Min golvläggare föreslog något som heter BoardFix när jag skulle förstärka mitt spånskivegolv med ett lager golvgips.
 
  • Gilla
Allan007
  • Laddar…
P
Eftersom ingen annan har nämnt det än;
Gips i våtrum är fortfarande aja-baja enligt branschreglerna och borde enbart av den anledningen inte rekommenderas av Ståhlbergs.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag tolkar ju det som att han pratar om att bygga upp lutningen på golvgipsen med fix... :rolleyes:;)
Det tyder ju på att spånet är i våg...eller... :blushing:
Jodå, spånet är i våg. Och firman menade att man skulle så att säga limma fast gipsen lutande genom att ha mer lim/fix på ena sidan än andra. Ju mer jag tänker på det desto märkligare ter det sig.
Jag frågade faktiskt 2 ggr om det verkligen var så här de menade, och det var det.
 
Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Eftersom ingen annan har nämnt det än;
Gips i våtrum är fortfarande aja-baja enligt branschreglerna och borde enbart av den anledningen inte rekommenderas av Ståhlbergs.
Förutsätter ju verkligen att det är golvgips godkänd för våtutrymme som avses.
Men hur som helst en vansinnig idé att bygga upp fallet med denna och en massa fix under i olika mängder.


ohlgren skrev:
Jodå, spånet är i våg. Och firman menade att man skulle så att säga limma fast gipsen lutande genom att ha mer lim/fix på ena sidan än andra. Ju mer jag tänker på det desto märkligare ter det sig.
Jag frågade faktiskt 2 ggr om det verkligen var så här de menade, och det var det.
Ja, herregud...
Jag förstår inte vitsen med detta överhuvudtaget.
Det hade ju varit gigantiskt svårt att få till rätt mängd under för att få rätt fall och sedan är ju den typen av lim dessutom ganska dyrt.

Ovanpå detta måste du ju ändå flytspackla så jag ser absolut ingen vinning i detta.

Hade jag varit dig hade jag tagit kontakt med Lunds Kakelvaruhus på Norra Fäladen i Lund istället... en seriös firma som är bra och ha att göra med.
 
J jon_h skrev:
Absolut inte sättlim, PL400 eller liknande. Det måste vara ett formstabilt mineraliskt bundet lim som kammas ut över hela ytan med 6 mm tandad kam. Detta är fullstädigt avgörande för att det ska fungera, de andra limmerna har inte en chans att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna under lång tid. Blir vansinnig på idioterna på byggvaruhusen som inte vet vad de pratar om men ändå ger folk råd i viktiga frågor.

Sedan kan man ju fråga sig varför någon människa tycker att det är någon mening att förstärka med golvgips när man ändå måste flytspackla ovanpå gipsen för att få fall poå golvet. En flytspackling direkt på primad spånskiva med punktsvetsat stålnät blir en minst lika stark konstruktion, men billigare, snabbare och enklare. Det skulle inte falla mig in att lägga golvgips i badrum, finns inte ett enda argument för att göra det.
Limma golvgips på råspont vardagsrum inget värmegolv. Har fått tipset prima sedan någon kakelfix och 6 mm tandspackel. Är jag helt fel ute? Vill stabilisera golvet
 
Paul-Staffanstorp
B Bengt65 skrev:
Limma golvgips på råspont vardagsrum inget värmegolv. Har fått tipset prima sedan någon kakelfix och 6 mm tandspackel. Är jag helt fel ute? Vill stabilisera golvet
Korrekt men inte "någon" kakelfix... ;)
Det ska vara ett speciellt flexibelt lim som man använder för att ta upp rörelser i golvet...🙏🏼
 
Hej

Vi gjorde det på värt golv på andra våningen. Det limmet som vi använde är ardex s 48. Det är sjukt dyrt men var det enda som vi kunde hitta som mötte upp alla krav för att limma golv gips. Styrka, flexibel, funkar med golvvärmeplåtar etc.

/Rickard
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ja, tyvärr är dessa produkter ganska dyra men det blir dyrare att göra om det sen om man använder fel produkter från början. ;)

Detta ämne får mig osökt att tänka på när Martin Timell i ett hittepåprogram skruvar 6mm gips på ett brädgolv för att sedan lägga klinker i ett kök. 😱😂😂😂
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, tyvärr är dessa produkter ganska dyra men det blir dyrare att göra om det sen om man använder fel produkter från början. ;)

Detta ämne får mig osökt att tänka på när Martin Timell i ett hittepåprogram skruvar 6mm gips på ett brädgolv för att sedan lägga klinker i ett kök. 😱😂😂😂
Fast vi ska inte ha kliniker eller golvvärme bara laminat
 
Paul-Staffanstorp
B Bengt65 skrev:
Fast vi ska inte ha kliniker eller golvvärme bara laminat
Upptäckte nu att du väckt liv i en 15år gammal tråd som dock handlade om annat...sorry. ;)

MEN oavsett om du nu vill att det ska stabilisera golvet så är det väl ganska bra att golvgipsen sitter fast i brädorna för annars gör det ju knappast någon nytta ändå.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Upptäckte nu att du väckt liv i en 15år gammal tråd som dock handlade om annat...sorry. ;)

MEN oavsett om du nu vill att det ska stabilisera golvet så är det väl ganska bra att golvgipsen sitter fast i brädorna för annars gör det ju knappast någon nytta ändå.
Självklart skall de sitta fast i brädorna men Arden s48 är svindyrt borde finnas alternativ
 
Men som Paul skriver, vad kostar det att göra om ifall det släpper?

Jag limmade golvgips på brädgolv med S48 i ett trapphus, det är säkert 15-20år sen och det sitter än
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K
B Bengt65 skrev:
Självklart skall de sitta fast i brädorna men Arden s48 är svindyrt borde finnas alternativ
Hur stor yta handlar det om? För så dj..a dyrt är inte Arden S48. 12,5kg för typ 1650-1800kr.
Ibland är det bara att bita i det sura äpplet.
 
K Kardan79 skrev:
Hur stor yta handlar det om? För så dj..a dyrt är inte Arden S48. 12,5kg för typ 1650-1800kr.
Ibland är det bara att bita i det sura äpplet.
Ja så är det väl
 
Paul-Staffanstorp
B Bengt65 skrev:
Ja så är det väl
LIP har en färdigblandad produkt som heter Flexicol också vilken jag använde för måååånga år sedan men den är nog lite billigare än Ardex... vilken som är bäst vill och kan jag inte uttala mig om. ;)
 
  • Gilla
Bengt65 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.