Låter logiskt. Frågan är vem som har ansvar. Den gäst som parkerar eller föreningen med servitutet som bjudit in utan att hjälpa folk parkera.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Det är väl alltid den som ställer ifrån sig bilen som har ansvar.
 
Det är lite svårt att se situationen framför sig tycker jag, så jag killgissar lite. Rätta gärna eller kom med en skiss på hur det ser ut.

Ni bor i en mindre by och som rågranne har ni en liten fastighet på vilken det finns en föreningslokal. Den fastigheten är så liten att den inte rymmer parkering vid större sammankomster, utan det parkeras på en äng/grusplan som ligger på er mark (mellan allmän väg och föreningsfastigheten). Ert eget hus har också tillfart via samma enskilda väg som går via ängen/grusplanen.

Jag gissar vidare att föreningsfastigheten en gång i tiden avstyckats från er mark och att om man alls tänkte på parkering då så tänkte man att det finns plats hos en vänligt sinnad föreningsmedlem.

Tid har förflutit, ägare bytts och dagens föreningsstyrelse tar sig rättigheter på ett sätt de inte ens själva inser är orimligt, för så har man alltid gjort (tror man).

Därtill blandas andra föreningar in, och sjösättning av båtar, och ytan används olovandes som allmänt skräpupplag. Det är som sagt svårt att hänga med.

Jag tycker ni ska sammanställa det här för er själva och sen be att få träffa hela styrelsen (jo, jag vet att det är flera olika föreningar, men för den som ni egentligen borde ha med att göra). Där säga som det är, att ni känner er utnyttjade och att er mark används på ett oacceptabelt sätt. Och om de inte klarar av att hålla isär sina roller och föreningar så måste ni tyvärr stoppa alltihop. Sen säger ni att ni vill att de återkommer med ett förslag på hur det ska lösas utifrån att det är er mark och att de hittills misskött sig. Inte med svar där och då (då blir det bara självförsvar och ursäkter), utan genomtänkt och efter diskussion i styrelsen.

En sådan begäran direkt från er, särskilt om ni kan leverera den utan att bli arga (känslor i övrigt är dock inte nödvändigtvis dåligt) tror jag gör att ni får flera på er sida. Äganderätten är högt värderad på landsbyggden.

Nu utgår jag från att ni fortfarande vill och hoppas att det hela kan lösas fredligt – rätt att ta till hårdare bandage har ni nämligen som sndra redan påpekat.

Sen är ordföranden uppenbart svag, att vilja gömma sig bakom att bara vara granne i vissa situationer är ynkligt, särskilt om man själv skickar fram en "jurist" för att driva sin sak. Om han nu inte hänvisar alla sådana diskussioner till juristen, det kan väl i så fall vara ok om denne företräder föreningen, men då får det ju vara något bättre än en brännvinsadvokat som försöker skrämma till sig fördelar.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Det där är ju lite knepigt. Den besökare som parkerar bilen gör nog inget fel, om det inte finns skyltar som reglerar parkeringen. Besökaren kan ju inte veta att tillfartsvägen är ett servitut.

Att parkera på annans mark är egenmäktigt förfarande, men för att vara ett brott så måste det vara uppsåtligt. Därmed kan man troligen inte göra något åt det utan skyltning. Men även i de fall man kan bevisa att förövaren medvetet parkerat på privat mark, så tror jag att polisen lägger mindre än noll energi på en sådan anmälan.

Parkerar man så att man blockerar utfarten för någon annan så kan det vara lite värre, det kan teoretiskt bli rätt höga skadestånd "jag fick ta taxi 10 mil, för att jag inte fick ut bilen".
 
