1 414 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Lettiklammer i porös fiberboard?
Står inför en del utanpåliggande omdragning av el. Väggbeklädnaden är på flera ställen någon slags väldigt porös fiberboard, som pressat papper. Man smular med lätthet sönder det med fingrarna. Det är till största delen i bra skick men det sitter direkt på ojämnt placerad glespanel, brädlappar och ibland direkt på den mycket ojämna plankväggen bakom. Med andra ord kan jag räkna med att på några ställen där det ska sitta en klammer är det bara denna 12mm fiberboard och sedan luft bakom. På många andra ställen är det istället Tretex bakom. De gamla ledningarna satt på många ställen med fula plastklammer i listen istället för i skivan (och listen satt med långa mässingsskruv som gick in i plankväggen).
Jag har bestämt mig för att köra Lettiklammer, överlägset snyggast.
Någon som gjort liknande? Kommer Lettin sitta tillräckligt i denna fiberboard eller borde jag tänka om? Kan lettiklammer för gips vara en bättre idé?
Jag har bestämt mig för att köra Lettiklammer, överlägset snyggast.
Någon som gjort liknande? Kommer Lettin sitta tillräckligt i denna fiberboard eller borde jag tänka om? Kan lettiklammer för gips vara en bättre idé?
Köper du Lettiklammer med lång spik borde dom nå in till "sponten" som brukar ligga bakom porösskivorna
Tex E1501747 med 25 mm ben. Att fästa klammer i skivan är ingen bra ide, för det fungerar inte. Skulle dom inte nå in så finns det typ TKK ( klemmi) med lång spik 40 mm.
Tex E1501747 med 25 mm ben. Att fästa klammer i skivan är ingen bra ide, för det fungerar inte. Skulle dom inte nå in så finns det typ TKK ( klemmi) med lång spik 40 mm.
@elmont OK får prova på några ställen med den längre lettin och dra lite i dem och se om de håller. TKK har jag på stället jag bor nu och tycker inte alls det blir något vidare snygg, blir alltid en tråkig liten glipa mellan listen och ledningen.
Tack för svaret, hade missat att letti fanns med olika benlängd.
Man kan ju spackla in ledningen mot list/vägg så blir den nästan osynlig.torparavgrund skrev:
@elmont OK får prova på några ställen med den längre lettin och dra lite i dem och se om de håller. TKK har jag på stället jag bor nu och tycker inte alls det blir något vidare snygg, blir alltid en tråkig liten glipa mellan listen och ledningen.
Klicka här för att svara