85 966 läst ·
316 svar
86k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Ungarna lär skälla tillbaka lika mycket som hunden. Det är ett rätt naturligt beteende. Be dem att inte göra det.
Hmmm, jag märker att uttryckt mig dåligt när jag tog upp exempel i början när tråden skapades. Det är svårt när man sitter och skriver på en liten mobilskärm.K Krille_90_ skrev:Låter snarare att du borde prata med ungarnas föräldrar och be dom kolla sina barn bättre. Visst ungar måste få leka och det låter en hel del det får man kanske leva med när lekplats finns i närheten. Alla har varit barn en gång i tiden och vet att det låter när man leker men dem ska inte kasta runt saker , inte vara på djur och lyssna när någon säger till dem. Låter snarare som det är föräldrar som i te håller koll som är problemet
Att barnen ställer till med ljud och problem genom att kasta in skräp, leksaker, härma hunden är egentligen inte vad jag undra. Jag har varken tid eller lust att uppfostra dåliga föräldrar som är upptagna med socialmedier. Jag har 4 barn, hund, jobb, hus, hem och bilar att sköta. Vill njuta av den lilla tid jag har.
Frågan gäller huruvida man kan ställa en klätterställning så nära min tomt.
Det är inte barnens fel eller min hunds fel utan styrelsen som består av vuxna.
N Geoay skrev:Hmmm, jag märker att uttryckt mig dåligt när jag tog upp exempel i början när tråden skapades. Det är svårt när man sitter och skriver på en liten mobilskärm.
Att barnen ställer till med ljud och problem genom att kasta in skräp, leksaker, härma hunden är egentligen inte vad jag undra. Jag har varken tid eller lust att uppfostra dåliga föräldrar som är upptagna med socialmedier. Jag har 4 barn, hund, jobb, hus, hem och bilar att sköta. Vill njuta av den lilla tid jag har.
Frågan gäller huruvida man kan ställa en klätterställning så nära min tomt.
Det är inte barnens fel eller min hunds fel utan styrelsen som består av vuxna.
Har du varit i kontakt med kommun, Boverket ?
Så du får svar på hur du kan gå vidare då?
Det är just för att den är farlig, jag vill ha bort den. Det finns en åldersgräns på den, det bryr sig inte barn om. När föräldrar släpper ut barnen utan uppsikt och de klättrar och skriker sedan av rädsla för de inte vågar gå ner eller åka rushkana. Barn som fastnat, ramlat med mer som jag hjälpt. Ibland är en förälder där upptagen med sin mobil så hör man barnet ramla. Barn ser ett lekställning de bryr sig inte om ålder, när jag tog kontakt med styrelsen att många gjort illa sig fick jag svaret att det är anpassat för vissa åldrar, därav min hårda attityd.E Exkroken skrev:1. "Alla" har inte gnällt på hunden. Så har jag inte uppfattat det.
2. Du påstår att det är två meter till tomtgränsen. Det ser ut som väldigt "långa" meter - kanske läge att kontrollera de markrör som bör finnas. Det är rätt vanligt att folk liksom lånar lite från tex en allmänning när de sätter staket eller häckar.
3. Du skrev att hunden fått i sig ngt olämplgt och kräkts blod. Vet du vad det var för något? Tyvärr äter hundar rätt mkt skit. Vet du att just ngt barn gett den något farligt.
4. Du menar att lektornet ska bort oavsett rätt eller fel placering. Märklig inställning.
5. Och så alla dessa invändningar mot att lekplatsen är farlig för barnen. Hur blir den mindre farlig tio meter längre bort.
6. Det är väl knappast själva lektornet som utstöter höga skrik, sprider godispapper och sand osv in på "din" tomt.
Då du också missförstått frågan och går till angrepp så räcker det med det svar du fått. Du kan inte ställa 10 frågor och säga att jag har fel i allt.
N Geoay skrev:
Okej jobbigt. För det är nog den vägen du måste gå dem kanske inte kan ge dig svar men dem måste ju kunna tala om vart du ska vända dig för att få all information gällande juridik och lagar tänker jag
Så arg du blir. Jag funderade mest hur hunden kunde äta saker som barn gett den och sedan kräkas blod om du alltid har den under uppsikt. Sedan var tydligen det här med dina "två" meter till tomtgräns jättekänsligt. Det är bara en gissning, men jag tror att du få svårt med gehör från samfälligheten i övrig med din attityd.N Geoay skrev:Du ska inte dikta vad jag ska göra eller inte. Skriver en hel bok med nonsens. Den klätterställningen fanns inte när jag flytta in och hjälpte inte till med just den utan gungorna. Min son leker där med men jag har koll. Min hund är aldrig utan uppsikt. Dra inte egna slutsatser, vad du har haft eller har för hundar är ointressant. Detta är inget hundforum. Gör dig av med dina hundar, jag älskar min hund.
Du verkar vara alldeles för snygg och snäll. Jag ser ut som skit och har en jäkla kraftig röst. Hade bara stirrat strängt på dem så att de aldrig mer hade vågat dit och fortsatte de med sina tjatiga frågor så hade jag vrålat tillbaka att de skulle "HÅLLA KÄFTEN"
Case closed! Gillar inte barn som låter. Varken egna eller andras.
Case closed! Gillar inte barn som låter. Varken egna eller andras.