O
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Kära Odjuret! Uppskattar din lediga ton i ett ärende som säkert i onödan blivit alldeles för känslomässigt laddat. Privatskylten sitter precis där man måste vika av för att komma in i den lilla parkeringsfickan. från den leder sedan en liten snutt fram till bryggan men vägen man viker av från i början går direkt ner till bryggan utan omväg.
Jag har tagit kontakt med lantmäteriet för att undersöka vägservitutet de har på vår väg också. Vid större jippon blir vi ibland inparkerade av föreningens gäster som blockerar vägen och föreningen hävdar att vi själva för sätta bom för just vår infart, de kan inte styra gästerna. Vi försökte men vår lilla träbock slängdes i diket.
Jädrar i min lilla kartong, så det ser ut när man skriver ner det. Så tokigt det ändå är. :crysmile:Skratta och gråta samtidigt!
Jag tror att man måste försöka se det komiska i det hela. Även om jag förstår att det är väldigt jobbigt.

Nu får du komma på något som du måste parkera, kanske en Bamse? ;)
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är lite svårt att se situationen framför sig tycker jag, så jag killgissar lite. Rätta gärna eller kom med en skiss på hur det ser ut.

Ni bor i en mindre by och som rågranne har ni en liten fastighet på vilken det finns en föreningslokal. Den fastigheten är så liten att den inte rymmer parkering vid större sammankomster, utan det parkeras på en äng/grusplan som ligger på er mark (mellan allmän väg och föreningsfastigheten). Ert eget hus har också tillfart via samma enskilda väg som går via ängen/grusplanen.

Jag gissar vidare att föreningsfastigheten en gång i tiden avstyckats från er mark och att om man alls tänkte på parkering då så tänkte man att det finns plats hos en vänligt sinnad föreningsmedlem.

Tid har förflutit, ägare bytts och dagens föreningsstyrelse tar sig rättigheter på ett sätt de inte ens själva inser är orimligt, för så har man alltid gjort (tror man).

Därtill blandas andra föreningar in, och sjösättning av båtar, och ytan används olovandes som allmänt skräpupplag. Det är som sagt svårt att hänga med.

Jag tycker ni ska sammanställa det här för er själva och sen be att få träffa hela styrelsen (jo, jag vet att det är flera olika föreningar, men för den som ni egentligen borde ha med att göra). Där säga som det är, att ni känner er utnyttjade och att er mark används på ett oacceptabelt sätt. Och om de inte klarar av att hålla isär sina roller och föreningar så måste ni tyvärr stoppa alltihop. Sen säger ni att ni vill att de återkommer med ett förslag på hur det ska lösas utifrån att det är er mark och att de hittills misskött sig. Inte med svar där och då (då blir det bara självförsvar och ursäkter), utan genomtänkt och efter diskussion i styrelsen.

En sådan begäran direkt från er, särskilt om ni kan leverera den utan att bli arga (känslor i övrigt är dock inte nödvändigtvis dåligt) tror jag gör att ni får flera på er sida. Äganderätten är högt värderad på landsbyggden.

Nu utgår jag från att ni fortfarande vill och hoppas att det hela kan lösas fredligt – rätt att ta till hårdare bandage har ni nämligen som sndra redan påpekat.

Sen är ordföranden uppenbart svag, att vilja gömma sig bakom att bara vara granne i vissa situationer är ynkligt, särskilt om man själv skickar fram en "jurist" för att driva sin sak. Om han nu inte hänvisar alla sådana diskussioner till juristen, det kan väl i så fall vara ok om denne företräder föreningen, men då får det ju vara något bättre än en brännvinsadvokat som försöker skrämma till sig fördelar.
Hyfsat bra gissat! En och annan detalj som halkar lite men inget som gör nån större skillnad. Bra idé att sammanställa för sig själv men att träffa hela gänget så där vore "döden".
Vi har redan haft ett gäng träffar med de i styrelsen som velat prata med oss utan resultat.
Juristen är ju styrelsemedlem men yrkestiteln och "tugget" skrämmer. Problemet är väl att föreningsfastigheten inte är byggd för att klara det de vill göra där och tidigare grannar verkar ha stått ut.
 
O Odjuret skrev:
Jag tror att man måste försöka se det komiska i det hela. Även om jag förstår att det är väldigt jobbigt.

