Byggahus.se
Hej,

Vi håller på att bygga hus och jag har bestämt mig för att jag vill ha ytterligare lite tjockare vägg. Idag ser den ut som följande (utsida in)
45x45 liggande
45x195 stående

Den ursprungliga planen var att sätta en liggande 45x45 som installationsskikt. Men nu tänker jag alltså dra på ytterligare en 45:a och frågan är då om folk tycker att jag ska sätta den liggandes eller ståendes. Dvs. något av följande alternativ:
- - -
45x45 liggande
45x195 stående
45x45 liggande
Ångbroms
45x45 stående (installationsskikt)
- - -
45x45 liggande
45x195 stående
45x45 stående
Ångbroms
45x45 liggande (installationsskikt)
- - -

Har ni några kloka tankar?

Jag håller på och bygger nu. Kör dubbla 45x45 på insidan, väggen är uppbyggt utifrån och in:
- Panel
- Spikläkt
- Utv. Gips
- 45x170
- 45x45 stående mot stommen
- Ångspärr
- 45x45 liggande (installationsskikt)
- OSB
- Gips

Den principen borde fungera för dig också fast du har 195-stomme ist. Den extra 45x45 är enkel att montera rakt på stommen.:)

I Isak90 skrev:
Jag håller på och bygger nu. Kör dubbla 45x45 på insidan, väggen är uppbyggt utifrån och in:
- Panel
- Spikläkt
- Utv. Gips
- 45x170
- Ångspärr
- OSB
- Gips

Den principen borde fungera för dig också fast du har 195-stomme ist. Den extra 45x45 är enkel att montera rakt på stommen.:)
Ja, det kanske får bli så, tack för feedbacken!

É
I Isak90 skrev:
- Panel
- Spikläkt
- Utv. Gips
- 45x170
- Ångspärr
- OSB
- Gips

Jag funderar på exakt samma upplägg och dimensioner (har dock inte räknat på U-värde än). Jag gissar på att det blir lite enklare montera mittersta isoleringslagret, men är det inte bättre att köra liggande 45x45 först och sen installationsskiktet stående? Jag tänker på köldbryggan, att man bryter av den tidigare om man lägger mittersta lagret åt andra hållet? Eller är det ingen skillnad i praktiken? Och så passar det bättre med skivorna som får stöd över hela skarvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.