Jag har bara en ”synlig” brunn framför huset, och det verkar vara den dit dagvattnet är kopplat. Spolar jag vatten i stuprännorna kommer det där. Har på senare tid försökt kolla dräneringen men när jag spolar där vet jag inte vart det tar vägen...har kollat ritningen och det verkar finnas även en dräneringsbrunn o en rensbrunn? Dessa ligger isf under marknivå, och jag får gräva efter dem. Någon som vet hur man ska läsa ritningen? Bör det finnas fler brunnar intill dagvatten brunnen?

• Ritning av ett hus med markerade VVS-installationer inklusive avlopp, dagvatten- och dräneringsbrunnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har förstått att det är ganska vanligt att man gräver ned (?) dräneringsbrunnen. Jag förstår inte riktigt varför, men jag får ge mig till att gräva vid utmärkningen av dräneringsbrunnen enligt ritningen....

Dränn 300 är den brunn som tar från underjorden med ett rensrör efter,sen vart det tar vägen syns inte, kanske till en stenkist eller till kommunalt avlopp om det är godkänt i din kommun, annars inte. Den brunn som sitter till vänster DI -150 är från stupen och ska inte vara i förbindelse med drän. Inte säkert att det rinner i i dränbrunnen, det ska vara mycket grundvatten för att synas där

Tack! Blir till att gräva efter den. F
J jonaserik skrev:
Dränn 300 är den brunn som tar från underjorden med ett rensrör efter,sen vart det tar vägen syns inte, kanske till en stenkist eller till kommunalt avlopp om det är godkänt i din kommun, annars inte. Den brunn som sitter till vänster DI -150 är från stupen och ska inte vara i förbindelse med drän. Inte säkert att det rinner i i dränbrunnen, det ska vara mycket grundvatten för att synas där
Tack, blir till att gräva, man undrar ju varför den ligger under mark? Vad står beteckningarna på de olika brunnarna för?

Det ser ut som om din dräneringsbrunn ansluter till spillvattnet (avloppet), det är iafritat en linje som förbinder dem. Det är ju inte helt optimalt ifall du skulle få stopp i avloppet, då kan avloppsvatten leta sig baklänges upp i dräneringsrören.

Några av beteckningarna i din karta:
S = Spillvatten (avlopp)
D = Dagvatten (från stuprör)
VV = Varmvatten
KV = Kallvatten
VM = Vattenmätare
BR. = brunn
R = troligen renslucka på en avloppsstam

Siffrorna är dimensioner (diameter) i mm.
exempel: S2 110 = Spillvattenledning som är 110 mm i diameter (vad 2 står för vet jag inte)

Tack! Provade att spola i dräneringen med dagvattenbrunnen öppen men inget vatten kom...dräneringen är sannolikt dock igensatt sedan länge då den är från 1974....inte säker på att den är möjlig eller ens lönt att rensa. Har å andra sidan ö h t inget problem med fukt i källaren.

B b8q skrev:
Det ser ut som om din dräneringsbrunn ansluter till spillvattnet (avloppet), det är iafritat en linje som förbinder dem. Det är ju inte helt optimalt ifall du skulle få stopp i avloppet, då kan avloppsvatten leta sig baklänges upp i dräneringsrören.

Några av beteckningarna i din karta:
S = Spillvatten (avlopp)
D = Dagvatten (från stuprör)
VV = Varmvatten
KV = Kallvatten
VM = Vattenmätare
BR. = brunn
R = troligen renslucka på en avloppsstam

Siffrorna är dimensioner (diameter) i mm.
exempel: S2 110 = Spillvattenledning som är 110 mm i diameter (vad 2 står för vet jag inte)

Bara en fråga, hur spolar du i dräneringen? Inga dräneringsledningar är inritade i kartan, och den enda dräneringsbrunnen som är med, tror du ju ligger övertäckt.

B b8q skrev:
Bara en fråga, hur spolar du i dräneringen? Inga dräneringsledningar är inritade i kartan, och den enda dräneringsbrunnen som är med, tror du ju ligger övertäckt.
Ja, det är en bra fråga...Jag har bott i huset sedan 2011 och har aldrig spolat i dräneringen. Jag provade att spola från en avloppsbrunn som ska vara kopplad till dräneringen, men inget vatten syntes...trots att jag spolade mycket och länge....någonstans försvann ju vattnet, men vet ej vart. Tänkte att om jag kanske gräver upp drän brunnen (om jag hittar den) så kan jag kolla där. Men det lutar dessvärre nog åt ny dränering....

För att hitta en brunn använder man ett tunt spett eller drygt 1 m 10 mm armeringsjärn som man bankar ner i marken. Ett typiskt ihåligt ljud hörs när man hittar ett lock. Dessutom kan en annan person höra vad brunnen tillhörde, det hörs tydligt i en toa om det är samma rör.

S sepani skrev:
Ja, det är en bra fråga...Jag har bott i huset sedan 2011 och har aldrig spolat i dräneringen. Jag provade att spola från en avloppsbrunn som ska vara kopplad till dräneringen, men inget vatten syntes...trots att jag spolade mycket och länge....någonstans försvann ju vattnet, men vet ej vart. Tänkte att om jag kanske gräver upp drän brunnen (om jag hittar den) så kan jag kolla där. Men det lutar dessvärre nog åt ny dränering....
Varför skulle vattnet rinna genom en dräneringsledning, vars syfte är att släppa in vatten, när du spolar i ena änden.
Vattnet rinner ju lika fint ut långt innan det når fram till brunnen.
Skulle det rinna när du spolar i en dräneringsledning så är endera rören igensatta eller att grundvattnet står i nivå med vattengången.
Så jag tror att dräneringen är helt intakt.
Om nu dräneringen skulle var igensatt så behöver du ju spola med en spolbil som spolar ut eventuellt material.
Däremot så kan det gamla tätskiktet på väggen vara slut. Men det har inget med dräneringen att göra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.