Japp. Den är batteridriven. 2xSR44 (eller LR44 om man nu skulle vilja det. De är billigare. Och batterierna räcker länge.) Den kan naturligtvis inte dra relät då (vilket inte spelar någon roll, eftersom det inte finns någon ström). Jag har inte kollat vad som händer om strömmen skulle vara borta när relät skulle dragit och strömmen sedan kommer tillbaka. Dvs om den slår på/av då (vore nog bra, särskilt i countdown), eller om den bara tickar på tills nästa period.

Vänta jag går ner och kollar, det vore ju bra att veta för eget vidkommande...

OK, jag har kollat på en äldre variant (blå, idag är de svarta) som jag inte är "upptagen" och den räknar på som vanligt vid batteridrift. Relät faller med en gång man drar ur den ur vägguttaget, MEN den tar hänsyn till status och återställer relät till av/på när nätet kommer tillbaka. Exv. om den är satt att räkna ner sex timmar och sedan stänga av, så kommer förbrukaren att vara på maximalt sex timmar, oavsett strömavbrott. Samma om den är satt att räkna ner sex timmar och sedan sätta på. Då kommer den att vara av i antingen sex timmar, eller tills strömmen kommer tillbaka (beroende på vilket som kommer först).

De nya har annan färg, men annars samma märkning/hölje osv, så stalltipset är att de beter pss.

• Gilla
D-bug
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.