Alfredo Alfredo skrev:
Fast här känner vi inte till dessa. Det enda vi vet är att en bortcyklande dam med antydd ställningsfullmakt grymtat en mening. Resten av grannarna kanske inte önskar något högre än att få vara med och leka. Vad vet vi? :)
Cyklister vet väl alltid bäst?!?

K Kaninjan skrev:
Så behöver det inte vara. Jag bor i friköpt radhus med samfällighet som ursprungligen var en BRF. Våra gräsytor är klassade som tomtmark. För några år sedan hade vi en galen debatt där dåvarande styrelsen satte upp skyltar i gult med svart ram: "Denna gräsmatta tillhör samfälligheten xxx och får endast nyttjas av boende". Det blev fruktansvärt. Små barn på 10 år började leka polis och säga åt ungar som lekte att de skulle hålla sig borta. Givetvis var dessa barn till några i styrelsen... Så länge folk har trevligt och inte kör brännboll 3 på morgonen eller lämnar skräp så ser jag inget problem med att folk kommer hit. Då hade jag köpt ett gods i skogen och stängslat in min mark.
Att de står som tomtmark i detaljplanen betyder inte att det kan behandlas som det man normal kallar tomtmark. Dvs, hemfridszon.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast den andra sidan har heller inte tolkningsföreträde. Alldeles oavsett hur den sidan uppfattar situationen ska nog "avsevärd olägenhet" bedömas efter något slags allmänna normer. Något som objektivt sett är relativt harmlöst blir inte en "avsevärd olägenhet" bara för att någon är extremt hundrädd.

Du kan jämföra med exempelvis rekvisiten för misshandel, det vill säga "kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd". Om jag råkar stöta till en extremt "räddhågad och asocial" människa på bussen kan denne mycket väl känna "vanmakt eller något annat sådant tillstånd", kort sagt tycka det jag gör är fruktansvärt obehagligt och plågsamt. Trotts dennes upplevelse kan jag dock objektivt inte anses ha begått misshandel.
Det är väl den utsatte som har tolkningsföreträde...

Det du tycker var en skarp tillsägelse kan en annan uppfatta som ett mordhot.

/ATW

S snickar skrev:
Jag har då aldrig sett någon hund gå vackert bredvid hundägaren där det finns risk för vilt. Tycker det är bra att det finns regler för alla hundägare.
Det är klart att jag tycker att det är jättekul att få se min hund leka och stoja. Men för respekt för andra väljer jag att ha den kopplad.
Då är du välkommen hem hit på ett studiebesök. Vi har fåglar, harar, råddjur överallt runt oss när vi går på promenad och min hund går där jag går, ingen annanstans. Vi passerar fåglar på armlängds avstånd utan att kröka en fjäder på dessa. Harar som plötsligt springer är svårt men så länge jag är tydlig händer inget.

Min hund är en "jakthund" (fågel) och ingen "familjehund".

Det är djurplågeri att ha hundar kopplade i den omfattning lagen kräver så man får helt enkelt ta lagen i egna händer och anpassa sig. Min hund hälsar inte på någon som inte vill och går inte fram till andra hundar heller. Finns det en risk att hundrädda ser min okopplade hund 50m bort? Ja, och där drar jag också gränsen för hur mycket jag anpassar mig till andra.

• Gilla
  • Älska
Andreas_kalmar och 8 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är väl den utsatte som har tolkningsföreträde...
Är det?

A ArneTW skrev:
Det du tycker var en skarp tillsägelse kan en annan uppfatta som ett mordhot.
Absolut, men i slutändan är det domstolarna som bestämmer vem som har rätt.

Nja, det måste vara en verklig orsak. Vissa hundrädda kan ju känna extremt obehag av att bara se en hund. Det är ju något svårt att göra något åt som hundägare. Men att hålla sin hund från att hoppa och slicka folk i ansiktet är definitivt inget orimligt krav. Klarar man inte det utan koppel skaman ha koppel.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Att de står som tomtmark i detaljplanen betyder inte att det kan behandlas som det man normal kallar tomtmark. Dvs, hemfridszon.
Precis, man får mer se det som att det finns en legal möjlighet att gränsa av marken (till skillnad mot allmän plats) och därmed skapa en hemfridszon som begränsar allemansrätten. Ofta sammanfaller ju hemfridszonen i tätare bebyggelse men tomtplatsen men det behöver inte vara så. Men hemfridszonen går aldrig in på allmän plats.

Så om man har en yta alldeles utanför sina hus och som är samfälld i form av en gemensamhetsanläggning på tomtmark/kvartersmark med t ex syftet trädgård för de boende så får man se till att markera ytan om man inte vill ha allmänheten springandes där. Plantera en häck, sätt upp ett staket o s v. Anlägg en rabatt. Hjälp folk att uppleva att ytan är en hemfridszon.

