Jag ska göra en avbärning och byta ut en limträbalk med måtten 90 x 315 m.m. till en Stålbalk. Vilket mått behöver stålbalken för motsvarande dimension i trä?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
HEA 160 och IPE 200

Amazonic Amazonic skrev:
HEA 160 och IPE 200
Tusen tack för snabbt svar! Vad är styrkan i balken om man lägger den ned? dvs roterar den 90 grader och låter befintlig balk möta i "botten" på HEA balken?

P
Amazonic Amazonic skrev:
HEA 160 och IPE 200
Oberoende av spännvidd och laster?

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Det är ju nedböjning som är den dimensionerande faktorn i de flesta fall vad det gäller balkar i hus.

Jo det känner jag till. i mitt fall är det är det höjden jag vill vinna. Genom att ersätta limträbalkens 315 m.m. med en HEA 160 så ger det möjligheten att montera en garageport. Det är själva höjden som är flaskhalsen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Purre
Minns inte var jag fick syn på denna bild men valde att spara den för framtida bruk iaf. Jag tar inget som helst ansvar för hur bra den stämmer med verkligheten och ev konsekvenser som det kan medföra.

Tabell med dimensioner och specifikationer för stålbalkar, inklusive vikt, momentkapacitet och böjstyvhet för olika typer och storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
As with wooden beams, steel beams also have different properties depending on how they are arranged vertically/horizontally.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.