6 703 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Lekställning i samfällighet, ansvar?
Nej, efter som de sitter med ansvaret så förstår jag att de är extremt försiktiga. Det betyder ju inte att det inte går. Men någon måste ju ha koll på att den uppfyller regelverken. De litar på etablerade tillverkare men inte på att Nisse har koll
Den diskussionen har vi ju haft om takstolar…..
Ska du uppföra en lekställning på kommunens mark (läs: "någon annans mark") så är det givetvis inte konstigt att denne kräver att den är godkänd/CE-märkt.
Ska du uppföra en lekställning på egen mark (till exempel en samfällighet) så behöver den inte vara godkänd, det bestämmer ju fastighetsägaren själv.
Om färgen har flagnat på en lekställning (dåligt underhåll) så finns det inget straff för det. Om ett barn sen ramlar ner från ställningen så finns det inget straffansvar bara för att färgen har flagnat.
Om ett barn ramlar ner från en ställning och den då saknar erforderliga skyddsanordningar så finns ett ansvar.
Ska du uppföra en lekställning på egen mark (till exempel en samfällighet) så behöver den inte vara godkänd, det bestämmer ju fastighetsägaren själv.
Om färgen har flagnat på en lekställning (dåligt underhåll) så finns det inget straff för det. Om ett barn sen ramlar ner från ställningen så finns det inget straffansvar bara för att färgen har flagnat.
Om ett barn ramlar ner från en ställning och den då saknar erforderliga skyddsanordningar så finns ett ansvar.
Jag googlade fram det.maah skrev:
I våran samfällighet har vi en allmänning. Dvs en plätt gräsmatta som alla har tillträde till.
Vi planerar att ställa upp en lekställning där.
Bär styrelsen något ansvar vid händelse av olycka om det beror på t.ex. bristande underhåll?
I min värld råder sunt förnuft, dvs föräldrar ansvarar för att sina barn inte skadar sig. Men andra kan ju resonera annorlunda.
Regler för lekplatser och lekredskap - Boverket
Fastighetsägarens ansvar
Fastighetsägare som till exempel kommunen, bostadsbolag eller bostadsrättsföreningar, ansvarar för att lekplatsens egenskaper upprätthålls (PBL). Ansvaret för att utrustningen är säker gäller oavsett tillverkningsår (PSL). När en ny lekplats har uppförts bör en installationsbesiktning utföras av en person med erforderlig kompetens att bedöma överensstämmelse med tillämpliga delar av SS-EN 1176 och SS-EN 1177.
Tack, ja det är precis det min fråga handlar om.Claes Sörmland skrev:
Men jag antar att det som din fråga egentligen handlar om är om man har skadeståndsansvar om ett barn skadar sig. Kanske men då ska barnets föräldrar driva en mycket riskfylld civilrättslig skadeståndsprocess där man ska visa att att de ansvarige fastighetsägaren har varit så oaktsam att han är skyldig till att skadan uppkommit. Inte en lätt sak att visa juridiskt om lekredskapen är OK. Så risken känns rätt begränsad att blir skadeståndsansvarig.
Risken att nån skadar sig och dessutom orkar driva en process kring detta är minimal, men det är ju skönt att ha koll på vad som gäller.
Man är ju inte per automatik ansvarig för alla skador. Utan dem som kan härledas till olämplig konstruktion eller dåligt underhåll. Men läs på standarderna och undehållskraven först. Jag tror inte att det är svårt att bygga enligt kraven, bara man känner till dem.
Sen lär det inte vara samfällighetsföreningens styrelsemedlemmar som privatpersoner som ett skadeståndsansvar skulle rikta sig till. Istället är det samfällighetsföreningen man får ställa krav på om man bedömer att de varit så pass oaktsamma gällande installation och underhåll av lekplatsen att de har orsakat olyckan. Kravet som ju lär avvisas av föreningen måste då tas till tingsrätten. Vi talar här om en process på flera år.
Mycket viktig poäng. Och i skadeståndssammanhang så bedöms om man har varit så pass oaktsam att det föreligger ett ansvar för en skada. Det som har hänt sedan EU är ju att mest att det nu finns branschstandarder att förhålla sig till vilket inte var fallet förr på samma sätt. Fler tydliga standarder gör det ju lättare att hävda avsteg från dessa och i förlängningen kan det fungera som en grund för att hävda oaktsamhet och ansvar för skada.D Daniel 109 skrev:
Livet är nog inte riskfritt men följer ni byggregler (kolla in underlaget som krävs för fallskydd för barnen, d v s rätt typ av sand) och köper lekredskap som följer standarderna och dessutom håller koll på att lekredskapen är hela någon gång i månaden så lär det vara rätt riskfritt.maah skrev:
Men är det inte så att det krävs en säkerhetsinspektion av en certifierad person?Claes Sörmland skrev:
Jag gissar lite nu för i vår samfällighetsförening genomförde vi en inspektion av våra lekplatser för 10 år sedan när jag satt med i styrelsen. Det är så länge sedan att jag inte minns bakgrunden och jag har inte längre tillgång till dokumentationen. Reglerna kan dessutom ändrats under tiden...
Det är inte fel om man vill ha ryggen fri. Men det är sannolikt inte ett krav.
Precis, det finns inga krav på besiktningar. Men sitter man i en styrelse för en större bostadsrättsförening eller samfällighetsförening kanske ens huvudintresse inte är att lära sig regelverket för sin lekplats och göra platsbesök själv.
Då kan det vara skönt att köpa sig fri för 12 000 kr och hoppas att gubben man köper in har erforderlig kompetens. Man får även ett protokoll att vifta med som kan användas som underlag för åtgärder och kanske presenteras för den där hysteriska familjen som hotar med stämning när deras lille Noah har skadat sig.
Då kan det vara skönt att köpa sig fri för 12 000 kr och hoppas att gubben man köper in har erforderlig kompetens. Man får även ett protokoll att vifta med som kan användas som underlag för åtgärder och kanske presenteras för den där hysteriska familjen som hotar med stämning när deras lille Noah har skadat sig.