Fin julklapp till frugan ju.

Hållfasthetsmässigt har det ingen betydelse huruvida en extra regel sätts dikt an en regel eller mellan reglarna. Med tillräckligt tjocka golvbrädor så går det bra med cc 60. Dock gör cc 30 att tunnare golvbrädor kan användas utan svikt.

För de 70x170 som har extrema vankanter, med endast 20-30 mm bredd upptill och nertill, så kan det nog vara en god idé att sätta en ny regel jämte, eftersom en sådan regel uppskattningsvis har mindre än halva bärigheten av en riktig (rektangulär) 70x170 regel.

Personligen skulle jag sätta nya reglar mellan de gamla, dvs cc 30 cm, samt en extra regel dikt an de gamla reglarna som har extrema vankanter (halvklovor).

Att limma ihop reglar tillför ingenting nämnvärt hållfasthetsmässigt, om inte kvaliteten på reglarna är dålig. (Jmfr limträ)

Kan ju avslutningsvis bara nämna att utifrån min erfarenhet så är gammalt virke oändligt mycket bättre och starkare än modernt balsaträ från brädgården. Inte för att virket är gammalt, utan för att man valde ut byggnadstimmer med omsorg förr i tiden. Dagens frodväxta träd hade nog inte ens dugit till listverk inomhus.

• Gilla
kallun och 3 till
  • Laddar…
Martin_B
Oldboy skrev:
Hållfasthetsmässigt har det ingen betydelse huruvida en extra regel sätts dikt an en regel eller mellan reglarna. Med tillräckligt tjocka golvbrädor så går det bra med cc 60. Dock gör cc 30 att tunnare golvbrädor kan användas utan svikt.
Exakt som jag tänkte, och eftersom här är 28x120mm golvbrädor så räcker ju tjockleken till för att det skall bli stabilt även med cc60. Men så skrev huggan att det skulle bli mycket bättre med cc30, dvs att styvheten på golvet blir bättre med cc30, så då blev jag ju så klart fundersam om vad det beror på. Det får vi dock reda på om ett halvår ;)

För de 70x170 som har extrema vankanter, med endast 20-30 mm bredd upptill och nertill, så kan det nog vara en god idé att sätta en ny regel jämte, eftersom en sådan regel uppskattningsvis har mindre än halva bärigheten av en riktig (rektangulär) 70x170 regel.

Personligen skulle jag sätta nya reglar mellan de gamla, dvs cc 30 cm, samt en extra regel dikt an de gamla reglarna som har extrema vankanter (halvklovor).
Låter som en mycket bra idé.

Att limma ihop reglar tillför ingenting nämnvärt hållfasthetsmässigt, om inte kvaliteten på reglarna är dålig. (Jmfr limträ)
Borde väl bli lite mer stabilitet och mindre rörelse reglarna emellan om jag även lägger lite lim emellan? Jag kör på lim, det kan väl inte skada menar jag? Blir ju lögn att få isär de sedan, men det är inget jag hade tänkt ändå :)

Kan ju avslutningsvis bara nämna att utifrån min erfarenhet så är gammalt virke oändligt mycket bättre och starkare än modernt balsaträ från brädgården. Inte för att virket är gammalt, utan för att man valde ut byggnadstimmer med omsorg förr i tiden. Dagens frodväxta träd hade nog inte ens dugit till listverk inomhus.
Alltså allt det gamla virket som finns i huset, 3" plankväggar och bjälkar osv. är väldigt hårt och stabilt. Många är inte jämna och fina i ytan samt kanterna som dagens hyvlade reglar, men sågar man i de så märker man hur hårt och fint virket är. Hårdhetsmässigt känns det ju som riktigt hård fura eller t.o.m björk eller något där i närheten. Det som drar ner "kvalitén" är väl "halvklovorna" till (några) bjälkar.

Det går att montera stålplåt på sidan av 45x170mm reglarna.
Det var i något "rätta till efter fuskbyggarna"-program på tv dom gjorde så för att rätta till ett för klent bjälklag.

Vid närmare eftertanke så var det nog någon U-balk som skruvades på var sida varje bjälke.

Och med lite googling så verkar diverse plåtfirmor kalla det för lättbalk eller C balk, finns lite olika storlekar, hittar ingen enkel dimensioneringstabell för det dock.

