Usel därför att den inte har något överlastskydd och därmed drar sönder sig i stort sett direkt. Jag har kört sönder den, typ fem gånger och varje gång bestämt mig för att slänga skräpet och köpa något bättre. Eftersom jag inte hittar något bättre (den är väldigt praktisk om den bara funkar) har jag försökt laga den varje gång. Här är en uppsummering av vad jag gjort, som till slut verkar hålla. Idag har jag varit ute med den hela dagen och till och med lyckats köra slut på batteriet. Bara att ladda och ut igen! Rekord!

Det är alltså den här saxen det är frågan om:
20210323_160333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modifikation nr ett är att skruva ur skruvarna som håller det fasta skäret, borra upp hålen till grövre dim och så att man får bort gängorna och så i med skruv och mutter i stället. På så sätt är de busenkla att byta ifall de skulle gå av.
Närbild på modifierad grensax med skruv och mutter istället för originalskruvar.
Skapa konto

Modifikation nr två är mer komplicerad. Mekanismen drivs av vajrar med pågjutna metallklumpar som överst i bilden nedan. Det håller inte. De dras av. Efter diverse omvägar har jag landat i att byta ut den övre vajern mot en bit gängad stång (M6 tror jag). Den nedre (dolda) änden sitter i en gjuten metallklump, som måste bearbetas lite för att kunna fästa stången med en mutter. Jag fräste lite för att få plats med muttern, men det går nog att borra också. Det behöver ju inte vara snyggt.
Grensax med modifierad mekanism, inklusive en gängad stång, på sliten grön bakgrund.
Skapa konto

Sprinten som håller bygeln med gängstången for iväg idag, så jag satte dit en M4-skruv med nyloc-mutter. Den är nog svagaste länken, men lätt att byta.

Ni som har köpt en sådan här grensax, har antagligen redan slängt den, men ifall det skulle finnas någon skrotsamlare, så finns chansen att göra något bra av den. :D

• Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
Har ingen grensax och ser inte att jag kommer behöva någon inom överskådlig framtid, men shit vilket bra tips! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.