Här har vi ett resultat av att det framhävs som nån sorts idiotsäker medot att limma fast remsor.
Vilket nu visar sig ytterligare en gång inte stämma plus orsaka mer jobb och bekymmer.

på väggar sätt glasfiberremsa om du vill göra det enkelt.
Ska du sätta pappremsa använd skivspackel och "spackla fast" den.
Finns videos på youtube hur man gör.
det här med att limma fast remsorna är rent svammel påhittat av nån son fått för sig att dom kom minsann på en smart metod och sen lyckats indoktrinera en stor skara.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jag sätter alltid pappremsor direkt i spacklet. Har aldrig blivit fel hittills.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Som vanligt mycket snack och hittepå runt dessa remsor. Det finns branschstandarder att följa, finns hos alla gipsskivetillverkare. Det är YBG's dokument man delar.

Beskrivningarna av hur man gör har ändrats lite över tid men att spackla eller limma remsan har alltid varit två fullgoda alternativ. Att man ska använda papper och inte glasfiber är tydligt:

Text om användning av pappersremsa vid skarvspackling av gipsskivor enligt AMA HUS 21, inklusive specifikationer och standarder som EN-13963.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag förordas vävlim i förstahand vid raka kanter och innerhörn:

Text som beskriver metoder för skarvspackling av innerhörn och fogar med skurna kanter enligt branschstandard YBG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att yrkesmålare spacklar in remsan är ju helt självklart eftersom det går fortare och det saknar betydelse att man måste ha två olika sorters spackel.

Spackla fasningen mellan skivorna (inte försänkningen), lägg på ordentligt med vävlim med rätt torrhalt (se ovan), använd lämplig roller, torka av med fuktig trasa. Spackla när det torkat.

• Gilla
RagnarSickan och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Här har vi ett resultat av att det framhävs som nån sorts idiotsäker medot att limma fast remsor.
Vilket nu visar sig ytterligare en gång inte stämma plus orsaka mer jobb och bekymmer.

på väggar sätt glasfiberremsa om du vill göra det enkelt.
Ska du sätta pappremsa använd skivspackel och "spackla fast" den.
Finns videos på youtube hur man gör.
det här med att limma fast remsorna är rent svammel påhittat av nån son fått för sig att dom kom minsann på en smart metod och sen lyckats indoktrinera en stor skara.
Precis. Vi har _ett_ resultat där det inte fungerat eftersom utförandet inte var riktigt rätt. På vilket sätt menar du att det bevisar att det inte fungerar att limma remsor?

Det är precis som @MathiasS skriver ett fullgott alternativ till att spackla in remsor.
Glasfiber är däremot inte rätt alls, även om det fungerar i de flesta fall. Men vad är syftet med att göra avsteg när det är så lätt att göra rätt?

• Gilla
RagnarSickan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Precis. Vi har _ett_ resultat där det inte fungerat eftersom utförandet inte var riktigt rätt. På vilket sätt menar du att det bevisar att det inte fungerar att limma remsor?

Det är precis som @MathiasS skriver ett fullgott alternativ till att spackla in remsor.
Glasfiber är däremot inte rätt alls, även om det fungerar i de flesta fall. Men vad är syftet med att göra avsteg när det är så lätt att göra rätt?
Sa inte att det inte fungerar sa att det inte är idiotsäkert som många fått det låta som. Sen så är det ett moment som tar extra tid så Sätter heller glasfiberremsa på vägg än börja limma pappremsor iaf i försänkta skarvar. 100% lyckade resultat.
om man inte spacklar in pappremsa

Bygger man åt sig själv så kan man välja om man vill göra det fackmannamässigt rätt eller inte. Vill man bygga fackmannamässigt så är det pappremsa som gäller enligt YBG som gipsskivetillverkarna pekar på.

Limning är som sagt fullgott alternativ, men det är helt riktigt ett extra moment.

R RagnarSickan skrev:
Hej alla byggare! Jag är en glad amatör dom satt gips i tak och väggar i äldre hus. Jag blev rekommenderad att använda våtrumslim för att limma remsor mellan skivor. Momentet har sett ut som följande:
1. Limmar rikligt i skarv/försänkning
2. Sätter pappremsa
3. Trycker fast pappremsan med pensel
4. Penslar bort överflödigt lim (blir sannolikt någon grad av lim kvar ovanpå remsan)
5. Låter lim torka 24-48h
6 Spacklar över ca 3 ggr
7. Slipar

Redan någonstans mellan andra och tredje spacklingen så syns en mycket tunn spricka längs pappremsans kant från golv till tak. Jag upplever att remsan sitter bra när jag känner på den efter torkning av lim. Ändå spricker det upp. Vad är felet? För mycket lim? För lite lim? Spacklingen som görs fel?
Jag limmade även ovanpå remsorna för ca 6 mån sedan men fick sen höra att det var fel. De remsorna verkar dock inte spruckit upp. Just nu skär jag ut ett "V" samt ytterkanterna av remsorna för att därefter spackla på nytt. Mycket extrajobb. Hjälp!

Sammanfattning:
Pappremsor som limmas med våtrumslim spricker i kanterna av remsorna.
Har aldrig limmat en pappremsa, har lagt ett lager spackel i fördjupningen mellan skivorna, tryckt dit remsan i det våta spacklet och lage ett lager ovanpå när det fortfarande varit vått.

När det torkat slipar jag ojämnheterna, lägger jag på mer spackel och slipar då det torkat. Går sedan över allt och ev. lägger på mer spackel (finlir) här och där om det ser ut att behövas. sedan målar eller tapetserar.

Gjorde det med ett gipstak för över 15år sedan (35m2) (10,5 3 meters skivor) har fortfarande inte en enda spricka i taket ser ut som en skiva i hela taket.

Misstänker att "limma" är felet- har aldrig sett en målare limma en pappremsa, de jag sett under min livstid på byggen har tryckt dit remsorna i vått spackel och direkt lagt ett lager över medans allt är vått.

D droopy skrev:
Misstänker att "limma" är felet- har aldrig sett en målare limma en pappremsa, de jag sett under min livstid på byggen har tryckt dit remsorna i vått spackel och direkt lagt ett lager över medans allt är vått.
nej det är inte felet. Läs YBG.

MathiasS MathiasS skrev:
nej det är inte felet. Läs YBG.
Men det är sånt onödigt moment. som ovan beskrev går det alldels utmärkt att använda spackel att fästa pappremsan och det är så alla målare gör.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.