Martin_B
Kan man göra ja. Kan tänka att det skulle bli rätt dyrt då det är en del bjälkar det handlar om. För det bör nog vara sådär 4-5mm tjockt om det skall bli riktigt bra. Men visst skulle det styva upp något enormt.
Hade bjälklaget bestått av 120x120 så hade jag nog inte haft något annat val än att förstärka med HEA balkar eller liknande.

Funderat på att eventuellt skruva på montageband i undersidan eller på sidorna nertill på varje regel, men frågan är om jag orkar. Det skall ju sitta spänt också, så jag tror jag håller mig till enbart trä. Möjligtvis att jag limspikar 45x45 i nederkant på vardera sida av varje 45x170 regel för att styva upp lite. En sådan uppochnervänd T borde väl bli likvärdig 2 hela reglar gissar jag på, då det just är draglaster granreglar är klena på. Eller att jag sätter en sådan i mitten av rummet där det sviktar mest.

Om man är riktigt nojjig kan man limskruva ek i toppen så får man mer motstånd mot kompression också :D Finns ju extremt många metoder, och den ena är galnare än den andra.

Kom på ytterligare en metod, som nog är betydligt billigare än en hel plåtskiva. Att skruva dit en vinkelprofil upptill och en nertill på varje 45x170. Då har man både draghållfasthet och kompressionsmotstånd. Lär bli rejält styvt.

En HEB 160 i varje fack vore ju fint haha... synd bara att jag inte är miljadär :D

Nja, fast de jag menar är inte tjocka som en stålbalk som man tänker dem, utan 1-3mm i gods.
Men ingen aning om vad de kostar.
De används t.ex. som takbalkar på lätthallar, isover hade någon byggbeskrivning på sådana som bjälklag (300mm hög).

Martin_B
Hm, 1-3 mm? Är det bara 1 mm exempelvis får känns det som att det antingen får sitta skruv/spik hela vägen på ovandelen nära toppen, eller så kommer den att komprimera ihop sig och ge med sig genom att det bågnar. Nertill är det inga problem då där är dragkraft bara.

Sätter man en 1mm plåt mellan två träreglar så är det ju en annan sak, för då håller träreglarna ihop plåten upptill såden inte kan bågna och därmed komprimera.

Är det däremot en C-profil som du även nämnt, så är det en annan sak för då kan den inte bågna på samma sätt upptill utan kommer ändå hålla emot trycket rätt bra förmodar jag.

Finns många lösningar. Även funderat på att banda varje regel med stålband, att dra åt ordentligt med bandaren bara, sedan sätter man ett par skruv i varje ändä. Det lär ju styva upp rejält. Frågan är bara om inte stålbandet tröttas ut efter ett tag och då förlorar den draghållfastheten. Och då ligger den snarare och slår mot trät när man går på golvet.

I följande pdf, från sida 8 till 26, finns det flera intressanta exempel på olika lösningar. Det är stålband och extra reglar i botten osv. osv. Sedan har de räknat på vad som ger bäst resultat och är mest ekonomiskt försvarbart. Ganska intressant läsning faktiskt:

Svikt i träbjälklag (Skanska Teknik AB)

Martin_B
Kom på ytterligare en metod som är grymt enkel. Att banda runt endast nederdelen! Går ju hur snabbt som helst och billigt lär det vara också (om man har tillgång till bandare och stålband då förstås).
Tar ungefär 30 sekunder per regel liksom, men även med all hantering runtomkring så tar det nog inte mer än någon minut, högst två minuter per regel. Behöver inte skruva eller någonting. Bara banda runt om.
Man kan t.o.m sätta dubbla, eller trippla band för säkerhets skull.

Borde ju bli riktigt grymt stabilt, då man ju applicerar rejält med kompression nertill på regeln, beroende på hur hårt man bandar.

Jag får 404 på din länk om svikt i träbjälklag.

Martin_B
Martin_B
Funkar inte det heller kan du ju alltid söka på följande i Google, så får du upp den där direkt:

SBUF 11235 Slutrapport_Svikt i träbjälklag.pdf

Tror att med bjälkförtätning och kortling så blir golvet nog alldeles tillräckligt starkt och styvt. Särskilt om du tar till K30-virke.

Martin_B skrev:
Funkar inte det heller kan du ju alltid söka på följande i Google, så får du upp den där direkt:

SBUF 11235 Slutrapport_Svikt i träbjälklag.pdf
Och då får man svaret att sidan finns inte eller har flyttats.... Någon har kanske tagit bort den då efterfrågan ökade markant efter den rapporten??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.