Hej!

Vi har plattsättare på plats som ska lägga in klinker i hallen åt oss. Förutsättningarna är enplanshus från 1945 med källare, träbjälklag med golvspån, hallen ligger på entréplan. På golvspånet har det varit någon form av matta (linoleum/plast?) limmad, antingen från 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilation.

Plastmattan är riven men det finns fortfarande limrester kvar. Ytan har primeats och armeringsnät är förberett inför flytspacklingen, se bilder. Med allt prat om sjuka hus, emissioner och ohälsosamma limmer är frågan om limrester på träbjälklag utgör någon risk vid flytspackling och jag borde dra i stopprepet innan det spacklas, eller om det är helt ok givet förutsättningarna?

• Förberedd hall för flytspackling med armeringsnät på golvspån med limrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv förberett för flytspackling med synliga limrester och armeringsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt ok enligt mig och sågott som ofarligt
Känns som att på bara några år har folk nästan blivit nojiga över detta med mijö, allergirisker mm. Ibland hinner man inte ens hänga av sig jackan hemma hos kunderna innan dom roffar åt sig färg och spackelburkarna och frenetiskt börjar läsa innehållet och bombarderar en med kommentarer om att det är rena giftet osv, det roliga är att mycket av det jag köper redan är svanenmärkt. Vi är 6 st målare i släkten. Den äldsta är en bit över 80 och är still going strong, förr fanns inga som helst regler över vad som fick användas i produkterna.

H Hans G2 skrev:
Hej!

Vi har plattsättare på plats som ska lägga in klinker i hallen åt oss. Förutsättningarna är enplanshus från 1945 med källare, träbjälklag med golvspån, hallen ligger på entréplan. På golvspånet har det varit någon form av matta (linoleum/plast?) limmad, antingen från 1945 eller 1978. Vi har (snart) ftx som ventilation.

Plastmattan är riven men det finns fortfarande limrester kvar. Ytan har primeats och armeringsnät är förberett inför flytspacklingen, se bilder. Med allt prat om sjuka hus, emissioner och ohälsosamma limmer är frågan om limrester på träbjälklag utgör någon risk vid flytspackling och jag borde dra i stopprepet innan det spacklas, eller om det är helt ok givet förutsättningarna?
Du tänker helt rätt. Man ska verkligen ta detta med emissioner på allvar. Ingen rolig historia för dom som verkligen blir drabbade.
Nu ser jag ingen stor risk hos dig. Snarare tvärtom faktiskt. Ytan är primad. Fukt tillförs under en kort period, om fukten ens når limmet. Du har ett gammalt lim, högst troligt kontaktlim som tål fukt bättre än dagens vattenbaserade limmer.

Hade det varit en betongplatta så ska limmet alltid bort. Det är först när fukt ligger kvar under en längre tid som en kemisk reaktion med emissioner som följ kan uppstå. Det är faktiskt så jäkligt att om man limmar på en matta förtidigt medans plattan torkar så ksn emissionerna fortsätta leva sitt eget liv långt efter att plattan torkar. Då blir det väldigt svårt att hitta anledningen till att brukare i hushållet känner en hälsopåverkan. Sen är människor olika känsliga också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.