Nu får du komma på något som du måste parkera, kanske en Bamse? ;)
:rofl:
 
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
[A]tt träffa hela gänget så där vore "döden".
Jag förstår det, men tänk på att dem ni nu får prata med är de som är mest sturska och längst från er ståndpunkt. Å andra sidan kan förstås samma sak göras i skrift. Ta upp de fel ni tycker föreningen/föreningarna gjort och att ni inte vill att de nyttjar er mark alls tills de tagit fram ett åtgärdsprogram för att se till att de gör rätt framåt.

Duger juristen i styrelsen något till kommer hen att säga (internt) att det faktiskt är de själva som gjort fel. För även om hen har en hård attityd mot er finns säkert vetskapen där om att de inte har några rättigheter att hävda egentligen.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Hemmakatten
Förstår Kickans situation. I samfälligheten vi tillhör styr och ställer "påven i skogen" som han kallas. De äldre tycker det är så bra att han sköter allt "på bästa sätt", trots att han vid upprepade tillfällen tagit beslut som strider mot stadgar och anläggningsbeslutet och inkräktat på andras fastigheter. Han lär tyvärr sitta kvar i många år framöver
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Förstår Kickans situation. I samfälligheten vi tillhör styr och ställer "påven i skogen" som han kallas. De äldre tycker det är så bra att han sköter allt "på bästa sätt", trots att han vid upprepade tillfällen tagit beslut som strider mot stadgar och anläggningsbeslutet och inkräktat på andras fastigheter. Han lär tyvärr sitta kvar i många år framöver
Hur löser folk det hos er? Vi har fått höra att "alla" tycker att vi är konstiga och förstör. Vi vågar inte riktigt vara så tuffa som vi borde då. Vem vet, kanske vi blir anmälda för högt och lågt? En bekant får ofta besök av länsstyrelsen som fått klagomål på hans fårs hälsa fast de mår bra.
 
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Hur löser folk det hos er? Vi har fått höra att "alla" tycker att vi är konstiga och förstör. Vi vågar inte riktigt vara så tuffa som vi borde då. Vem vet, kanske vi blir anmälda för högt och lågt? En bekant får ofta besök av länsstyrelsen som fått klagomål på hans fårs hälsa fast de mår bra.
Utifrån vad du skriver om deras attityd är det klart att de tycker ni förstör. De har ju kunnat göra hur de vill tidigare och nu har ni synpunkter på hur det skall ske och det kan de inte accpetera. Självklart skall ni inte acceptera att tillgängligheten till er mark begränsas på ett sätt som NI inte kan styra över. Vare sig det gäller byggvaror, parkering eller avlopp. Det är ER egendom och NI har rätt att påverka användandet av den.


Som jag ser det har ni två alternativ, sätt ner foten så långt ni har rätt på er sida eller flytta. Ni har hållt på och tjafsa ett år utan att komma något vart och det är dags att sätta P för det.

Det uteluter inte att man är goda.grannar men en sådan sak går i båda riktningarna.
Mao måste föreningen bjuda till lite.

Föreningen kommet inte ändra sig så länge det är nuvarande personer som styr och ställer.

De kan inte hålla på och anmäla hit och dit. Kom ihåg att de statliga myndigheterna är opartiska i sin bedömning.

Sträck på dig , ta två djupa andetag och fundera genom vad NI vill ha och vad som är värt mest. Agera därifrån.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Utifrån vad du skriver om deras attityd är det klart att de tycker ni förstör. De har ju kunnat göra hur de vill tidigare och nu har ni synpunkter på hur det skall ske och det kan de inte accpetera. Självklart skall ni inte acceptera att tillgängligheten till er mark begränsas på ett sätt som NI inte kan styra över. Vare sig det gäller byggvaror, parkering eller avlopp. Det är ER egendom och NI har rätt att påverka användandet av den.


Som jag ser det har ni två alternativ, sätt ner foten så långt ni har rätt på er sida eller flytta. Ni har hållt på och tjafsa ett år utan att komma något vart och det är dags att sätta P för det.

Det uteluter inte att man är goda.grannar men en sådan sak går i båda riktningarna.
Mao måste föreningen bjuda till lite.

