Jag har inte haft något extraljus tidigare och har många funderingar kring den.
Vad funkar bäst när man ska använda den, tända med dongel (XBB) eller separat tändningsknapp.
Den frågan ställer jag mig för att ett extraljus blir för starkt i vissa väder tex snö eller dimma och då kanske bilens vanliga helljus kan fungera.
Det är en ledramp som kommer att sitta på bilen.
Kraven är att den ska lysa brett, att lysa 1 km bort behövs inte.
Denna belysning är vad jag kommit fram till och det finns säkert bättre.
Vad säger ni vana användare av extraljus?
Vad funkar bäst när man ska använda den, tända med dongel (XBB) eller separat tändningsknapp.
Den frågan ställer jag mig för att ett extraljus blir för starkt i vissa väder tex snö eller dimma och då kanske bilens vanliga helljus kan fungera.
Det är en ledramp som kommer att sitta på bilen.
Kraven är att den ska lysa brett, att lysa 1 km bort behövs inte.
Denna belysning är vad jag kommit fram till och det finns säkert bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger ni vana användare av extraljus?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 844 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 844 inlägg
Jag kör med liknande uppsättning. Normalt vill du styra tillsammans med vanliga helljuset så det är min rekommendation. Sen kan du köpa till en lös knapp till XBB som du kan använda i de andra fallen. Jag gillar Valostore, riktigt bra grejer, har köpt från dem flera gånger. Just den extraknappen är de dock lite dyrare på än många andra, så den kan du beställa från annat håll om du vill.
att tänka på är att ljusbilden inte väsentligt får slå i backen närmare bilen än ungefär halvljusets räckvidd. det får bara till följd att pupillerna drar ihop sig medförande att man inte ser bättre därborta vid 2-300 meter, själva syftet med extraljuset.
samma fenomen får det att bli nattsvart när helljuset stängs av.
det utesluter i princip sedvanlig montering nedanför registreringsskylten. och utesluter lampor med nakna dioder vilka sprider merparten av ljuset precis framför bilen. vissa lampor med reflektorer uppvisar liknande ljusslöseri. rampen ts föreslagit är av den konstruktionen, men den kan iofs vara helt ok trots detta.
men den behöver monteras högt på bilfronten alternativt byfånemontering på taket för att ha chans göra någon nytta.
samma fenomen får det att bli nattsvart när helljuset stängs av.
det utesluter i princip sedvanlig montering nedanför registreringsskylten. och utesluter lampor med nakna dioder vilka sprider merparten av ljuset precis framför bilen. vissa lampor med reflektorer uppvisar liknande ljusslöseri. rampen ts föreslagit är av den konstruktionen, men den kan iofs vara helt ok trots detta.
men den behöver monteras högt på bilfronten alternativt byfånemontering på taket för att ha chans göra någon nytta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 844 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 844 inlägg
Högre montering är bättre, det håller jag med om, hellre ovanför nummerskylten än under, om möjligt. Att det inte ger något alls om den sitter i det håller jag dock inte med om. Jag har tvingats till montering under regplåten på en bil och den gör ändå nytta.
Anledningen till att den sitter under regplåten på ena bilen är för att inte blockera radar, ladduttag etc.
Anledningen till att den sitter under regplåten på ena bilen är för att inte blockera radar, ladduttag etc.
ja på moderna bilfronter finns såna hänsyn att ta. då kan det vara lättare få till en bra lösning med avgränsade kortare ramper alternativt strålkastare.Fairlane skrev:
Högre montering är bättre, det håller jag med om, hellre ovanför nummerskylten än under, om möjligt. Att det inte ger något alls om den sitter i det håller jag dock inte med om. Jag har tvingats till montering under regplåten på en bil och den gör ändå nytta.
man kan också på bilar med utytbara ljuskällor förbättra helljuset genom byte. att tänka på om man vill göra det enkelt och bara byta halogenglödlampor till 100w, att temeraturproblem kan uppstå i de plastkonstruktioner det oftast är fråga om och att det nästan alltid krävs relä och fetare matarkablar för att inte spänningsfall och gult ljus skall inträffa.
för halvljuset finns numera för vissa bilmodeller godkända led-lösningar.
Redigerat:
Jag har tidigare haft funderingar på "byfånemontering" då det ger lite mer ljus. Men det är ju så uschelt fult... Finns det någon vettig lösning för att få möjligheten att ha en någorlunda enkel behovsmontering? En extra dedikerad lastbåge för ledramp med en strömkontakt som tål hantering vintertid tänker jag borde gå att lösa? Taxibilar har ju el på taket så bevisligen är det möjligt. Frågan är om det är försvarbart.
