J J00 skrev:
Nu är det ju inte så att enbart hundar och hundägare trampar sönder skidspår…
Bara hundar och hundägare.

/ATW

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Graffen och 4 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det finns rätt gott om skidspår som tillåter skidåkning med hund.
Det finns ett fåtal skidåkande hundägare som kan följa direktiv.

Men åker de inte skidor så är de garanterat ute och trampar sönder spår och allra helst skateytor.

/ATW

• Gilla
  • Arg
Graffen och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det kan de inte göra bara för att de känner för det. På samma sätt med en brygga. Du får inte hindra ägaren från att nyttja den. Men de kan inte köra iväg dig bara för att de fått syn på dig.
Men är de så nära att de säger till så är de ju på gräsmattan och utnyttjar den.

Måste gräsmatteägaren bevisa sin användning på fler sätt än att vara där?

/ATW

Personen passerade ju uppenbarligen bara. Något som tycks ha gått bra även med hund på gräsmattan.

• Gilla
ltmrt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Personen passerade ju uppenbarligen bara. Något som tycks ha gått bra även med hund på gräsmattan.
Kanske var på väg hem för att parkera cykeln och sen gå ut med den hundrädda dottern och leka på gräsmattan...

Behövs det mer bevis än en tillsägelse?

/ATW

• Gilla
chappler och 10 till
  • Laddar…
Jag tvivlar på att den typen av tyckande räcker. Men det beror ju lite på hur marken är klassad.

J J00 skrev:
Jag har aldrig ifrågasatt ställen där hunden enligt lagen ska ha koppel.
Jag ville bara säga att där det krävs att man håller hunden under uppsikt, så är det i praktiken koppel som gäller, även om det inte ordagrant står så i lagen. Många hundägare som säger att det inte finns ett generellt koppeltvång har missförstått vad det betyder, men jag säger inte att det gäller just dig.

• Gilla
  • Haha
Fartland och 14 till
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Egoistiska hundägare är det gott om...

Alla uppskattar inte löst springande hundar men det är vanligtvis för mycket begärt av hundägare att visa hänsyn... Men vid fyrverkeritider begär de hänsyn själva.

Gäller allemansrätten lösa hundar?

/ATW
Hundar funkar till 99% inte med allemansrätt.
Hundägare funkar till 99% inte med allemansrätt. Det är ofta mycket respektlösa hundägare som låter hundarna springa fritt.
Av alla hundratals hundar jag mött i skogen så är där endast en hund som jag träffat på som efterlevt kravet på kontroll, det var nästan häftigt så extremt lydig den var. Den kommer nån meter framför ägaren och han säger bara något så stannar hunden exakt i den position den står och rör sig inte ur fläcken.

Annars brukar hundar springa fram till en, mycket värre när man är på cykel då de inte viftar på svansen när de kommer mot en, men då är man redo att försvara sig. Sådana hundägare spelar oförstående att de gjort fel.

I vår motionsslinga är det koppel året runt, men det är inte många som efterlever det.

• Gilla
  • Arg
Bästerortarn och 17 till
  • Laddar…
Min eftarenhet är klar bättre än så. Även om det är många som inte har koll på hunden.
Sedan undrar jag hur många av dessa koppeltvång som faktiskt är enligt reglerna.

• Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
H
T Taxture skrev:
Min fastighets ägs och sköts av mig men ”tyvärr” gäller allemansrätten även där (utanför hemfridszonen)
Inte har du rätt att länsa t.ex. rabatterna på blommor osv. Rasta sina hundar. Har svårt att tro att allemansrätten gäller på trädgårdsmark som är inom området i stan.

• Gilla
ivarr
  • Laddar…
Nej, det är hemfridszonen.

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Kanske var på väg hem för att parkera cykeln och sen gå ut med den hundrädda dottern och leka på gräsmattan...

Behövs det mer bevis än en tillsägelse?

/ATW
Ja om gräsmattan är placerad och skött så att det känns som en kommunal allmän mark.
Det finns som sagt väldigt många sura människor som försöker läxa upp andra utifrån eget subjektivt omdöme (förmodligen formad av åratal av bitterhet) och inte utifrån vad som faktiskt gäller. Så ja ytterligare bevis/tydlighet är nog bäst så vet alla vad som gäller och det slipper uppstå otrevliga konfrontationer. Enkelt.

• Gilla
  • Älska
Stibbadrill och 11 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Inte har du rätt att länsa t.ex. rabatterna på blommor osv. Rasta sina hundar. Har svårt att tro att allemansrätten gäller på trädgårdsmark som är inom området i stan.
Du behöver läsa på vad hemfridszon betyder.

Hemfridszonen har ingen exakt storlek, men om det finns ett staket eller en häck runt fastigheten så kan det ses som en naturlig gräns. Annars är det omkring 20-50 meter från huset som gäller – men det beror också på hur landskapet ser ut och på vad den som passerar gör. Att cykla eller paddla förbi är inte samma sak som att stanna och slå läger

Så allemansrätten gäller stora gemensamma gräsmattor OAVSETT vad ägaren tycker om det ;)

• Gilla
245 Lux och 7 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag ville bara säga att där det krävs att man håller hunden under uppsikt, så är det i praktiken koppel som gäller, även om det inte ordagrant står så i lagen. Många hundägare som säger att det inte finns ett generellt koppeltvång har missförstått vad det betyder, men jag säger inte att det gäller just dig.
Det där är ju väldigt mycket en bedömningsfråga.

Länsstyrelsen:
Du som äger en katt eller hund ansvarar för att förebygga att ditt djur inte orsakar skador och avsevärd olägenhet.
Med avsevärd olägenhet menas olägenhet av allvarligare slag som kan påverka människors eller djurs liv, hälsa och säkerhet eller den allmänna ordningen. Ju mindre allvarligt ett problem är, desto oftare måste det förekomma för att anses vara en avsevärd olägenhet.

För vissa kan det möjligtvis innebära "avsevärd olägenhet" om en dvärgpudel trippar fram till dina fötter och nosar och viftar på svansen men för flertalet innebär det nog inte det...

• Gilla
245 Lux och 10 till
  • Laddar…
I Finland (ligger inte i Sverige) är det kopplingstvång på alla hundar i tätorter sedan 2003, lagen upphäver där kommunala bestämmelser. I Sverige har vi diskuterat frågan sedan hundar började avlas på faraonernas tid, och här tror jag kommunala bestämmelser styr.

Det är dock lagligt att säga till alla som inte kopplat sin hund att de måste koppla sin hund, om man har den uppfattningen - tolkningsfrihet. Därmed kan man säga att ni gjorde rätt båda två.

• Gilla
Jonas Svensson74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.