85 966 läst ·
316 svar
86k läst
316 svar
Lekpark 2 meter från tomtgräns
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
@Thomas_Blekinge vi som har hundar tycker det är en mycket bra idé
Det låter inte så troligt att det är barn som kastar in förgiftat godis, det är nog snarare någon vuxen som gjort det i så fall. Du kan ju inte heller vara helt säker på att det är just den biten du hittade som var förgiftad. Det finns sjuka människor som lägger ut förgiftade godsaker som hundar kan hitta när man är ute på promenad. Har själv hund och försöker vara vaksam när vi är ute, men det är ett ögonblicks verk. I synnerhet när hunden vet att om han smyger i sig godsaken är det större chans att få behålla den.N Geoay skrev:För att jag låter han äta där, leker med han där. Gömmer godis och köttbitar som han får söka efter. Jag hitta skitet de gav, det var någon form av godis. Jag har inte hittat på att han vart förgiftad utan veterinären sa det, han sket massor med blod i hennes rum och spydde blod med. Jag kommer sätta upp smart kameror med, om det händer igen så vet jag vem som ligger bakom.
Om jag ska vara ärlig, så bemöter jag folk som de bemöter mig. Styrelsen gör skillnad på folk och folk då kommer de bli bemötta på samma sätt.
Inte för att vara sådan, men kan du inte bara ta och uppfostra din hund istället?
Det är riktigt jobbigt när man är på promenader och dessa små-jyckar springer som alltid springer efter staketet och skäller och härjar.
Medans stora hundar som blivit uppfostrade bara sitter och iaktar en som högst.
Det slår verkligen aldrig fel hur folk inte uppfostrar sina småhundar, "Det är så de är".
Det är riktigt jobbigt när man är på promenader och dessa små-jyckar springer som alltid springer efter staketet och skäller och härjar.
Medans stora hundar som blivit uppfostrade bara sitter och iaktar en som högst.
Det slår verkligen aldrig fel hur folk inte uppfostrar sina småhundar, "Det är så de är".
Spetsar är vaktiga av sig och skäller gärna så det är svårt att träna bort.V ViperTim skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 834 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 834 inlägg
Tänk på att det i 99% av fallen beror på usel hundägare som inte uppfostrat sin hund på ett bra sätt (EJ någon pik åt trådskaparen eftersom jag inte vet det specifika fallet).T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har själv haft hund, gillade hundar. Nu har jag bara katter sedan 25 år. Mina upplevelser av livsfarliga hundar som attackerar en vid ens egen dörr medan ägaren står och skrattar, springer in på tomten och attackerar mina katter, pissar och bajsar ner allt är många. Numera ogillar jag hundar starkt av den anledningen och anmäler så fort det sker lagöverträdelser (ofta där jag bor). Men som sagt, det är i grunden inte hundarnas fel utan ägarens. Träffar någon enstaka gång på hundar som är behagliga och väluppfostrade och slutar skälla direkt på kommando t ex. Bästa erfarenheterna har jag av gamla polis- eller militärhundar. Ofta rena drömmen att umgås med.
Egentligen är de enda i mina trakter som konsekvent tar bra hand om och uppfostrar sina hundar, jägarna.
...
Känns orimligt kort avstånd med 2 meter så det borde gå att få något samförstånd att flytta lite längre bort men större häck eller plank kan nog behövas ändå.
Redigerat:
Vill jag nog inte hålla med om. Har en stor St. bernard jag, och han är då väldigt populär uteT Thomas_Blekinge skrev:
Likaså våran förra schäfer/berner-mix(han var gigantisk
Håller med till 100%. Det verkar som att många "hund"ägare(om man kan räkna såna där "skit-på-ett-snöre" som hund) tror att bara för att dom är små så behöver dom inte uppfostras.V ViperTim skrev:
Dom småhundar man gått förbi eller mött under åren som INTE börjat härjat och ättrat är väldigt lätträknande. :/
9 av 10 stora hundar man går förbi antingen galloperar fram med viftande svans och flåsandes, eller låtsas som du inte existerar
Nåja, för att hålla oss lite till ämnet... Måste vara ett h-e att bo brevid en lekplats, men känner ändå att det var ditt eget val eftersom lekplatsen fanns där redan innan du flyttade dit. Att det sen tillkommit lekutrustning har väl inte så stor betydelse ändå.
Att flytta klättertornet tror jag inte hjälper speciellt mycket längre. Nu har ju ungarna desutom kommit underfull med att du har en hund som är väldigt "tacksam" att reta, ur deras perspektiv.
