2 291 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Letar dusch/kar blandare med riktig "omställare"
Nuförtiden verkar de flesta dusch/kar blandare ha en grej man måste dra i för att få vattnet till duschen. De jag provat måste man dessutom ha lite vatten på för att den ska stanna i dusch läge. Vad hände med vredet egentligen?
Jag vill ha tips på blandare som man inte behöver ställa om varje gång man duschar (eller har bad som standardinställning).
Såg att någon hade samma funktion med själva kranen, man vred den åt sidan när man inte ville ha vatten i karet utan i duschen (och tillbaka om man skulle bada). Någon som har en, fungerar de bra eller inget att rekomendera?
Vill hest ha en "normal" blandare, ingen kantig rymd historia. Har köpt Gustavsberg Nutica till disk och tvättställ, så lite i den stilen.
Jag vill ha tips på blandare som man inte behöver ställa om varje gång man duschar (eller har bad som standardinställning).
Såg att någon hade samma funktion med själva kranen, man vred den åt sidan när man inte ville ha vatten i karet utan i duschen (och tillbaka om man skulle bada). Någon som har en, fungerar de bra eller inget att rekomendera?
Vill hest ha en "normal" blandare, ingen kantig rymd historia. Har köpt Gustavsberg Nutica till disk och tvättställ, så lite i den stilen.
Jag har en sån. Det är en FM Mattsson och den fungerar alldeles utmärkt. När badkarspipen pekar rakt ut från blandaren så kommer vattnet ur pipen. Om man vrider den åt något håll så kommer vattnet ur duschen. I mellanlägena kommer vattnet ur både dusch och pip.Fardelin skrev:
Vi har en sådan och den fungerar precis som du beskriver. Vill dock flagga för att membranet har en tendens att torka fast i det läge man använder mest så den kräver regelbunden motion.kamy skrev:
Vid badrumsrenovering hade jag sedan tidigare en nästan ny blandare med bara en utgång till dusch, och ville ha takdusch också. Löste det med en trevägs kulventil på utgången från blandaren. Jag tror det var en FM Mattsson, och den står kvar i senaste läget. (Takduscharna med snygg design tyckte jag var för dyra, så jag tillverkade en själv i rostfritt rektangulärt borstat stål som sedan en duktig svetsare byggde ihop. Det svåra var att borra tre rader med 17 st 1 mm:s hål för strilen!)
Jag har nyss monterat en sådan kran men vattnet kommer bara från duschen inte från kranen hur man än vrider, Vad kan det bero på?K kamy skrev:
Klicka här för att svara