Tänker bygga mig ett båthus och kom över 4st limträbalkar i varierande strl så varför då inte pröva att bygga med ryggåstak, dock är de i klass GL28cs.

Jag har

Nr1: 6000x270x77

Nr2:5900x250x55

Nr3:4400x250x55

Nr4:5400x400x60

Det krävs en 90x405 (helst 90x450) klass GL30c enligt bilden.

Jag tänkte att jag använder Nr:1 77x270 men förstärker den på vardera sida med kanske 45x195/220 endera fingerskarvad 6m eller bara 5,4m+skarvbit.
Alt 2 är att spika ihop den med balk nr 2 med ev ytterligare förstärkning?
Worst case är att lägga in en takstol efter 3m men det är inte lika roligt.

Det är inte inom tätbebyggelse.

Snözon 3,5

Plåttak Tp-20 utan innertak men med råspont.

• Ritning av ett båthus med ryggåstak, två pelare och dimensioner angivna. Detaljer för bredd, längd, taklutning och andra mått visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över husstomme med ryggåstak, specifikation för limträbalk GL30c. Tabellen visar deformation, nyttjandegrad och uppslagsreaktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedböjningen motverkas mest genom höjden på balken. Hållfasthetsmässigt är det du föreslår (270+45x220 på sidorna) betydligt sämre än en 405-balk. I princip tillför nog inte 45x220 något alls mer än vikt.

Ska du bygga på, så gör det på höjden. Limma och skruva är ett måste och limskruva en 18mm konstruktionsplywood på var sida om balken.

Om rekommendationerna kommer från svenskt trä så är de rejält tilltagna. Men med tanke på att du inte får samma hållfasthet i egensnickrade grejjjor kanske det tar ut vartannat.

Personligen hade jag kört med vanliga takstolar.

Mjaa nog måste väll ändå 45x220 tillföra mer än vikten?
Annars alt 2 att skruva ihop den med balk nr2?
Med 2st 45g vinklar i vardera stolpe🤔

Jag tänker också att det är garanterat 25% säkerhetsmarginal från svenskt trä, och det är ju trots allt ett båthus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.