Jag insåg nämligen att min "nya" bil är en gammal taxi och har lite extra kablar dragna. Och bitvis bristfälligt "avtaxifierad". Så jag har exempelvis en liten stump som kommer upp på baksídan av takräckets fästpunkt i a-stolpen på förarsidan som jag skulle kunna leta upp vart den tar vägen på insidan om det nu finns en vettig kontakt att montera dit. Gissar att det är en jobbig kombination av belastning, storlek och täthet som behövs?
Jag insåg nämligen att min "nya" bil är en gammal taxi och har lite extra kablar dragna. Och bitvis bristfälligt "avtaxifierad". Så jag har exempelvis en liten stump som kommer upp på baksídan av takräckets fästpunkt i a-stolpen på förarsidan som jag skulle kunna leta upp vart den tar vägen på insidan om det nu finns en vettig kontakt att montera dit. Gissar att det är en jobbig kombination av belastning, storlek och täthet som behövs?
det finns ju lastlösningar med sugkoppsfäste?VidarH skrev:
Jag har tidigare haft funderingar på "byfånemontering" då det ger lite mer ljus. Men det är ju så uschelt fult... Finns det någon vettig lösning för att få möjligheten att ha en någorlunda enkel behovsmontering? En extra dedikerad lastbåge för ledramp med en strömkontakt som tål hantering vintertid tänker jag borde gå att lösa? Taxibilar har ju el på taket så bevisligen är det möjligt. Frågan är om det är försvarbart.
montering långt bak på taket vore att föredra, dels slippa vindbrus, dels undgå att ljuset slår i backen kortare än dit halvjuset räcker, dels minska självbländning vid färd i snöväder.
Jag har en extra lastbåge liggande så för min del är det enklast. Men det behövs fortfarande el. Om du inte hittar en batteridriven ramp som är styrd trådlöst... Jobbigt att stöldskydda så därför vill jag ha en kontakt.rakt09 skrev:
Det finns ju takboxar så inte omöjligt att dölja ett hemmabygge med batterier, eller sin "byfånelösning" för den delen.
Jag styr med XBB dongel som läser av bilens helljussignal. Skulle det bli riktigt dåligt väder är det enkelt att koppla upp sig via blåtand mot dongeln (via telefon) och inaktivera extraljusen, så jag ser inget behov av att ha en knapp för det, men det är ju enkelt att lägga till i efterhand om man så vill.
Värt att notera är att xbb relät inte klarar så höga effekter samt att den har ganska låg kapslingsklass så den får gärna monteras där den inte utsätts för väta.
Ska man ha en ramp med högre effekt så säljer valostore ett kitt med xbb och externt relä i ett kitt så xbb'n bara styr det externa reläet.
Själva montaget, få den så högt som möjligt utan att det ser dumt ut.
Har genom åren haft flertalet bilar med olika extraljuslösningar och sitter dom lång ner, dvs under regplåten så får man inte ut allt ljus där man vill ha det.
Det funkar och blir ljusare men inte i närheten av så bra det kan bli.
Monterade faktiskt nyss extraljus på nya bilen, jag valde 5st phoenix w9.
Ska man ha en ramp med högre effekt så säljer valostore ett kitt med xbb och externt relä i ett kitt så xbb'n bara styr det externa reläet.
Har genom åren haft flertalet bilar med olika extraljuslösningar och sitter dom lång ner, dvs under regplåten så får man inte ut allt ljus där man vill ha det.
Ja, precis. Lägg pengar på ett kvalitetsrelä också. Mitt brände fast så jag fick rycka säkringen för att kunna köra vidare. Inte så skoj att ha extraljusen på hela tiden 😆L Lutte skrev:Värt att notera är att xbb relät inte klarar så höga effekter samt att den har ganska låg kapslingsklass så den får gärna monteras där den inte utsätts för väta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 844 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 844 inlägg
XBB reläet klarar upp till 180W, om jag inte ser fel så är belysningen på betydligt lägre effekt. Jag kan ta fel och då är det såklart viktigt att få med ett relä till. Allt finns väl dokumenterat på Valostore och det finns bra filmer som beskriver hur man ska koppla om man har under 180W, eller om man har mer, eller mycket mer.
Klicka här för att svara