Jag måste installera en ny badkarsblandare på andra sidan väggen. Så rör måste dras samt sätta på en ny badkarsblandare.

Eftersom den vägg som badkarsblandaren och duschstång ska upp på, saknar plyfa och regel för att fästa grejerna i, har en rörmokare föreslagit att jag bör limma den istället. I min värld används endast lim när man inte fäster något som är tungt eller vibrerar. Är det ett vettigt förslag eller helt från vettet?

Alla delar limmas, rörklammer, badkarsblandare och även duschstång. Värt att notera.
 
Vem har byggt badrummet utan plyfa, eller regel?

Eller är det gammalt?

gör det att öppna väggen på motsatt sida och fixa?
 
Plugg i kaklet?
 
Limma blandaren i kaklet är inga problem, frågan är hur väl kaklet sitter i väggen?
Bara gips utan plyfa var standard på 90-talet, kortlingar där blandare osv skulle upp. Trassligt om man ändrar sig...
 
Badrummet är ju från 80-talet. Allt är inte modern du vet =). Jag kan inte montera på andra sidan, dvs mot ytterväggen där det finns sen massiv grund, pga förr-förra ägaren har gjort en uthängade del för att passa till en jacuzzi. Ställa schampoo, ljus och annat jox antar jag. Går ut ca 10 cm. Se nedan bild.

Bifogar en bild från ett annat inlägg.
2015-06-09 13-49-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kaklet känns bra. Dem är ganska rejäla ca 15x25 cm. Men vet ju aldrig om det är fäst bra eller inte, dock har dem suttit där i 20 år. Och den som satte upp den var ju en kakelsättare. Men det är nog av en gamble tror jag...


Behöver lite input, pendlar mellan att fästa den i gipset eller limma. Vet ni om rören hjälper till att stabilisera och ev. håll upp en del av vikten, Ellerär det tvärtom, dvs när man spänner åt kopplingarna på blandare så spänns den nedåt ...?


Undrar V
 
Vincent Truong skrev:
Behöver lite input, pendlar mellan att fästa den i gipset eller limma.
Är det korkat att göra både och? Vet faktiskt inte men är säker på att någon snart skriker till om det är dumt.
 
O
Lim idag är väldigt bra! SÅ om man bara ser ur limmets synvinkel så är det ett bra alternativ idag!
 
Finns det något sätt att testa om underlaget (kaklet) håller för limmandet, dvs viktmässigt. Samt att röret hjälper att hålla upp en del av vikten? Det är väl bara erfarenhet som kan tala egentligen...
 
Odjuret skrev:
Lim idag är väldigt bra! SÅ om man bara ser ur limmets synvinkel så är det ett bra alternativ idag!
Åtminstone tills man ska byta blandare. :( Fast det kanske finns trick/tekniker även för detta?
 
Alfredo skrev:
Åtminstone tills man ska byta blandare. :( Fast det kanske finns trick/tekniker även för detta?
Om man sätter blandaren i ett vanlig cc160 blandarfäste behöver man nog inte ta loss det om man ska byta blandare.
 
Jag skulle borra upp fästet och fylla skuvhålen med en massa silikon. Sätta en tunn silikonrand på baksidan av blandarfästet innan man monterar upp den. Eftersom vattnet kommer in underifrån och man inte "hänger" i blandaren så håller den säkert. Om man borrar och inser att det är ett lager gips o ingen regel, så borde man kunna använda gipsplugg väl?
 
Redigerat:
Det är det som är frågan, vad använder man för medel för att fästa blandare i en gipsvägg...? Gipsplugg är nog inte det, Stor chans att kaklet går sönder då den mer eller mindre trassar sönder en del av gipset innan den får fäste...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.