Hej alla!
Är i valet och kvalet... Bygger 25 m2 Attefallshus. Ska precis till att sätta upp väggpanel (vit). Inomhus.
Vad är snyggast, liggande eller stående panel? Vilket intryck ger de respektive valen?
Kan tillägga att huset har stort skjutdörrsparti i glas på framsidan och mindre loft.
Huset har stor rymd, gaska högt i tak.
Tacksam för era synpunkter!
Är i valet och kvalet... Bygger 25 m2 Attefallshus. Ska precis till att sätta upp väggpanel (vit). Inomhus.
Vad är snyggast, liggande eller stående panel? Vilket intryck ger de respektive valen?
Kan tillägga att huset har stort skjutdörrsparti i glas på framsidan och mindre loft.
Tacksam för era synpunkter!
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Stående panel, när det regnar rinner vattnet lättare av väggen. Snyggare med stående panel tycker jag, men det är ju en smaksak.S Slottsfrun skrev:Hej alla!
Är i valet och kvalet... Bygger 25 m2 Attefallshus. Ska precis till att sätta upp väggpanel (vit).
Tacksam för era synpunkter!![]()
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ja, då blir det en annan sakS Slottsfrun skrev:
Det kan ju finnas metoder när man sätter upp panelen som motverkar glipor när man sätter upp dem, fråga i butiken eller så fråga Villaägarna byggtekniska avdelning. Ni måste dock vara medlem ca 400,00/år, ni får en del rabatter i det priset också. Kan vara värt när ni håller på att renovera. Gå in på deras hemsida och läs villaagarna.se
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Nu är det inomhus skrev TS nu. Sen håller jag inte med dig ur vattensynpunkt. Vattnet rinner neråt och med liggande panel har du mycket större risk att vattnet rinner ner på ett mycket större yta än vid stående panel. Det är nästan omöjligt att få tätt med målarfärg. Trä rör sig och väder, varmt, kallt, frost och vind påverkar trät, även färgen.A Aunty skrev:
Redigerat:
Det är forskat på ämnet och liggande ändträ suger mindre än stående ändträ. Därför är det faktiskt lämpligare ur rötsynpunkt. https://www.traguiden.se/konstrukti...g/utvandig-bekladnad/liggande-utvandig-panel/H HEM2121 skrev:Nu är det inomhus skrev TS nu. Sen håller jag inte med dig ur vattensynpunkt. Vattnet rinner neråt och med liggande panel har du mycket större risk att vattnet rinner ner på ett mycket större yta än vid stående panel. Det är nästan omöjligt att få tätt med målarfärg. Trä rör sig och väder, varmt, kallt, frost och vind påverkar trät, även färgen.
On topic: som tidigare nämnt, liggande ger ett lägre och bredare intryck så det hade jag valt med nämnda förutsättningar. Handlar om man vad man visuellt saknar; saknar man takhöjd så välj stående och saknar man bredd välj liggande.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Vad jag kan se tar de bara upp ändträt och inte hela brädan. Ändträt kan jag hålla med om.S Söne skrev:Det är forskat på ämnet och liggande ändträ suger mindre än stående ändträ. Därför är det faktiskt lämpligare ur rötsynpunkt. [länk]
On topic: som tidigare nämnt, liggande ger ett lägre och bredare intryck så det hade jag valt med nämnda förutsättningar. Handlar om man vad man visuellt saknar; saknar man takhöjd så välj stående och saknar man bredd välj liggande.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
När vi byggde år 2010 blev det liggande paneler, både inomhus och ute. För utseendet mest.S Slottsfrun skrev:
Ute, Valborgsmässoafton:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och ett par bilder inne:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du behöver inte hålla med dig, men det är fakta.H HEM2121 skrev:Nu är det inomhus skrev TS nu. Sen håller jag inte med dig ur vattensynpunkt. Vattnet rinner neråt och med liggande panel har du mycket större risk att vattnet rinner ner på ett mycket större yta än vid stående panel. Det är nästan omöjligt att få tätt med målarfärg. Trä rör sig och väder, varmt, kallt, frost och vind påverkar trät, även färgen.
bara kolla alla rekommendationer till exempel trä guiden som länkas till i inlägget ovan.
liggande panel rekommenderas i utsatta områden.
kolla tex. på gamla hus då är det ofta liggande panel på mest utsatta fasaden och stående på övriga.
Ett alternativ jag sett är att ha liggande panel en bit upp på väggen och resten stående, ger lite extra "liv" åt rummet.
När jag själv satte pärlspont hemma så limmade jag upp den, för att slippa få oönskade glipor, och det har fungerat nu under flera år, vet dock inte om det finns några risker med att limma?
När jag själv satte pärlspont hemma så limmade jag upp den, för att slippa få oönskade glipor, och det har fungerat nu under flera år, vet dock inte om det finns några risker med att limma?
Klicka här för att svara