Föreningen kommet inte ändra sig så länge det är nuvarande personer som styr och ställer.

De kan inte hålla på och anmäla hit och dit. Kom ihåg att de statliga myndigheterna är opartiska i sin bedömning.

Sträck på dig , ta två djupa andetag och fundera genom vad NI vill ha och vad som är värt mest. Agera därifrån.
Tack!!!!:ok:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Med risk att skruva upp tonläget ytterligare låter det lite som man får behandla dem lite som barn och helt enkelt ta "leksakerna" från dem om de inte kan uppföra sig.
Lägg ett fysiskt hinder ( du nämnde stockar) vid platsen de missbrukar och sätt en liten skylt om parkerings- och upplagsförbud(men välkommen till fots). Skriv samtidigt ett brev där du beklagar att du tvingas till detta pga olägenheterna som föreningens missbruk av er gästfrihet har orsakat.
Påpeka även att vägservitutet (normalt) endast ger rätt till in och utfart, inte parkering och upplag och att föreningen respekterar detta.
Vad gäller minnesmärket som tydligen står på er tomt så kan det kanske kännas ogint men det kan vara en poäng att samtidigt be dem avlägsna detta inom lämplig tidsfrist annars avser du begära handräckning hos kronofogden.

Sen ligger bollen hos dem. Det är inte mycket de kan lagligen sätta emot det.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Det kan var väldigt svårt som nyinflyttad i en sådan här mindre by (som jag uppfattar det?).

Det finns ofta alianser och motsättningar som går 40 - 50 år tillbaka i tiden, eller tom generationer.

De som ingår i "gemenskapen" tar sig rätt stora friheter mot varandra, där motsättningar finns är det ofta väldigt subtila. Alla använder stigen över XX tomt, utom NN och YY, de är "bannade" sedan 3 generationer. Men aldrig hårda ord, man hälsar precis lika artigt på NN och YY. Går på samma kalas osv.

Att som ny i en sådan grupp förstå vad man kan göra och vad man absolut inte får göra kan vara nästan omöjligt.
 
U Ursidae skrev:
Med risk att skruva upp tonläget ytterligare låter det lite som man får behandla dem lite som barn och helt enkelt ta "leksakerna" från dem om de inte kan uppföra sig.
Lägg ett fysiskt hinder ( du nämnde stockar) vid platsen de missbrukar och sätt en liten skylt om parkerings- och upplagsförbud(men välkommen till fots). Skriv samtidigt ett brev där du beklagar att du tvingas till detta pga olägenheterna som föreningens missbruk av er gästfrihet har orsakat.
Påpeka även att vägservitutet (normalt) endast ger rätt till in och utfart, inte parkering och upplag och att föreningen respekterar detta.
Vad gäller minnesmärket som tydligen står på er tomt så kan det kanske kännas ogint men det kan vara en poäng att samtidigt be dem avlägsna detta inom lämplig tidsfrist annars avser du begära handräckning hos kronofogden.

Sen ligger bollen hos dem. Det är inte mycket de kan lagligen sätta emot det.
Min man har tydligen försökt skydda mig lite. Fick just veta att skylten som lydde "Privat, tillträde efter överenskommelse" plus telefonnummer på skylten tagits ner av någon. Först las den ner, sen försvann den efter att vi satt upp den igen. Den fick inte ens sitta en vecka.
Jag misstänker att eventuella stockar kan rullas undan. Det här är otroligt. Maken hade också sagt muntligt till folk i styrelsen att vi inte lånar ut mark till skulpturen redan för ett år sedan. Trots det fick vi inget avtalsförslag, bara vaga uppgifter att de har planer på att flytta den.
Mitt brev till ordföranden om att vi vill ha bort tanten genast gick iväg för en vecka sen. Har vi gett dem tid nog? Den har ju stått där utan avtal länge, problemet är väl att vårt besked är muntligt, dock upprepat många gånger.
Kan vi råka på kostnader om vi kontaktar kronofogden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.