Krilleman
Steinmeister skrev:
Jag tror hela veckan på lim. Tex detta [länk]

Eller något liknande..
Absolut inte!

Glabete är dom som ligger i framkant när det kommer till alla limma upp produkter.
 
krilleman_215 skrev:
Absolut inte!

Glabete är dom som ligger i framkant när det kommer till alla limma upp produkter.
Vad är det som är "absolut inte"?
 
Krilleman
Steinmeister skrev:
Vad är det som är "absolut inte"?
Det blev visst lite fel.

Vilset tänk av mig på en fredagkväll! :p
 
Har bestämt mig för att limma och det är tydligen inte många rörmokare som kan eller vet det. Har iaf. hittat en som har limmat rörklamemr med glabete åtminstone. Vi arbetar just nu... lite kladdigt är det och nervös är man. Hela blandaren väger 3,5kg. Så man hoppas att den som lade kaklet har gjort det förbaskat bra.


Återkommer med bilder.
 
Spännande.
 
Kakelfix brukar ha drag- och vidhäftningshållfasthet enligt random märkes datablad omkring 0,5-1 N/mm2.
Så om du har 10x10cm plattor borde den hålla för 500-1000kg, risken är väl större för det som ligger bakom kakelfixen att det släpper. Så förbaskat bra behöver det nog inte vara, bara helt okay
 
Nu är det klart, Jag måste säga att det blev riktigt bra och framförallt att det sitter stabilt och fast. Tog en dag längre än planerat men behövde inte betala för den dagen eftersom jag delar med referenser samt bollade lite med rörmokaren under installation. Alla vinner på det.

Det som limmades med limbrickor och glabete lim är:

Blandarfäste för Gustavsberg
Limbrickor för rörklamrar.

Notering: Duschstången från gustavsberg är förberedd för glabete limning. Inga limbrickor behövdes.


2015-07-09 18.17.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-10 21.51.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skär enkelt bort överflödig lim med en platt hobbykniv.

2015-07-10 21.53.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-07-10 21.29.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2015-07-16 14.43.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2015-07-16 14.45.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade en tunn silikon sträng för att dölja brickan. Hela brickan är någon mm mindre.

Notering: Det går att använda FM mattsons blandarfäste... den är ca 0,5-0,8 mm kortare i djupet. Då får man blandare lite kortare för den petige. Med en vridbar pipp är nästan ett måste annars ser det lustigt ut när en fixerad badkarspip går ut 21 cm, samt mindre risk att man skulle använda pipen som ett handtag. Nu är den strax under 11,cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Topias och 1 till
  • Laddar…
Tack för bilder,
Nu har det gått ca3 mån, sitter limmet kvar?
 
  • Gilla
vincentt
  • Laddar…
Jovars, det sitter som berg och inga konstigheter. Tror tom att det tar en stund för glabete att härda.... viktigt med aktivatorn förmodar jag. så tummen upp för jobbet.
 
  • Gilla
Topias
  • Laddar…
Fast ska man använda glabete så brukar man köpa fästen för just liming med en stor plan anläggningsyta. Att sätta upp ett blandarfäste med lim som är tänkt att skruvas är nog fiasko. Inte säkert att den har en slät stor yta på baksidan utan kanske ihålig bakpå så limmet bara har kanten o fästa på

missade helt inlägget hur det utfördes, detta blev ju gjort precis rätt!

så bortse från detta inlägg :)
 
  • Gilla
Topias och 1 till
  • Laddar…
Nu har det gått ca 10 mån; sitter blandarefäste och rörfästena kvar?
 
Topias skrev:
Nu har det gått ca 10 mån; sitter blandarefäste och rörfästena kvar?
Jodå, det sitter fast. Väldigt bra faktiskt. Bra att man silikonade vid kanterna, annars skulle kalk och annat jox hamna där inne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.