23 083 läst ·
33 svar
23k läst
33 svar
Limma golvgipset i spånplatta - med vad?
Jodå, spånet är i våg. Och firman menade att man skulle så att säga limma fast gipsen lutande genom att ha mer lim/fix på ena sidan än andra. Ju mer jag tänker på det desto märkligare ter det sig.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag frågade faktiskt 2 ggr om det verkligen var så här de menade, och det var det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förutsätter ju verkligen att det är golvgips godkänd för våtutrymme som avses.ACME skrev:
Men hur som helst en vansinnig idé att bygga upp fallet med denna och en massa fix under i olika mängder.
Ja, herregud...ohlgren skrev:
Jag förstår inte vitsen med detta överhuvudtaget.
Det hade ju varit gigantiskt svårt att få till rätt mängd under för att få rätt fall och sedan är ju den typen av lim dessutom ganska dyrt.
Ovanpå detta måste du ju ändå flytspackla så jag ser absolut ingen vinning i detta.
Hade jag varit dig hade jag tagit kontakt med Lunds Kakelvaruhus på Norra Fäladen i Lund istället... en seriös firma som är bra och ha att göra med.
Limma golvgips på råspont vardagsrum inget värmegolv. Har fått tipset prima sedan någon kakelfix och 6 mm tandspackel. Är jag helt fel ute? Vill stabilisera golvetJ jon_h skrev:Absolut inte sättlim, PL400 eller liknande. Det måste vara ett formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut över hela ytan med 6 mm tandad kam. Detta är fullstädigt avgörande för att det ska fungera, de andra limmerna har inte en chans att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna under lång tid. Blir vansinnig på idioterna på byggvaruhusen som inte vet vad de pratar om men ändå ger folk råd i viktiga frågor.
Sedan kan man ju fråga sig varför någon människa tycker att det är någon mening att förstärka med golvgips när man ändå måste flytspackla ovanpå gipsen för att få fall poå golvet. En flytspackling direkt på primad spånskiva med punktsvetsat stålnät blir en minst lika stark konstruktion, men billigare, snabbare och enklare. Det skulle inte falla mig in att lägga golvgips i badrum, finns inte ett enda argument för att göra det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Korrekt men inte "någon" kakelfix...B Bengt65 skrev:
Det ska vara ett speciellt flexibelt lim som man använder för att ta upp rörelser i golvet...🙏🏼
Hej
Vi gjorde det på värt golv på andra våningen. Det limmet som vi använde är ardex s 48. Det är sjukt dyrt men var det enda som vi kunde hitta som mötte upp alla krav för att limma golv gips. Styrka, flexibel, funkar med golvvärmeplåtar etc.
/Rickard
Vi gjorde det på värt golv på andra våningen. Det limmet som vi använde är ardex s 48. Det är sjukt dyrt men var det enda som vi kunde hitta som mötte upp alla krav för att limma golv gips. Styrka, flexibel, funkar med golvvärmeplåtar etc.
/Rickard
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja, tyvärr är dessa produkter ganska dyra men det blir dyrare att göra om det sen om man använder fel produkter från början. 
Detta ämne får mig osökt att tänka på när Martin Timell i ett hittepåprogram skruvar 6mm gips på ett brädgolv för att sedan lägga klinker i ett kök. 😱😂😂😂
Detta ämne får mig osökt att tänka på när Martin Timell i ett hittepåprogram skruvar 6mm gips på ett brädgolv för att sedan lägga klinker i ett kök. 😱😂😂😂
Fast vi ska inte ha kliniker eller golvvärme bara laminatPaul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Upptäckte nu att du väckt liv i en 15år gammal tråd som dock handlade om annat...sorry.B Bengt65 skrev:
MEN oavsett om du nu vill att det ska stabilisera golvet så är det väl ganska bra att golvgipsen sitter fast i brädorna för annars gör det ju knappast någon nytta ändå.
Självklart skall de sitta fast i brädorna men Arden s48 är svindyrt borde finnas alternativPaul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg