Det funkar säkert....bara jag som utgick från egna erfarenheter.......:)

Uppdatering:
Till er som mot förmodan behöver göra samma sak. Skaffa inte konstruktionslim. Trodde det skulle vara mycket "kletigare" och klara att fixera kablarna bättre. Men icke!
Så nu blir det till o köpa en limpistol.
Är det denna modellen man ska köra på?
http://www.clasohlson.com/se/Limpistol-Cotech/Pr406998000
För det finns väl en "hobbymodell" med mindre stavar? Och en mer "proffs" med 11mm stavar?

Någon som vet vart jag kan hitta bättre smältlimsstavar i butik i Göteborg?
Jula och Clas Ohlson säljer bara sina egna märken på lim, billig skit tror jag.

Tack!

jockebq skrev:
Så nu blir det till o köpa en limpistol.
Är det denna modellen man ska köra på?
[länk]
Jag skulle tro att den duger mer än väl till det du ska göra.

jockebq skrev:
Någon som vet vart jag kan hitta bättre smältlimsstavar i butik i Göteborg?
Jula och Clas Ohlson säljer bara sina egna märken på lim, billig skit tror jag.
Ingen aning tyvärr. Dock tror jag att "vad som helst" i limstavväg duger för att hålla fast kablarna i "några dagar". Du har ju inte precis några krav på långsiktig hållbarhet.

Om du "rycker" lite i kablarna när limmet kallnat och de verkar sitta så har jag mycket svårt att tro att de släpper när du flytspacklar. När väl spacklet har brunnit så kvittar det ju om limfogen ger upp.

Smältlim, är det inte för varmt för cat kabel?

TrollMann skrev:
Smältlim, är det inte för varmt för cat kabel?
Det har du rätt i, kanske inte helt bra?
Men om det spelar någon roll så är det Cat6a-kabel med solida ledare, bra mycket tjockare än vanlig kabel.
Om jag lägger klicken lim på golvet, väntar 5 sekunder och sen trycker ner kabeln borde inget smälta?
Vad tror ni?

Vet inte, har inte provat men när jag la värmekabel med smältlim verkade inte kabelstrumpan rycka om det ifall pistolen stått ett tag och gjort limmet riktigt varmt.

Sådär!
Tänkte bara skriva hur det gick, om någon i framtiden vill göra samma sak.
Limpistol gick underbart smidigt. Fäste bra och verkade inte skada någon kabel (testade med en avklippt bit av nätverkskabel, och ingenting smälte vad jag såg.
Så nu är allt klart inför flytspackling. Igår limmade jag alla kablar, hängde upp dem längs väggarna och primade hela golvet.
Kabelhärvan ni ser är till den framtida TV-bänken.
Närverkskabel, högtalarkabel till kök, balkong, bakre högtalare och antennkablar till kök och sovrum.
bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.jpg
Skapa konto
bild 3.jpg
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Ang limpistol, så vill man ha en med hög effekt, ja ganska hög, alltså.

De billigaste och sämsta limpistolerna har det gemensamt att det är för låg effekt.

Men är man sällananvändare så är det kanske småmotiverat att köpa en kolossalt mycket dyrare bara för jakten efter effekt, det förstår jag. Men när det ska botaniseras så välj den med högre effekt om du funderar på olika alternativ.

Det är svårt att veta vad dom menar om det t.ex. står 15-40W.
Jag kan tänka mig att det kan vara en reglering (ev så enkelt som ett PTC-element) som ger mer effekt vid behov. Det är i så fall bra, för att undvika alltför hög temp på limmet.

Någon med mer kunskap om limpistoler (och lim till dessa!) får väldigt gärna göra en liten utläggning. Snälla. :)
Antingen här, eller kanske hellre en egen tråd i verktygsforumet, och en länk här.
Jag är övertygad om att många skulle uppskatta det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.