17 058 läst ·
105 svar
17k läst
105 svar
Ledningsrättselände
Faktum är att den skylten sannolikt inte var laglig. Och det uppfattades säkerligen inte särskilt trevligt. Det var ett misstag från er sida. Parkering kan ni reglera på er mark. Men inte tillträde, om det inte handlar om trädgården.
Se till att ni otvetydigt har rätten på er sida om ni ställer några krav. Annars får ni bara onödiga konflikter.
Se till att ni otvetydigt har rätten på er sida om ni ställer några krav. Annars får ni bara onödiga konflikter.
Kronofogden är ganska hjälpsamma om man kontaktar dem har jag förstått. Läs om handräckning här: https://www.kronofogden.se/Vanlighandrackning.html . Kostnader kan man normalt kräva av den som "gör fel".
Sen är väl att faktiskt begära handräckning en ganska stor upptrappning iom att amn blandar in myndigheter så man ska nog vara säker på att man inte kan bli mer ovänner. Fast att hota kan man ju.
Sen är väl att faktiskt begära handräckning en ganska stor upptrappning iom att amn blandar in myndigheter så man ska nog vara säker på att man inte kan bli mer ovänner. Fast att hota kan man ju.
Nu har jag följt den här tråden ett tag och blir bara mer och mer deprimerad. TS, du måste stå upp för dig, annars kommer någon annan stå på dig. Som andra har påpekat kommer föreningen fortsätta med detta så länge de kommer undan med det. Agerandet som du beskriver hittils ger ingen indikation på att de skulle ändra sig och även om de har diskussioner internt kan du vara säker på att de högljudda vinner. Det är även dessa högljudda som skickas fram till er.
Jag tycker att Nötegårdsgubbens förslag var utmärkt. Se till att träffa alla samtidigt. Även om du tycker att det vore döden så ökar det oddsen för att ni ska kunna vinna förståelse. Det är garanterat så att det finns folk i föreningen som tycker att de agerar fel men så länge "juristen" och vederbörandes gelikar sköter kommunikationen med er kan de skjuta ifrån sig det. Om de tvingas sitta på samma möte och se hur ni behandlas kan ni vinna sympati från dem. De kommer tvingas bekänna färg. Människor i allmänhet ogillar att bli tvingade men de flesta är också känsliga för när orätter begås och har svårt för att vara skitstövlar på riktigt. Därför vinner skitstövlarna på att söndra och härska.
Att ordföranden i föreningen "bara vill vara granne" är otroligt svagt, men i någon mån förståeligt. Det är dock just detta som ett stort möte kan råda bot på. Ni kan helt enkelt fråga om den uppfattning som "juristen" m.fl. företräder ska uppfattas som föreningens uppfattning eller en personlig åsikt. Om det är så att föreningen ställer sig bakom, sätt hårt mot hårt direkt och hävda er rätt.
Kom ihåg: Ni har rätt! (utifrån informationen som framkommit här).
Ang att hota med handräckning så är det inte något man ska göra. Hot generellt är en dålig idé om man inte tänker följa upp dem, man tappar totalt trovärdighet om man inte gör det.
Jag tror att det var någon annan som föreslog det tidigare att ni skulle sammanställa era krav, på papper, och skicka till föreningen. Gör så och konstatera torrt att ni, om kraven inte följs, kommer begära handräckning. Om det kommer till det måste ni också begära handräckningen. Överlag tror jag att ni bör sköta kommunikationen formellt via papper och även begära svar formellt på papper. Folk har en tendens att moderera sig något när de måste sätta sin signatur på något som kan komma fram senare.
Jag tycker att Nötegårdsgubbens förslag var utmärkt. Se till att träffa alla samtidigt. Även om du tycker att det vore döden så ökar det oddsen för att ni ska kunna vinna förståelse. Det är garanterat så att det finns folk i föreningen som tycker att de agerar fel men så länge "juristen" och vederbörandes gelikar sköter kommunikationen med er kan de skjuta ifrån sig det. Om de tvingas sitta på samma möte och se hur ni behandlas kan ni vinna sympati från dem. De kommer tvingas bekänna färg. Människor i allmänhet ogillar att bli tvingade men de flesta är också känsliga för när orätter begås och har svårt för att vara skitstövlar på riktigt. Därför vinner skitstövlarna på att söndra och härska.
