Vilket lim till...
- cellplast mot cellplast?
- cellplast mot trä?

• Gilla
walle2008
  • Laddar…
Pu o pl200 osv borde funka bra

Polyuretanlim till båda, behövs inget cellplastspecifikt lim utan Bostiks och Cascos till trä funkar bra. Spraya cellplasten och träet med lite vatten innan så limmar det bättre.

• Gilla
walle2008
  • Laddar…
Vanligt trälim (vitlim) funkar till båda. Men när man limmar cellplast mot cellplast så måste det torka minst ett dygn innan det utsätts för påfrestningar. Behövs inget annat lim då limfogen i allafall blir starkare än cellplasten. Och vitlim är mycket trevligare och billigare att använda än polyuretanlim och andra kladdiga lim.

Pär

Instämmer med pär h, jag har limmat både cellplast mot cellplast och cellplast mot oljehärdad masonite med vanligt vitlim. Ett litet katthus som står utomhus är uppbyggt i princip endast av oljehärad masonite och cellplast. Den limmade jag med vitlim för utomhusbruk och den är helt opåverkad efter ett år utomhus såvitt jag kan se.

Det finns speciellt cellplastlim på Byggmax.

Använde precis detta lim och 2 dagar efter att det limmats började det regna och då löstes limmet upp till en sörja.
På Byggmax hemsida står det att det inte tåler kontinuerlig fuktpåverkan. Står dock ej på förpackningen.
rekommenderar PU700 istället, funkade toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.