begripit...
Toleranser för längd, bredd, höjd och rakhet verkar i vart fall begripligt.
Men gällande, tvärsnittsvinkel och avvikelse ifrån nominell bågform är det värre att begripa. För mig tyvärr...
Mina balkar är i vart fall raka vad jag kan få fram när jag jämför med en lång rätskiva.
Men iom att de är U-formade på höjden så att säga så blir vinkeln mellan höjd och bredd inte 90-grader. Och den avvikelsen är nog mer än 1 grad som anges som tolerans för tvärsnittsvinkel. Om detta då är en tvärsnittsvinkel...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag måla en limträbalk inohus med grundfärg för trä utomhus?
Färg, Måla & Tapetsera -
Förstärkning av Limträbalk
Byggnadsfysik -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Hjälp att beräkna dimension på limträbalk omgående.
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man använda limträbalk utomhus till pergola?
Byggmaterial & Byggteknik