Att ordföranden i föreningen "bara vill vara granne" är otroligt svagt, men i någon mån förståeligt. Det är dock just detta som ett stort möte kan råda bot på. Ni kan helt enkelt fråga om den uppfattning som "juristen" m.fl. företräder ska uppfattas som föreningens uppfattning eller en personlig åsikt. Om det är så att föreningen ställer sig bakom, sätt hårt mot hårt direkt och hävda er rätt.
Kom ihåg: Ni har rätt! (utifrån informationen som framkommit här).
Ang att hota med handräckning så är det inte något man ska göra. Hot generellt är en dålig idé om man inte tänker följa upp dem, man tappar totalt trovärdighet om man inte gör det.
Jag tror att det var någon annan som föreslog det tidigare att ni skulle sammanställa era krav, på papper, och skicka till föreningen. Gör så och konstatera torrt att ni, om kraven inte följs, kommer begära handräckning. Om det kommer till det måste ni också begära handräckningen. Överlag tror jag att ni bör sköta kommunikationen formellt via papper och även begära svar formellt på papper. Folk har en tendens att moderera sig något när de måste sätta sin signatur på något som kan komma fram senare.
Vi sitter i skiten. Vi har sagt ifrån och föreningen hävdar att byggnaden ställts där lagligt och att vi får bekosta flytt. Fogden antyder att vi kanske inte får rätt eftersom vi låtit den stå där från början och säger att vi måste ha bevis för vem som tecknar firma för att kunna begära handräckning. Föreningen har inga uppgifter om det på sin hemsida och vi vet varken ut eller in. Vet inte ens om de är skyldiga att lämna ut den uppgiften om man frågar.
Snart tar jag traktorn och drar bort skiten själv.
K
Snart tar jag traktorn och drar bort skiten själv.
K
Har du organisationsnummer så går det att hitta firmatecknare den vägen.
Ta ett djupt andetag , sitt ner juridikens grunder inte huggna i sten , och kan flyttas om skäl är gällande , har läst hela tråden , men det måste till mycket för att få rätt ,, så kött på benen behövs under alla omständigheterK Kristina Kickan Bäckström skrev:Vi sitter i skiten. Vi har sagt ifrån och föreningen hävdar att byggnaden ställts där lagligt och att vi får bekosta flytt. Fogden antyder att vi kanske inte får rätt eftersom vi låtit den stå där från början och säger att vi måste ha bevis för vem som tecknar firma för att kunna begära handräckning. Föreningen har inga uppgifter om det på sin hemsida och vi vet varken ut eller in. Vet inte ens om de är skyldiga att lämna ut den uppgiften om man frågar.
Snart tar jag traktorn och drar bort skiten själv.
K
Fråga ; vem är lagfaren ägare av den del som är s,k parkering
fastighetskarta för lagfaren ägare med utstakade gränser på karta
vem har utlovat att dom får använda den i föreningssammanhang
finns det något dokument på användningsförfarande
hur länge har dom fått ha den som parkering , antal år
den väg som det talas om vem är lagfaren ägare
finns servitut på att annan har rätt att använda den
var finns kopia på servitutet
är det inskrivet i lantmäteriets rullar och när är det utfärdat
angående den staty som finns vem har gett lov , till att ha den där
vad föreställer den
den lokal som finns i föreningssyfte , på viket sätt har den marken tillkommit
marken måste vara egen fastighet , vem är lagfaren ägare
vad heter fastigheten
vem har byggt lokalen
Börja där för att se vad som kan göras , det måste gå att ordna upp det på ett bra sätt , till er fördel
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Byggnaden, är det skulpturen? Den kan väl inte vara så svår/dyr att flytta att det spelar någon större roll om det sker på er eller föreningens bekostnad. Sen är det som andra sagt självklart att ni ska få veta vilka som tecknar firman, det är ju en vanlig förening, inte ett mc-gäng vi pratar om. Fråga kassören, förmodligen är det denne och ordföranden, var för sig eller i förening.K Kristina Kickan Bäckström skrev:
I övrigt är det dags att trappa upp. Säg att ni är grymt besvikna och att ni tyvärr inte kommer tillåta att er mark används alls tills vidare. Sätt exempelvis upp fårstängsel runt grusplanen och parkering förbjudet-skyltar. Kommer någon och klagar så hänvisa dem till föreningsordföranden då det är han som är ansvarig för den sabbade relationen. Du kan vara säker på att det finns fler som tycker att han är osmidig och jobbig och kommer att vända kritiken inåt föreningen.
