Jag håller på med en mindre toalett, golvet är 150*80 cm. Under golvet är ett tjockt plankgolv och jag ska lägga på golvgips för att kunna sätta klinker. Vilket lim ska man använda? Gärna från Byggmax...

(Känns som en stor flaska vanligt trälim hade klarat det galant, men jag antar att det finns något svindyrt i jätteförpackning som man ska ha, med diverse primers osv.)

Ardex S48 dyrt och bra, finns inte på byggmax

• Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Kosta på en säck med Ardex S48. Det är ett speciellt lim för ändamålet och resultatet blir ett riktigt stumt golv.
Edit: tvåa på bollen såg jag..

• Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Jag håller på med en mindre toalett, golvet är 150*80 cm. Under golvet är ett tjockt plankgolv och jag ska lägga på golvgips för att kunna sätta klinker. Vilket lim ska man använda? Gärna från Byggmax...

(Känns som en stor flaska vanligt trälim hade klarat det galant, men jag antar att det finns något svindyrt i jätteförpackning som man ska ha, med diverse primers osv.)
Lättare att strunta i lim och gips och slänga på ett par säckar flytspackel istället,
https://www.byggmax.se/flytspackel-universal-25kg-p01208

Peter2400 Peter2400 skrev:
Lättare att strunta i lim och gips och slänga på ett par säckar flytspackel istället,
Till en liten toalett är golvgips och S48 definitivt en enklare och bättre lösning än flytspackel.

R Redlös skrev:
Till en liten toalett är golvgips och S48 definitivt en enklare och bättre lösning än flytspackel.
Varför?
Kan väl inte bli enklare än att blanda två säckar och hälla på?
Bara att köra hem en gipsskiva är mer jobb, sen ska den skäras till och limmas också.

R Redlös skrev:
Men det kostar 1500:- för 12,5 kg.

Flytspackel är inte aktuellt, jag är ytterst tveksam till att det skulle kunna ta upp några rörelser utan att jag gör det alldeles för tjockt. Golvet är tvärstumt, det är bara träets rörelser jag vill eliminera

K KungAnka skrev:
Men det kostar 1500:- för 12,5 kg.
Det är det värt. Det är en helt suverän produkt.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför?
Kan väl inte bli enklare än att blanda två säckar och hälla på?
Bara att köra hem en gipsskiva är mer jobb, sen ska den skäras till och limmas också
Det beror ju på hur bekväm man är med att flytspackla. Det behövs ju inget fall och gips är slätt och enkelt att lägga klinkers på. Flytspackel kräver ju en rejäl blandare också, S48 blandar du med skruvdragare och en billig visp.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
R Redlös skrev:
Det beror ju på hur bekväm man är med att flytspackla. Det behövs ju inget fall och gips är slätt och enkelt att lägga klinkers på. Flytspackel kräver ju en rejäl blandare också, S48 blandar du med skruvdragare och en billig visp.
Jag har gjutit rätt mycket både betong och flytspackel och har grejorna, men slipper helst slabba med det i detta fallet. Får kanske kosta på sånt där S48, jag ska ju ändå ha fix till klinkern. Såg att lokala bygghandeln har 5 kg förpackning, det kanske räcker till både gips och klinker?

• Gilla
Redlös
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.