Hej!

Fick en idé inatt (idéerna brukar ju dyka upp när man ska somna) om pärlspont (eller annat trä iofs) på en del av väggarna i badrummet.

Vårt badrum kommer vara klätt i våtrumsmatta och det blir nog fint, men skulle vilja bryta med något annat. Kaklar man går det ju lätt att ta några rader i duschen t.ex. i annan färg, men det går ju ej med platsmatta.

OM man ska sätta trä mot väggarna hur gör man då för att inte sabba tätskiktet? Limmar man på (hur mycket håller mattan för???) t.ex. MDF-liknande spont och kör skruv bara på ett fåtal ställen, som man ser till att täppa igen med silikon... eller? Tänker förstås inte ha trä vid duschen!

Någon som har trä i sitt badrum? Hur har ni gjort?

Jag har för mig att man brukar ha luftspalt bakom träpanel i badrum?

Ja, det förstås... låter ju logiskt.

:)

Såg iofs häromdan ett kakel bestående av tre delar - en "golvsockel", en "pärlspont" och en "krönlist" - 20 cm bred per enhet. 3500 kr/m enligt inredningstidningen. Det ser precis ut som pärlspont men är kakel.

Å andra sidan har jag tänkt samma sak - pärlspont - men jag antar att man limmar distansen istället då ? Eller skruvar och limmar man i våtskiktet ?

Fördelen är dels att det ser bra ut i en sekelskiftesvilla - dels att man lurar skattmasen på taxeringen för hel/halvkaklat i badrummet (sköna poäng där, när poängen ligger på 72 TSEK styck så är inte helkaklat särskilt billigt längre - dvs 720 kr om året för att jag har helkaklat badrum !?! )

Mvh
/Angelven

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.