Har man istället någon motsvarande samfälld gräsyta som ligger en rejäl bit ifrån bostadshusen så måste utgångspunkten vara att allemansrätten gäller där. Vill man avhålla allmänheten får man väl sätta taggig häck och stängsla in. Det är den lösning som jag har sett på t ex samfällda tennis och liknande.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Du skriver "inte får för sig att springa iväg och jaga ett djur eller dylikt". Då är det inte en hund du har. Alla hundar kan få för sig att springa efter något.
Det spelar ingen roll vad hundar kan få för sig. Kan du hålla hunden runt dig är det ok även mars till augusti. Sprang hunden iväg efter ett djur har du gjort fel. Så enkelt är det. Du behöver inte kunna utfärda en 100% garanti att hunden inte springer iväg, men du ska ha väldigt bra koll på hunden. Ingenting är 100% med djur och lagstiftaren har inte det kravet på dig heller.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det?
Nej det är det inte. Jag har inte hotat dig bara för att du känner dig hotad. Jag måste även ha haft en avsikt.

D Daniel 109 skrev:
Nja, det måste vara en verklig orsak. Vissa hundrädda kan ju känna extremt obehag av att bara se en hund. Det är ju något svårt att göra något åt som hundägare. Men att hålla sin hund från att hoppa och slicka folk i ansiktet är definitivt inget orimligt krav. Klarar man inte det utan koppel skaman ha koppel.
Där är kärnan som jag ser det. Är man hundrädd så får man lära sig att stå ut med att det finns hundar. Har man hund får man se till att ens hund inte hälsar på någon som inte gett sitt godkännande. Det är inte svårare än så.

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, man får mer se det som att det finns en legal möjlighet att gränsa av marken (till skillnad mot allmän plats) och därmed skapa en hemfridszon som begränsar allemansrätten. Ofta sammanfaller ju hemfridszonen i tätare bebyggelse men tomtplatsen men det behöver inte vara så. Men hemfridszonen går aldrig in på allmän plats.

Så om man har en yta alldeles utanför sina hus och som är samfälld i form av en gemensamhetsanläggning på tomtmark/kvartersmark med t ex syftet trädgård för de boende så får man se till att markera ytan om man inte vill ha allmänheten springandes där. Plantera en häck, sätt upp ett staket o s v. Anlägg en rabatt. Hjälp folk att uppleva att ytan är en hemfridszon.

Har man istället någon motsvarande samfälld gräsyta som ligger en rejäl bit ifrån bostadshusen så måste utgångspunkten vara att allemansrätten gäller där. Vill man avhålla allmänheten får man väl sätta taggig häck och stängsla in. Det är den lösning som jag har sett på t ex samfällda tennis och liknande.
Slutsats:
Om marken var offentlig eller allmän är det ordningslagen som reglerar, i detta fall fanns inget förbud i kommunen ifråga, dvs ok med lös hund.

Om marken inte var offentlig eller allmän är det föreningen som bestämmer om hundar får vara lösa där.

Gott att höra hur kränkt en arrogant, ömhudad hundägare ser på saken. När jag går in till grannen och sparkar boll mot hans fasad så har även han mage att säga till mig, usch för honom! Men nu är det ju DU som valt att skaffa hund, kanske försöka visa hänsyn och inte vara lika egenkära och berättigade som dom flesta andra hundägare. Du TS färgar dina inlägg med mycket nedsättande ordval om de som inte älskar din lilla råtta lika mycket som dig, så jag försöker prata till bönder på bönders språk här, hoppas du förstår? Men wow vilken upprättelse du fick mot skymfen, nu när du skrivit av dig anonymt på ett forum... för husbyggare...

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu hade väl TS en boll också..
Så en del ligger ju i kastskickligheten hos TS.
Tar TS ingen hänsyn till andra är jag tveksam till kast med boll om det finns andra personer i närheten hundrädda eller ej.

/ATW

Kunnasebilderna Kunnasebilderna skrev:
nedsättande ordval om de som inte älskar din lilla råtta lika mycket som dig, så jag försöker prata till bönder på bönders språk
Du misslyckas! Alla bönder jag träffat vet skillnaden mellan en hund och en råtta!

• Haha
  • Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Slutsats:
Om marken var offentlig eller allmän är det ordningslagen som reglerar, i detta fall fanns inget förbud i kommunen ifråga, dvs ok med lös hund.
Check på den.

MathiasS MathiasS skrev:
Om marken inte var offentlig eller allmän är det föreningen som bestämmer om hundar får vara lösa där.
Njae. Allemansrätten ger ju envar rätten att passera eller tillfälligt uppehålla sig på yta som inte skadas av det (brottsbalken) och som inte är en hemfridszon och då även med en okopplad hund (allemansrätten tycks ju också omfatta hund). Så är det inte en hemfridszon, d v s i praktiken en yta nära bostadshus så hade TS all rätt att uppehålla sig där tillfälligt. Ligger ytan alldeles utanför bostadshusen så är det troligen en hemfridszon, i alla fall om ytan var skött som en tomt/trädgård, t ex med klippt gräsmatta.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.