Hej,

Har totalrenoverat huset och dragit nya PEX rör i rör i mellanbjälklaget för tappvatten till kök. Badrum etc.
I samband med renoveringen la vi även vattenburen golvvärme i alla rum där tillopp/ retur även går i mellanbjälklaget, utöver det några rör till radiatorer i källaren.

När jag installerade följde jag LKs instruktioner där kall och varmvattenrör inte får vara i kontakt. Instruktionerna sa även att om tappvattenrör för kallvatten inte får ligga intill värmerör utan erforderlig isolering. På vissa ställen i bjälklaget korsar Kall-tappvatten golvvärmerör samt radiatorrör. Isolerade dessa med en kortare bit rörisolering vid korsningen och tänkte tyvärr inte så mycket mer på det.

Nu när allt är klart och vi flyttat in kan jag märka när man spolar kallvatten att det i början av spolningen kommer lite ”värmetoppar” i kallvattnet innan det blir helt kallt. Har uppmätt det varmaste vattnet till 24-25 grader under nån sekund. Misstänker att det är pga för dålig isolering där rören korsar varandra. Är för sent att åtgärda nu och börjar få lite panik över ev risk för legionellabakterier i kallvattnet.

Ser att Boverket säger att ”installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte blir högre än 24 °C på 8 timmar”. Det är information jag missade att ta reda på under renoveringen.

Finns det åtgärder man kan sätta in för att rena kallvatten eller oroar jag mig i onödan?

Nu i efterhand framstår man som en idiot men när bygget var igång så finns det ju en verklighet ihop med alla regler. Var tvungen att korsa ledningarna för att få ihop det.

I princip är det bara i duschen som legionella kan vara ett problem (vattendimma som man andas in), spola bara vatten nån minut så försvinner problemet.
Du är onödigt bekymrad.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Har det någonsin rapporterats legionella i Sverige som härrör från privatfastighet?

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Har det någonsin rapporterats legionella i Sverige som härrör från privatfastighet?
Inte hittat eller hört om något fall. Men finns säkert ett stort mörkertal.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Låt alla kranar stå öppna hela tiden så att du aldrig har stillastående vatten. Och kom ihåg att inte glömma några vattenglas framme.

D Dilato skrev:
I princip är det bara i duschen som legionella kan vara ett problem (vattendimma som man andas in), spola bara vatten nån minut så försvinner problemet.
Du är onödigt bekymrad.
Är medveten om hur legionella sprids. Men tack för svaret. Inte helt övertygad än

joakim_j joakim_j skrev:
Låt alla kranar stå öppna hela tiden så att du aldrig har stillastående vatten. Och kom ihåg att inte glömma några vattenglas framme.
Tråkig ton men tolkar ditt svar som att jag är fånig som oroar mig. Försök gärna övertyga mig med ett riktigt svar.

G goosen skrev:
Tråkig ton men tolkar ditt svar som att jag är fånig som oroar mig. Försök gärna övertyga mig med ett riktigt svar.
Du har redan fått riktiga svar. Du oroar dig i onödan.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
I mitt hur är det 25grader varmt en varm sommar. Dvs HELA huset ink vattenrör, isolering, trästomme osv, är 25grader. Är jag borta en vecka utan att spola kallvatten så kommer ju kallvattnet vara så varmt också, i vissa kranar. Det finns ingen statistik på att sådant leder till sjukdom. Det är normalt att vattnet blir varmt ibland, reglerna försöker bara se till att vi systematiskt inte värmer vattnet till riskabla nivåer.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Graf över daglig vattenomsättning och temperatur med tillväxtzoner för bakterier: inaktiv, långsam, optimal och död. Visa rekommenderade temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle säga att du har mer än 100% daglig omsättning av vattnet där

Och om man är osäker efter en längre tid icke utnyttjande - så räcker förmodligen en lite längre urspolning av rören (typ tills det kommer riktigt kallt vatten) för att det mesta av eventuella tillväxten skall ha spolats ur.

Är det kommunal vatten så har de flesta kommuner tillsatt 0,1 - 0,2 ppm klor i vattnet av samma orsak att förhindra att vatten återsmittas efter vattenverken med bakteriefri vatten av rörledningarna som distribuerar vattnet till abonnenterna.

Vanlig buteljvatten, framförallt det som inte är kolsyrat, är förmodligen en betydligt större 'riskkälla' för olämpliga bakterier - kolsyrning av vatten är en konserveringsmetod för just buteljerat vatten och olika drycker och det är ett större problem att hantera drycker som är kolsyrefria och däri får använda olika konserveringsämnen istället, och ännu större problem när kunderna ratar produkten för att de innehåller konserveringsämne och heller inte får vara kolsyrad...

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Som en jämförelse kan jag berätta att mitt *kallvatten* här i Dar es Salaam är typ 30-35 grader!

Anledningen är enkel, jag har en 3000 liters svart bufferttank (en SIMTANK) där det eventuella vatten myndigheten DAWASA lyckas leverera hamnar.

På dagen skiner solen intensivt på den och allt annat (man bränner sig om man lägger handen på bilen) så temperaturen i tanken hamnar i idealvärde för Legionella dygnet runt.

Trots detta är jag inte orolig för att ta en dusch p.g.a legionella, mittt duschmunstycke producerar inga microdoppar/dimma utan det är vanliga vattendroppar.

I Sverige är man nästintill hysterisk för sånt som resten av världen inte ens ser som ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.