Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Det beror på kommunens lokala föreskrifter. Såhär säger tex Vänersborgs kommun som jag själv bor i;J J00 skrev:
Vänersborgs kommun har lokala föreskrifter med olika bestämmelser som den hundansvarige ska följa.
- Hundar ska hållas kopplade på offentliga platser, t ex torg och stadsgator, lekplatser, badplatser, motionsspår, parker och planteringar.
Så länge de inte har stängslat in gräsmattan så räknas den som tillgänglig för allmänheten och bara att ignorera.
Kommer nån och tjafsar så koppla hunden direkt och fråga om de vill att du ska ringa polisen så får de avgöra om allemansrätten gäller eller inte. Då brukar de storma iväg tokförbannade... för de vet att de har fel och kan inte göra mer än att "skälla"
Dvs nej du är inte ute och cyklar och borde definitivt inte skämmas för att du lekte med din hund på en yta som omfattas av allemansrätten. Så ignorera surtanten och hitta på nått roligt som får tankarna på annat håll
Kommer nån och tjafsar så koppla hunden direkt och fråga om de vill att du ska ringa polisen så får de avgöra om allemansrätten gäller eller inte. Då brukar de storma iväg tokförbannade... för de vet att de har fel och kan inte göra mer än att "skälla"
Dvs nej du är inte ute och cyklar och borde definitivt inte skämmas för att du lekte med din hund på en yta som omfattas av allemansrätten. Så ignorera surtanten och hitta på nått roligt som får tankarna på annat håll
Där ser man. Som tur är finns inga liknande föreskrifter för min kommun.Dalbotös skrev:
Det beror på kommunens lokala föreskrifter. Såhär säger tex Vänersborgs kommun som jag själv bor i;
Vänersborgs kommun har lokala föreskrifter med olika bestämmelser som den hundansvarige ska följa.
- Hundar ska hållas kopplade på offentliga platser, t ex torg och stadsgator, lekplatser, badplatser, motionsspår, parker och planteringar.
Jag kollar även Länsstyrelsen https://www.lansstyrelsen.se/vastra...l-av-djur/tillsyn-over-hundar-och-katter.html och lagen om tillsyn över hundar och katter https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1150-om-tillsyn-over-hundar-och_sfs-2007-1150
Nej, det som gäller är att man ska ha koll på sin hund så att den inte orsakar skador och avsevärd olägenhet. Under 1 mars till 20 augusti så får den inte "springa lös i skog och mark" men om man har koll på sin hund och den går nära hela tiden och inte får för sig att springa iväg och jaga ett djur eller dylikt så behöver den inte vara kopplad. Men givetvis kanske det ändå är säkrast att hålla den kopplad men den måste inte vara kopplad.K Kane skrev:
Sannolikt är ytan definierad som allmän i detaljplanen.
Inte nödvändigtvis. Det finns allt för många detaljplaner med sk storkvarter, där allt är planlagt som kvartersmark och då är det upp till exploatören att projektera vägar etc inom kvarteret. Ett praktiskt sätt för kommunen att slippa huvudmannaskapet och komma runt beslut om enskilt.D Daniel 109 skrev:
Vill poängtera skillnaden mellan samfällighet (mark som ägs gemensamt av fastigheter) och samfällighetsförening som förvaltar gemensamhetsanläggning. Spelar kanske ingen större roll i det här fallet, de har ändå rådigheten.
Det här är en samfällighetsförening. Och jag som trodde att samfällighetsföreningen tog han om samfälligheten, inte att det var direkt skilda saker.M Manfreds skrev:
Hur säkerställer du det rent praktiskt utan koppel?J J00 skrev:Nej, det som gäller är att man ska ha koll på sin hund så att den inte orsakar skador och avsevärd olägenhet. Under 1 mars till 20 augusti så får den inte "springa lös i skog och mark" men om man har koll på sin hund och den går nära hela tiden och inte får för sig att springa iväg och jaga ett djur eller dylikt så behöver den inte vara kopplad. Men givetvis kanske det ändå är säkrast att hålla den kopplad men den måste inte vara kopplad.
ahh tänk om man kunde förklara alla sina juridiska felsteg med att det saknades skyltar! Tyvärr så är vi alla skyldiga att ha koll på vad som gäller. Med det sagt så har jag också lekt med lösa hundar i parker etc. utan att ens reflektera över om det varit fel.J J00 skrev:Morgonens hundpromenad avslutade jag med lite kast med boll på en större gräsmatta som tydligen är en samfällighet (jag kollade upp det idag).
