9 600 läst ·
144 svar
10k läst
144 svar
Likströmslära och lite om LEDdioder
Det skumma är att det fortfarande är vanligt att med stor text skriva ut en effekt som är rent påhittad.
På tex biltema måste man klicka in på teknisk specifikation för att få reda på ljusflödet. Är det inte den informationen man vill ha mest lätt åtkomlig?
På tex biltema måste man klicka in på teknisk specifikation för att få reda på ljusflödet. Är det inte den informationen man vill ha mest lätt åtkomlig?
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Att mäta resistansen på ett kort stycke koppartråd är ganska svårt. Alla mätningar under 0.1 Ohm kräver specialinstrument, annars är mätfelen för stora. Det skulle kräva fyrpunktsresistansmätning och det tror jag knappast att den här kursen ger rum för.D Daniel 109 skrev:
Jag mäter milliOhm ofta i dagligt liv och vet vilka fallgropar som kan finnas. Att utgå från tvärsnit och längd är ofta inte det värsta metoden.
Rent koppar har visserligen olika elektriska resistansvärden beroende på spårelementen i produkten men dessa variationer är helt försumbara i jämförelse med resistansvariationerna pga kopparens kallbearbetning, temperatur mm.
D Daniel 109 skrev:
Nu verkar du ha fått något om bakfoten igen. Ingen har pratat om någon annan märkning än just watt och lumen som enskilda värden. Men utifrån de två är det ju väldigt lätt att få fram "lumen per watt".Bananskalare skrev:
Jag håller med, ljusstyrkan borde vara det man i första hand kollar på. Men effekten är inte helt ointressant heller, och min erfarenhet är att den oftast stämmer rätt bra.D Daniel 109 skrev:
Därför att i ledlampans ungdom visste alla hur starkt (lumen) en glödlampa med viss watt lyste, och därför märkte man nymodigheten ledlampa med den glödlampseffekt som ledlampan (med mycket längre effekt) motsvarande.D Daniel 109 skrev:
Nu några årtionden senare sitter det tyvärr kvar (många vet inte ens vilken ljusstyrka en glödlampa med viss effekt hade).
Ikea har både och, jula har inte gammal watt på kartongen.
Edit: jula har det också men i en egen liten ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Aha, det var DEN effekten du menade. Då håller jag med om att den är påhittad. Och den borde väl snart vara utrotad.D Daniel 109 skrev:
Angående Ohm och Resistans går det bra att använda ”Motstånd” också. Men det är alltid bra att ha så få begrepp som möjligt när man diskuterar nya/komplicerade saker så för min det blir det ”Resistans” som gäller i denna lilla grundkurs!O skrev:
Korrekt. Det är alltid bra att använda rätt ord. Om ingen förklarar vad som gäller lär man lätt in något felaktigt. Men spelar det någon praktisk roll här. Jag tror faktiskt inte det.
Alla begriper väl vad som menas oavsett om man skriver resistens eller resistans:
"Spänningen = Strömmen * Resistensen"
"en resistens på 2,7kohm".
"Bakterien som orsakar lunginflammation, har resistans mot penicillin"
Jag kan inte komma på något tillfälle när inte sammanhanget gör betydelsen helt klar.
Jo, visst är det så. Men det verkar vara en sjuka som är utbredd. Prova med att leta elektronikprylar på aliExpress. Där är dessutom begreppsförvirringen total. Fast det finns/fanns firmor anslutna till företaget som har lite koll på den elektriska begreppsapparaten om man letar lite.D Daniel 109 skrev:
Man anger inkommande elektrisk effekt(7,5W) och ”ekvivalent ljus-effekt”(60W) dvs den elektriska effekt en numera fossil glödlampa behöver för att leverera ljus som av ögat skulle upplevas som likvärdig.D Daniel 109 skrev:
Hållet helt med, varför är det ends tillåtet att visa en påhittad effekt som den framträdande. Hade det varit tvärtom då hade jsg förstått det. Msao man lite finstilt vidar jämförelsen. Det var dock likadant hos vissa med halogen. Har en gång köpt 35w halogen i tron att jag köpt 50w.D Daniel 109 skrev:
Mina barn vet inte ens vad glödljus är. Lumens vet inte min fru vad det betyder. Dock relevant att nöta in som begrepp, då det verkliga ljusflödet får mindre och mindre koppling till effekt.
Nåja.Lumens koppling till Effekt är i själv verket vital. Men relationen flyttas ju med tekniska förbättringar. En uppfattning kan man få med den miljöklass LEDlampor avsedda för 220 V numera förses med. Lägre effekt/lumen = Bättre miljöklass.M mojjen skrev:Hållet helt med, varför är det ends tillåtet att visa en påhittad effekt som den framträdande. Hade det varit tvärtom då hade jsg förstått det. Msao man lite finstilt vidar jämförelsen. Det var dock likadant hos vissa med halogen. Har en gång köpt 35w halogen i tron att jag köpt 50w.
Mina barn vet inte ens vad glödljus är. Lumens vet inte min fru vad det betyder. Dock relevant att nöta in som begrepp, då det verkliga ljusflödet får mindre och mindre koppling till effekt.
Men det kanske är det du menar?