Nu börjar dagen att bestämma sig att närma sig... Panelen!

Vi bor i västra götalands län. Vi kommer att ha ett boningshus samt tre mindre byggnader på vår tomt, samtliga i liknande New England-stil, därav den liggande panelen. Stilen kan uppnås med flera av de olika typerna av liggande panel - frågan är vilken som är bäst?

Fjällpanel - utseendemässigt det bästa valet enligt oss. Svärfar vidhåller att den är "svag".

Enkel/dubbelfaspanel - har efter visst googlande förstått att detta är vanligaste valet vid dagens nybyggen med liggande panel. Varför?

Stockpanel - Är väl inte direkt ett alternativ för oss rent utseendemässigt.

Har jag missat någon liggande panel som vore ett bra alternativ?

Tycker personligen att faspanel är snyggast när det gäller liggande panel.. (Men det va inte vad jag tyckte, som du frågade :) .)

Fjällpanel tycker jag ser ut som sommarstuga, och stockpanel med. Faspanel kan både se traditionellt och modernt ut.

V-faspanel kan va ett alternativ till som kan passa.

P
Vi har alla 3 varianterna (enkelfas,dubbelfas,fjällpanel) på vårt gamla tillbyggda 20-talshus.Original är det enkelfas och det håller jag nu på att återställa med då jag inte är så förtjust i fjällpanelen. Dubbelfassponten får vara kvar där den sitter men den verkar ha lättare att bli rötskadad då vattnet inte rinner av lika lätt som på enkelfassponten.

Har ingen koll på för och nackdelar, dock såg jag ett hus med liggande panel där man använt mycket bredare plankor, var riktigt snyggt måste jag säga, kanske kan vara nått att fundera över.

fjällpanel tycker jag ser tråkigt ut, lite sommarstuga som zzingo säger.

Och här kommer jag och tycker att fjällpanelen är snyggast, och alla som varit i New England vet att de "riktiga" New England-husen har just fjällpanel.

Varför vidhåller din svärfar att fjällpanelen är svag?

• Gilla
Annastina111
  • Laddar…
zzingo skrev:
Tycker personligen att faspanel är snyggast när det gäller liggande panel.. (Men det va inte vad jag tyckte, som du frågade :) .)

Fjällpanel tycker jag ser ut som sommarstuga, och stockpanel med. Faspanel kan både se traditionellt och modernt ut.

V-faspanel kan va ett alternativ till som kan passa.
Får hålla med om att V-faspanel är ett alternativ! Tack för tipset!

Peter_K skrev:
Vi har alla 3 varianterna (enkelfas,dubbelfas,fjällpanel) på vårt gamla tillbyggda 20-talshus.Original är det enkelfas och det håller jag nu på att återställa med då jag inte är så förtjust i fjällpanelen. Dubbelfassponten får vara kvar där den sitter men den verkar ha lättare att bli rötskadad då vattnet inte rinner av lika lätt som på enkelfassponten.
Har panelerna suttit lika länge? Kan du jämföra eventuella skador/fuktskador mellan de tre? Vilket ser bäst ut efter några år? Vi var förbi en vän som hade dubbelfaspanel där de hade problem med fukten som letade sig mellan springorna, blev lite fundersamma om man får samma problem med fjällpanelen.

anthill skrev:
Och här kommer jag och tycker att fjällpanelen är snyggast, och alla som varit i New England vet att de "riktiga" New England-husen har just fjällpanel.

Varför vidhåller din svärfar att fjällpanelen är svag?
Ja det verkar vara enhälligt detta med ogillandet av fjällpanelen. Svärfar har vuxit upp i Norrland och tycker att liggande panel är, som flera andra verkar tycka, väldigt mycket sommarstuga. Han menar på att då fjällpanelen är tunnare upptill på brädan, då blir svagare i jämförelse med t.ex enkel och dubbelfas.

Men du har rätt! De riktiga New England-husen har faktiskt fjällpanel.

Med fjällpanel blir det väldigt stora springor vid knutbrädor och foder. Över och underfoder får man ofta klossa ut för att det skall sitta rakt.
Har fjällpanel på sommarstugan och enkelfas i stan. Tycker enkelfasen är både snyggare och smidigare att jobba med då man bygger om. Har däremot inte problem med fukt/vatten på någon av dem..

Mikael_L
saturnus har låtit såga upp bredare fjällpanel (145) till sitt hus och har lagt upp en del bilder på både huset och detaljlösningar vid knutar och foder.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/155015-nagon-nackdelar-med-fjallpanel.html
http://www.byggahus.se/forum/fasad/151405-fragor-och-tips-angaende-fjallpanel.html
http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/163050-fonsterbleck-forsoker-de-lura-mig.html

Och säkert en del fler trådar. Sök på användare saturnus och ex.vis fjällpanel, eller annat smart.

• Gilla
virtq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.