Trist situation, jag hade trott att ni skulle kunna lösa det här med mjukare medel. Det här med skulpturflytten är dock inte ett tecken på att ni har fel i stort.
Redigerat:
Vi sa ifrån om att vi inte längre lånar ut nån mark och la stockar runt parkeringen. Svaret vi fick var ett brev där de säger att de anmäler oss om vi sätter upp skyltar, ska undersöka juridiska möjligheter att få tillgång till parkeringen samt att vi får betala flytt av skulpturen. Kostar en del eftersom det sitter i en stor betongklump. Vi har inte råd.Nötegårdsgubben skrev:
Byggnaden, är det skulpturen? Den kan väl inte vara så svår/dyr att flytta att det spelar någon större roll om det sker på er eller föreningens bekostnad. Sen är det som andra sagt självklart att ni ska få veta vilka som tecknar firman, det är ju en vanlig förening, inte ett mc-gäng vi pratar om. Fråga kassören, förmodligen är det denne och ordföranden, var för sig eller i förening.
I övrigt är det dags att trappa upp. Säg att ni är grymt besvikna och att ni tyvärr inte kommer tillåta att er mark används alls tills vidare. Sätt exempelvis upp fårstängsel runt grusplanen och parkering förbjudet-skyltar. Kommer någonnoch klagar så hänvisa dem till föreningsordföranden då det är han som är snsvarig för den sabbade relationen. Du kan vara säker på att det finns fler som tycker att han är osmidig och jobbig och kommer att vända kritiken inåt föreningen.
Trist situation, jag hade trott att ni skulle kunna lösa det här med mjukare medel. Det här med skulpturflytten är dock inte ett tecken på att ni har fel i stort.
Det var bara hälften av otrevligheterna. Två sidor med olika sorters hot. Känns som en dålig film.
Visst har du rätt. Allt det här är framtaget och det finns inga servitut, marken är vår och vi har alla kartor i ordning. Men orken börjar tryta.L Liteavvarje skrev:Ta ett djupt andetag , sitt ner juridikens grunder inte huggna i sten , och kan flyttas om skäl är gällande , har läst hela tråden , men det måste till mycket för att få rätt ,, så kött på benen behövs under alla omständigheter
Fråga ; vem är lagfaren ägare av den del som är s,k parkering
fastighetskarta för lagfaren ägare med utstakade gränser på karta
vem har utlovat att dom får använda den i föreningssammanhang
finns det något dokument på användningsförfarande
hur länge har dom fått ha den som parkering , antal år
den väg som det talas om vem är lagfaren ägare
finns servitut på att annan har rätt att använda den
var finns kopia på servitutet
är det inskrivet i lantmäteriets rullar och när är det utfärdat
angående den staty som finns vem har gett lov , till att ha den där
vad föreställer den
den lokal som finns i föreningssyfte , på viket sätt har den marken tillkommit
marken måste vara egen fastighet , vem är lagfaren ägare
vad heter fastigheten
vem har byggt lokalen
Börja där för att se vad som kan göras , det måste gå att ordna upp det på ett bra sätt , till er fördel