För att jag låter han äta där, leker med han där. Gömmer godis och köttbitar som han får söka efter. Jag hitta skitet de gav, det var någon form av godis. Jag har inte hittat på att han vart förgiftad utan veterinären sa det, han sket massor med blod i hennes rum och spydde blod med. Jag kommer sätta upp smart kameror med, om det händer igen så vet jag vem som ligger bakom.E Exkroken skrev:Så arg du blir. Jag funderade mest hur hunden kunde äta saker som barn gett den och sedan kräkas blod om du alltid har den under uppsikt. Sedan var tydligen det här med dina "två" meter till tomtgräns jättekänsligt. Det är bara en gissning, men jag tror att du få svårt med gehör från samfälligheten i övrig med din attityd.
Om jag ska vara ärlig, så bemöter jag folk som de bemöter mig. Styrelsen gör skillnad på folk och folk då kommer de bli bemötta på samma sätt.
Snygg och snäll de vette fan. Jag är nog inte så populär i området för att jag är så rak. Jag säger vad jag tycker och tänker rakt ut. Är väldigt klumpig på det sättet.john68 skrev:
Du verkar vara alldeles för snygg och snäll. Jag ser ut som skit och har en jäkla kraftig röst. Hade bara stirrat strängt på dem så att de aldrig mer hade vågat dit och fortsatte de med sina tjatiga frågor så hade jag vrålat tillbaka att de skulle "HÅLLA KÄFTEN"
Case closed! Gillar inte barn som låter. Varken egna eller andras.
Aha! Kameror är bra! Har själv ett antal. Ta och rikta dem rakt mot lekplatsen, väl synligt så att både barn och vuxna känner sig lite extra iakttagna. Dela sedan filmerna till allt och alla. Gärna här också. Det blir effektfullt. Lovar!N Geoay skrev:För att jag låter han äta där, leker med han där. Gömmer godis och köttbitar som han får söka efter. Jag hitta skitet de gav, det var någon form av godis. Jag har inte hittat på att han vart förgiftad utan veterinären sa det, han sket massor med blod i hennes rum och spydde blod med. Jag kommer sätta upp smart kameror med, om det händer igen så vet jag vem som ligger bakom.
Om jag ska vara ärlig, så bemöter jag folk som de bemöter mig. Styrelsen gör skillnad på folk och folk då kommer de bli bemötta på samma sätt.
Det är rätt dumt att rekommendera olagliga lösningar.
Att barn inte vågar åka ner är inte ett fel på klätterställningen. Försök inte hitta på juridiska vägar dom inte finns. Du blir bara klassad som rättshaverist.
Att barn inte vågar åka ner är inte ett fel på klätterställningen. Försök inte hitta på juridiska vägar dom inte finns. Du blir bara klassad som rättshaverist.
Jag bodde tidigare i liknande samfällighet med täta hus och små lekplatser utplacerade mellan. Där var det noga utformat i samfälligheten vad det skulle vara på varje plats dvs lekplats, fotbollsplan etc. Om samfälligheten som du säger verkar ha bra koll så är förmodligen planeringen av deras ytor noga uträknade och tyvär något du får på köpet med huset som tillhör den.
Är allt nybyggt eller var det en tidigare lekplats där men att leksakerna är nya?
Det ser ju dock ut som om det skulle gå att planera det bättre för att minska insyn till närliggande tomter genom att inte ha de höga leksakerna närmast. Men det kanske är så dags att tänka på det nu när det är klart, då förstår jag lite att ingen som inte påverkas av det är så sugen på att göra om det. Men om du kommer med ett förslag på omdesign och erbjuder dig att fixa det själv (via godkänd entrepenör för ökad chans) så kanske det är lättare att få medhåll om ändringen?
Däremot löser det ju inte de som från marken utanför tomten inte retar din hund. Där får du nog tyvär räkna med att barn är barn och det enda du kan göra är att vänta tills din häck växer sig hög och tät nog att lösa problemet eller plantera en mer färdigvuxen själv om du inte vill ha plank. I samfälligheten jag bodde i tidigare tex var det byggt med plank åt alla gemensamma ytor som standard och vet knappt om man hade fått godkänt att ta bort det om man velat.
Är allt nybyggt eller var det en tidigare lekplats där men att leksakerna är nya?
Det ser ju dock ut som om det skulle gå att planera det bättre för att minska insyn till närliggande tomter genom att inte ha de höga leksakerna närmast. Men det kanske är så dags att tänka på det nu när det är klart, då förstår jag lite att ingen som inte påverkas av det är så sugen på att göra om det. Men om du kommer med ett förslag på omdesign och erbjuder dig att fixa det själv (via godkänd entrepenör för ökad chans) så kanske det är lättare att få medhåll om ändringen?
Däremot löser det ju inte de som från marken utanför tomten inte retar din hund. Där får du nog tyvär räkna med att barn är barn och det enda du kan göra är att vänta tills din häck växer sig hög och tät nog att lösa problemet eller plantera en mer färdigvuxen själv om du inte vill ha plank. I samfälligheten jag bodde i tidigare tex var det byggt med plank åt alla gemensamma ytor som standard och vet knappt om man hade fått godkänt att ta bort det om man velat.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det är ingen bra ide att äga hund överhuvudtaget. Är den för liten så blir den offer för omvärlden, är den stor så vill omvärlden inte ha den i närhet.Skogsgubben skrev:
Jag känner verkligen med dig, jag hade samma problem med min lilla Papillon och med ungar som skällde o retade hunden... så irriterande.
Jag kan bara säga som en annan på forumet, sätt upp en häck, för dom kommer inte ge sig (ungarna).
Och nya kommer det.
Inte missförstå mig, jag älskar ungar.
Jag tror inte man kan föreställa hur det känns när ens lilla hund blir retad etc. o vi som ägare provar att säga åt hunden inte bry dig.
Måste nästan nämna att jag köpte nytt hus för två år sen och flyttade från problemet.
Gör er av med era hundar så slipper alla en massa problem!