K Kasken skrev:
Jag sitter själv i styrelsen för en större BRF där vi haft en handfull medlemmar som utfört just denna operation senaste åren.

Vi har insett att det förmodligen inte finns juridiska möjligheter att neka detta även om vi så önskade.
Vi har därför ställt om våra ansträngningar till att istället säkerställa att relaterande VVS arbeten utförs på korrekt sätt.
Vi kräver även att medlemmen genom ett kontrakt tar på sig framtida ansvar för t.ex vattenskador och stopp i avlopp som kan härledas till ombyggnationen för att få styrelsens tillstånd.
Ungefär hälften köper detta o skriver på, andra hälften blir avskräckta och lägger ner planerna.
Är det föreningen som har bevisbördan?

Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Den vanligaste definitionen av kriminellt skulle jag påstå är brottsligt. Det är inte brottsligt ur ett juridiskt perspektiv. Det finns ingen brottsdefiniering som heter "Olaga nekning för åtgärd i bostadsrätt", vilket var min poäng. Sedan står det givetvis gemene man fritt att ha egna definitioner av ord, men då får man nog räkna med att bli missförstådd i bland. Men detta är nu en sidodiskussion som spårat ut och inte hjälper OP något, så jag lämnar den nu.

OP skriver uttryckligen i första posten vad styrelsens motsättning till åtgärden var och är vad hela tråden handlar om. Förstår inte hur du får det till att vara spekulation. Huruvida åtgärden kommer innebära att det blir permanents störningar för grannar eller ej är egentligen själva grundfrågan och i princip vad som kommer att prövas i en eventuell tvist i Hyresnämnden.
Du har en poäng i att kriminella personer oftast definitionsmässigt hänfaller till just brott, slarvig terminologianvändning av mig. Men det ändrar ju inte på sakargumentet att en styrelse ska följa bostadsrättslagen efter bästa förmåga. Detta även om att bryta mot lagen inte regleras i brottsbalken eller annars har en direkt påföljd som böter eller fängelse.

Vi tycks ju dessutom vara eniga om att TS väg framåt är hyresnämnden i detta fall. Låt nämnden avgöra, alla detaljer och hur nämnden värderar blir i det ljuset spekulation. Alltså vad styrelsen kommer att föra fram till hyresnämnden som argument för sitt vägrande av tillstånd och hur nämnden kommer att värdera det.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.