Det skumma är att det fortfarande är vanligt att med stor text skriva ut en effekt som är rent påhittad.

På tex biltema måste man klicka in på teknisk specifikation för att få reda på ljusflödet. Är det inte den informationen man vill ha mest lätt åtkomlig?
 
  • Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, att faktiskt mäta egenskapen man är ute efter är bättre.
Att mäta resistansen på ett kort stycke koppartråd är ganska svårt. Alla mätningar under 0.1 Ohm kräver specialinstrument, annars är mätfelen för stora. Det skulle kräva fyrpunktsresistansmätning och det tror jag knappast att den här kursen ger rum för.
Jag mäter milliOhm ofta i dagligt liv och vet vilka fallgropar som kan finnas. Att utgå från tvärsnit och längd är ofta inte det värsta metoden.
Rent koppar har visserligen olika elektriska resistansvärden beroende på spårelementen i produkten men dessa variationer är helt försumbara i jämförelse med resistansvariationerna pga kopparens kallbearbetning, temperatur mm.
D Daniel 109 skrev:
Nej, att faktiskt mäta egenskapen man är ute efter är bättre.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nej de använder watt för sig och lm gör sig. Troligtvis för att det som är mest intressant är lm.
hittade en länk som inte visar lm/w
kan säkert hitta fler.
Nu verkar du ha fått något om bakfoten igen. Ingen har pratat om någon annan märkning än just watt och lumen som enskilda värden. Men utifrån de två är det ju väldigt lätt att få fram "lumen per watt".

D Daniel 109 skrev:
Det skumma är att det fortfarande är vanligt att med stor text skriva ut en effekt som är rent påhittad.

På tex biltema måste man klicka in på teknisk specifikation för att få reda på ljusflödet. Är det inte den informationen man vill ha mest lätt åtkomlig?
Jag håller med, ljusstyrkan borde vara det man i första hand kollar på. Men effekten är inte helt ointressant heller, och min erfarenhet är att den oftast stämmer rätt bra.
 
Philips sensorstyrd LED-lampa i förpackning, varmvit ljusfärg, E27-sockel, 7.5W motsvarar 60W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kan ta den här som exempel. Det var den första bilden på en lamp ask jag hittade.

Den korrekta effekten finns där, men man får leta efter den. Varför finns den felaktiga effekten där?
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför finns den felaktiga effekten där?
Därför att i ledlampans ungdom visste alla hur starkt (lumen) en glödlampa med viss watt lyste, och därför märkte man nymodigheten ledlampa med den glödlampseffekt som ledlampan (med mycket längre effekt) motsvarande.

Nu några årtionden senare sitter det tyvärr kvar (många vet inte ens vilken ljusstyrka en glödlampa med viss effekt hade).

Ikea har både och, jula har inte gammal watt på kartongen.
Edit: jula har det också men i en egen liten ruta.
Tre förpackningar med LED-lampor i olika former och ljusstyrkor på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
[bild]
Vi kan ta den här som exempel. Det var den första bilden på en lamp ask jag hittade.

Den korrekta effekten finns där, men man får leta efter den. Varför finns den felaktiga effekten där?
Aha, det var DEN effekten du menade. Då håller jag med om att den är påhittad. Och den borde väl snart vara utrotad.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
O O skrev:
Korrekt. Det är alltid bra att använda rätt ord. Om ingen förklarar vad som gäller lär man lätt in något felaktigt. Men spelar det någon praktisk roll här. Jag tror faktiskt inte det.

Alla begriper väl vad som menas oavsett om man skriver resistens eller resistans:
"Spänningen = Strömmen * Resistensen"
"en resistens på 2,7kohm".
"Bakterien som orsakar lunginflammation, har resistans mot penicillin"

Jag kan inte komma på något tillfälle när inte sammanhanget gör betydelsen helt klar.
Angående Ohm och Resistans går det bra att använda ”Motstånd” också. Men det är alltid bra att ha så få begrepp som möjligt när man diskuterar nya/komplicerade saker så för min det blir det ”Resistans” som gäller i denna lilla grundkurs!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skumma är att det fortfarande är vanligt att med stor text skriva ut en effekt som är rent påhittad.

På tex biltema måste man klicka in på teknisk specifikation för att få reda på ljusflödet. Är det inte den informationen man vill ha mest lätt åtkomlig?
Jo, visst är det så. Men det verkar vara en sjuka som är utbredd. Prova med att leta elektronikprylar på aliExpress. Där är dessutom begreppsförvirringen total. Fast det finns/fanns firmor anslutna till företaget som har lite koll på den elektriska begreppsapparaten om man letar lite.
 
D Daniel 109 skrev:
[bild]
Vi kan ta den här som exempel. Det var den första bilden på en lamp ask jag hittade.

Den korrekta effekten finns där, men man får leta efter den. Varför finns den felaktiga effekten där?
Man anger inkommande elektrisk effekt(7,5W) och ”ekvivalent ljus-effekt”(60W) dvs den elektriska effekt en numera fossil glödlampa behöver för att leverera ljus som av ögat skulle upplevas som likvärdig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det kommer en beskrivning med schema och detaljlista på lab1 i morgon om inget stör planerna.
kommer att innehålla både tråd och lampa. Tråden kommer att få två olika roller i mätövningarna.
 
MrJay
Youtube är nog bättre kanal för sådant än ett husforum. Mina 2 cent.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att det står vad de motsvarar i "gamla" Watt på LED lär nog leva kvar ett tag.
Det är ungefär samma sak som floppydisk-ikonen för att spara en fil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
[bild]
Vi kan ta den här som exempel. Det var den första bilden på en lamp ask jag hittade.

Den korrekta effekten finns där, men man får leta efter den. Varför finns den felaktiga effekten där?
Hållet helt med, varför är det ends tillåtet att visa en påhittad effekt som den framträdande. Hade det varit tvärtom då hade jsg förstått det. Msao man lite finstilt vidar jämförelsen. Det var dock likadant hos vissa med halogen. Har en gång köpt 35w halogen i tron att jag köpt 50w.
Mina barn vet inte ens vad glödljus är. Lumens vet inte min fru vad det betyder. Dock relevant att nöta in som begrepp, då det verkliga ljusflödet får mindre och mindre koppling till effekt.
 
M mojjen skrev:
Hållet helt med, varför är det ends tillåtet att visa en påhittad effekt som den framträdande. Hade det varit tvärtom då hade jsg förstått det. Msao man lite finstilt vidar jämförelsen. Det var dock likadant hos vissa med halogen. Har en gång köpt 35w halogen i tron att jag köpt 50w.
Mina barn vet inte ens vad glödljus är. Lumens vet inte min fru vad det betyder. Dock relevant att nöta in som begrepp, då det verkliga ljusflödet får mindre och mindre koppling till effekt.
Nåja.Lumens koppling till Effekt är i själv verket vital. Men relationen flyttas ju med tekniska förbättringar. En uppfattning kan man få med den miljöklass LEDlampor avsedda för 220 V numera förses med. Lägre effekt/lumen = Bättre miljöklass.
Men det kanske är det du menar?
 
MrJay MrJay skrev:
Youtube är nog bättre kanal för sådant än ett husforum. Mina 2 cent.
Tack för dina 2 cent Jay. Tuben kan vara ett bra komplement. Jag sätter upp länkar till sådant materiel som jag tycker passar. Kom med förslag! Jag kommer att ha synpunkter😉
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.