När jag kastat bollen första gången så kommer en medelålders kvinna cyklandes från bostadsområdet och grymtar något i stil med "att ha okopplad hund på våra ägor är inte ok". Hon cyklade bara vidare och det hela gick så fort att jag inte hann svara henne. Jag kastade bollen en gång till och sen gick vi vidare.
Detta hade jag svarat henne om jag hunnit:
- Gräsmattan är "öppen" och angränsar direkt mot bilväg. Dvs inget stängsel eller dylikt finns.
- Inga skyltar finns om att det är privat mark eller att hundar ska vara kopplade.
- Vi störde ingen. Jag var tyst och min hund var tyst. Det löper dessutom ytterligare en väg/gångbana mot de närmast angränsande husen. Ingen annan var ute.
- I princip gäller allemansrätten för den här typen av ytor i villaområden.
- Det finns inget som heter allmänt koppeltvång för hundar (något många har fått om bakfoten) vare sig i tätort eller på landsbygd, vare sig det är jaktsäsong eller ej.
Eller vad säger ni, är jag ute och cyklar? Borde jag skämmas och aldrig mer visa mig där igen med min söta, snälla, tysta, lekiga hund?
Eller ska jag bara ignorera den här sura kvinnan som inte har koll på vad som egentligen gäller?
Det finns ganska många platser med koppeltvång och hundförbud och det här är man som hundägare skyldig att hålla koll på.
Själv bor jag där alla hundägare är tvärsäkra på att just deras hund är totallydig och att reglerna på badplatsen, naturreservatet, begravningsplatsen, parken osv av någon anledning inte gäller dom.
Ser därför alltid till att ha kängor på mig när jag leker på allmän plats med barnen. Även när jag badar!
Du har fått det helt rätt, en samfällighetsförening förvaltar en gemensamhetsanläggning och för anläggningens utförande och drift utgör de deltagande fastigheterna en särskild samfällighet.J J00 skrev:
Det kan den förvisso göra, men det vanligaste är att den förvaltar en anläggning och att anläggningen ligger på "privat" mark och att det då är en gemensamhetsanläggning. Gemensamhetsanläggningen kan förvisso även ligga på samfälld mark. Men gemensamhetsanläggningar är den rådande trenden, samfälligheter den mer historiska, även om de fortfarande existerar.J J00 skrev:
Själv har jag en grythund med kanininstinkt så hon får hållas i koppel utanför tomten men det låter som ett ställe hunden borde vara kopplad på, även om jag själv aldrig hade brytt mig.
Det kommer alltid att finnas sura gubbar och tanter när det kommer till hundar!
Fortsätt leka med din hund där, det låter som en allmänning, skulle de inte vilja ha några hundar där så får de hägna in och sätt upp skyltar.
Skulle tanten komma igen så kan du ju be henne stanna och prata med dig istället för att skrika på dig från cykeln.
Fortsätt leka med din hund där, det låter som en allmänning, skulle de inte vilja ha några hundar där så får de hägna in och sätt upp skyltar.
Skulle tanten komma igen så kan du ju be henne stanna och prata med dig istället för att skrika på dig från cykeln.
Man tränar och uppfostrar hunden. Men 100% säker kan man väl aldrig vara men det är som med barn, man uppfostrar dem och hoppas att de inte kommer göra något dumt. Eller som i trafiken, man hoppas att man inte ska orsaka något vådligt men 100% säker kan man ju inte vara…R reez skrev: