Byggahus.se
I våran samfällighet har vi en allmänning. Dvs en plätt gräsmatta som alla har tillträde till.

Vi planerar att ställa upp en lekställning där.
Bär styrelsen något ansvar vid händelse av olycka om det beror på t.ex. bristande underhåll?

I min värld råder sunt förnuft, dvs föräldrar ansvarar för att sina barn inte skadar sig. Men andra kan ju resonera annorlunda.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nej, tyvärr har det blivit ett väldigt stort ansvar med löpande underhåll och inspektioner. Därför har de flesta av den typen av lekplatser försvunnit.

Det är något vi kan tacka EU för.
 
Düsseldorff
Allt ansvar. Suck it höll jag på att skriva, men det hade ju varit både otrevligt och dumt.
 
Claes Sörmland
Fastighetsägaren har ansvar för lekplatser som anläggs så först kanske lista ut vem det är. Är det t ex en marksamfällighet som ni är delägare i.

Men sen kan man fundera på vad som menas med "ansvar". Det är först och främst ett ansvar att stå för installationen och driften av lekplatsen. Och man svarar mot kommunens byggnadsnämnd som har tillsynsansvar. Typiskt sett så får man först information från kommunen om lekplatsen är problematisk och om man inget gör så får man ett föreläggande att åtgärda den eller avveckla den. Så detta ansvar är inte så blodigt.

Men jag antar att det som din fråga egentligen handlar om är om man har skadeståndsansvar om ett barn skadar sig. Kanske men då ska barnets föräldrar driva en mycket riskfylld civilrättslig skadeståndsprocess där man ska visa att att de ansvarige fastighetsägaren har varit så oaktsam att han är skyldig till att skadan uppkommit. Inte en lätt sak att visa juridiskt om lekredskapen är OK. Så risken känns rätt begränsad att blir skadeståndsansvarig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att lekställningen är säker har ju fastighetsägaren ansvar för. Och om ni sätter upp en lekställning kan man ju vara överens med ägaren.
Men vår kommun tex totalvägrar då de har blivit lurade så många ggr.
Så det är endast godkända lekställningar som är ok.
Dvs, 150 tusen för en lite lekställning om man vill sätta upp. Men man har fortfarande ansvaret.

Självklart skall styrelsen åka dit om de sätter upp något för allmänheten och sen skiter i underhållet. Låt säga att ni bara låter den förtvina och se ut som skit efter ett antal år. Det tycker ingen är okej.
 
Det är ju om man inte har skött underhållet man kan bli ansvarig. Där ingår att hålla koll på om något går sönder och fixa det tillräckligt snabbt. Det ska även finnas kontaktinformation för felanmälan.

Har man sand under gungor ska den vara av rätt sort och grävas igenom med jämna mellanrum. Det är klart mer uppstyrt än det var förr.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Det är ju om man inte har skött underhållet man kan bli ansvarig. Där ingår att hålla koll på om något går sönder och fixa det tillräckligt snabbt. Det ska även finnas kontaktinformation för felanmälan.

Har man sand under gungor ska den vara av rätt sort och grävas igenom med jämna mellanrum. Det är klart mer uppstyrt än det var förr.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Självklart skall styrelsen åka dit om de sätter upp något för allmänheten och sen skiter i underhållet. Låt säga att ni bara låter den förtvina och se ut som skit efter ett antal år. Det tycker ingen är okej.
Vad menar du med "åka dit"? Är detta något du tycker och moraliserar om eller menar du att det finns en juridisk grund för någon typ av personligt ansvar här? Vilket i så fall?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det är ju om man inte har skött underhållet man kan bli ansvarig. Där ingår att hålla koll på om något går sönder och fixa det tillräckligt snabbt. Det ska även finnas kontaktinformation för felanmälan.

Har man sand under gungor ska den vara av rätt sort och grävas igenom med jämna mellanrum. Det är klart mer uppstyrt än det var förr.
Med risk för att det blir semantik. Fastighetsägaren är ansvarig för en lekplats även om han sköter underhållet. Men du tänker kanske på någon typ av konsekvens om man inte sköter underhållet? Vilken?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Om någon skadar sig på grund av bristande underhåll kan det klassas som att man vållande till skadan.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Om någon skadar sig på grund av bristande underhåll kan det klassas som att man vållande till skadan.
Tänker du på brottsbalkens vållande till kroppsskada?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad menar du med "åka dit"? Är detta något du tycker och moraliserar om eller menar du att det finns en juridisk grund för någon typ av personligt ansvar här? Vilket i så fall?
Som i att den som uppfört den och tar ansvar även får ta straffet om lekställningen är undermålig.
Fastighetsägaren är det ju oftast i första hand. Fick vi förklarat när vi ville bygga en "buss" som blivit sönderslagen. Trots många duktiga byggare så fick vi tvärnej då det inte är godkänt även om man bygger säkrare än en fabrik.

Det är rätt mycket innan tex kommuner får sätta ut en simpel lekställning. Alla papper och märkningar som den måste ha.
 
Claes Sörmland
R Rkarlsson skrev:
Som i att den som uppfört den och tar ansvar även får ta straffet om lekställningen är undermålig.
Finns det straff om en lekställning är undermålig? (Min fråga är genuin, jag har aldrig hört talas om detta.)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Som i att den som uppfört den och tar ansvar även får ta straffet om lekställningen är undermålig.
Fastighetsägaren är det ju oftast i första hand. Fick vi förklarat när vi ville bygga en "buss" som blivit sönderslagen. Trots många duktiga byggare så fick vi tvärnej då det inte är godkänt även om man bygger säkrare än en fabrik.

Det är rätt mycket innan tex kommuner får sätta ut en simpel lekställning. Alla papper och märkningar som den måste ha.
Det låter konstigt. Men man behöver ju ha koll på hur det ska byggas för att uppfylla kraven.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns det straff om en lekställning är undermålig? (Min fråga är genuin, jag har aldrig hört talas om detta.)
Mer än så vet jag inte. Vi kom aldrig så långt i samtalet så jag tröttnade och gör ingen större insats för de =)

D Daniel 109 skrev:
Det låter konstigt. Men man behöver ju ha koll på hur det ska byggas för att uppfylla kraven.
Ja det är viktigt, andra kommuner resonerar möjligtvis annorlunda. Vår godkänner inga lekplatser på sin mark uppsatta av privatpersoner. Om du således inte köper en godkänd lekställning med alla intygen. Och det är där det sticker iväg i pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.