Plank tror jag absolut inte för 5 öre på att det skulle hjälpa. Det enda planket kommer tillföra är att det snart blir ett bollplank av det. Och det låter ännu mer... Det kommer jag ihåg från när jag själv var en snorvalp.... "ah, men där är en plan yta! där kan vi sparka bollen mot" "är det en husvägg? äh, who cares". Nåja, motion i bena fick man ju iaf när "vägg-ägaren" kom utrusandes
Finns i min mening bara 2 alternativ:
1. Flytta
2. Bli den där gubben på området ingen vågar gå i närheten av. Fram med käppen och börja vifta så blir det snart lugnt
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 834 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 834 inlägg
Du tillhör uppenbart de problematiska hundägarna med en sådan föraktfull inställning. En av anledningarna till att det regelbundet bits ihjäl småhundar av större hundar. Hoppas du bara slant på tangentbordet när du skrev.L Lucif3r skrev:
Det skulle inte kunna bero på att småhundarna är grymt provocerande? Jag är inte förvånat att en del stora hundar ger igen när de blir angripna av en liten hund. Men det blir ju av uppenbara skäl bara märkbara skador på den lilla hunden.
Redigerat:
MultiMan skrev:
Vänta nu här va... Så.. För att jag tycker att en liten hund är en skit-på-ett-snöre, så betyder det att låter jag mina stora hunder bita ihjäl dom...? Hur i h-e kom du fram till något så fruktansvärt löjligt?
Jag skulle föreslå att du gör följande:
1. Prata med styrelsen och berätta hur du upplever situationen och kom men ett konkret förslag på hur situationen går att lösa.
2. Om styrelsen inte går med på att flytta lekställningen, skriv en motion till årsmötet. Ta upp hur du upplever situation, hur du anser att man kan lösa situationen och gärna en undersökning på vad det skulle kosta att åtgärda. Då får majoriteten chans att säga sitt och inte bara styrelsen. På mötet finns antagligen föräldrarna till barnen som stör och även om du inte få igenom förslaget så lugnar kanske situationen ner sig.
3. Försök gå med i styrelsen. Oftast är det lättare att påverka inifrån.
Jag vet att många anser att styrelsen bara består av idioter men ett maktbegär men oftast är det personer som lägger ner stor del av sin fritid för att ingen annan orkar engagera sig och många tror att dom bor i en hyresrätt och att dom inte behöver lägga ner en minut på sådant som är föreningens ansvar. Styrelsen finns där för att bibehålla värdet på föreningen/samfälligheten och hålla fastigheterna i gått skick, inte för att vara vaktmästare åt alla andra som inte orkar bry sig.
Utan att kunna ISO-standarden för hur man ska anordna marken under klätterställningen så skulle jag tro att den nuvarande lösningen har alldeles för hårt underlag. Och om dom ändå måste gräva upp för att fixa det så kan dom ju flytta klätterställningen samtidigt till en bättre plats?
1. Prata med styrelsen och berätta hur du upplever situationen och kom men ett konkret förslag på hur situationen går att lösa.
2. Om styrelsen inte går med på att flytta lekställningen, skriv en motion till årsmötet. Ta upp hur du upplever situation, hur du anser att man kan lösa situationen och gärna en undersökning på vad det skulle kosta att åtgärda. Då får majoriteten chans att säga sitt och inte bara styrelsen. På mötet finns antagligen föräldrarna till barnen som stör och även om du inte få igenom förslaget så lugnar kanske situationen ner sig.
3. Försök gå med i styrelsen. Oftast är det lättare att påverka inifrån.
Jag vet att många anser att styrelsen bara består av idioter men ett maktbegär men oftast är det personer som lägger ner stor del av sin fritid för att ingen annan orkar engagera sig och många tror att dom bor i en hyresrätt och att dom inte behöver lägga ner en minut på sådant som är föreningens ansvar. Styrelsen finns där för att bibehålla värdet på föreningen/samfälligheten och hålla fastigheterna i gått skick, inte för att vara vaktmästare åt alla andra som inte orkar bry sig.
Utan att kunna ISO-standarden för hur man ska anordna marken under klätterställningen så skulle jag tro att den nuvarande lösningen har alldeles för hårt underlag. Och om dom ändå måste gräva upp för att fixa det så kan dom ju flytta klätterställningen samtidigt till en bättre plats?
Tack en som förstår. De är väldigt smarta med, vilket folk inte förstår. De ser en liten hund och tror den är dum. Jag kan säga min hund är mycket smartare än en stor. Jag vill att han ska vara hund med, vill inte träna bort allt. Barn har rätt att vara barn, hunden har också sin rätt att vara hund. Nu är ju inte det frågeställningen men det verkar ha väckt en kraftig debatt.Staffan_V skrev: