Hej!

Har en mindre gård på landet. Ligger i en liten by där kommunen för närvarande håller på att dra fram vatten och avlopp till de boende. Således även till mig. Vi kommer få en servispunkt att koppla upp oss mot vid tomtgränsen. Även min granne kommer att få sin servispunkt på samma ställe som oss. Men detta gör att han kommer behöva gräva ner sina ledningar över våran mark. Dvs en mindre äng och ett litet skogsparti. Totalt ca 250m. Detta är helt ok för oss. Det är en bra granne. :)

Vi måste dock skriva något papper på detta såklart. Vad behövs? När jag googlar så verkar det som att vi kommer behöva fixa ledningsrätt av Lantmäteriet. Är det verkligen så krångligt? Eller krävs servitut? :(

Mvh/ Danne

Ledningsrätt är enklare, får fortare och billigare än servitut så ta det framför ett servitut.

Du kan även klara dig med en Nyttjanderätt och behöver inte blanda in Lantmäteriet överhuvudtaget. Lite svagare vad det gäller ansvar men klart enklare.

Visa bilaga Jämförelse mellan nyttja...ingsrätt - Lantmäteriet.pdf

Googlar du på "Markupplåtelseavtal för kommunikationsledning i mark", http://bit.ly/1v94r7V, hittar du många exempel på avtal.

EDIT: Trillade in på denna tråd från Fiber och annat, nu verkar detta inte ha med sånt att göra utan mera rör med annat innehåll. Låter inlägget vara kvar om ngn annan gör samma mistag som jag ... :confused:

Redigerat:
  • Gilla
spammen
  • Laddar…
Och det är i din grannes intresse att få till något avtal, även om det nog inte har så stor praktisk betydelse. VA brukar man kunna få ha på annans mark, och få papper i efterhand om det skulle behövas.

Borde inte LM fixa ett officialservitut egentligen? Ellervar det kommunen som snålar in på kostnaderna?

Ju mer jag funderar, desto nyfiknare blir jag. Varför sätter inte kommunen servispunkten för din granne vid hans/hennes gräns? Får de göra på detta viset?

Eller delar du.och grannen på kostnaderna på något sätt?

-MH- skrev:
Ju mer jag funderar, desto nyfiknare blir jag. Varför sätter inte kommunen servispunkten för din granne vid hans/hennes gräns? Får de göra på detta viset?

Eller delar du.och grannen på kostnaderna på något sätt?
Jag tackar för svaren. :)

Anledningen till att de inte sätter den hos honom är att han bor för långt bort. Dvs, grannen, liksom jag, tillhör nästa etapp i vårat område som egentligen ska få VA framdraget. Men genom att sätta två servispunkter vid våran tomtgräns så kunde vi få det redan nu. Annars måste vi vänta 5-10 år innan kommunen får för sig att fortsätta med utbyggnaden. Tanken var att de skulle fortsätta med etapp 2 redan nästa år. Men kommunen har för mycket att göra i tätorten, så de har skjutit upp fortsatt utbyggnad på obestämd framtid. Detta genom ett beslut hos Länsstyrelsen. Så det har nog gått till på rätt vis.

Redigerat:
Det är som redan framgått i tråden grannens eller eventuellt kommunens problem. Antingen tar kommunen ut en ledningsrätt på hela avloppsnätet, eller så ber grannen om ett servitut.

Inget av detta är alltså ditt bekymmer i nuläget.

Grannens extra kostnad för ledning slipper ju kommunen, och grannen får 250m extra ledning att gräva ner och underhålla.

Hade jag varit granne hade jag varit mycket tveksam, men det kanske finns anledningar som inte framkommit här.

Finns inte så mycket att vara tveksam över kan vi känna. Vi har haft möte med kommunen, grävfirma och ansvariga på VA-verket. (Dock hade ingen av dessa koll på vilka avtal vi behövde skriva mellan oss som privatpersoner/grannar). Det fanns två val. Antingen sätter dom två servispunkter på angiven plats, så att vi omgående kan får avlopp och vatten. Eller så tackar vi nej, och får således vänta tills man återupptar arbetet. Vilket kan bli om 5-10 år menade man från kommunens sida. När man kommer fortsätta utbyggnaden så kommer man ändå gräva förbi min granne. Så kommunen tjänar inget på detta, mer än att han betalar för sitt vatten- och avloppsabonnemang under denna tiden. Vilket han inte gjort om han väntat.

Den enda förlusten blir egentligen för grannen, som du nämnde ovan. Han får stå för nedgrävningen för de 250m själv. Detta gör han p.g.a vattnet är väldigt dåligt här vi bor. Han och hans fru vill inte vänta längre på friskt vatten. Själv har jag en äldre trekammarbrunn som ändå måste bytas ut. Samt en vattenreningsanläggning för radon mm som väsnas stup i ett. Så jag vill gärna koppla upp mig snarast på kommunens VA. Därav att vi tackat ja till dessa servispunkter.

Naturligtvis är det grannens problem att se till att rätt dokument fixas fram. Vare sig han eller jag hade större koll på detta. Så jag erbjöd mig kolla upp det och kanske kasta ihop nåt litet kontrakt eller liknande. Jag har efter denna dags googlande och läsande på LM och denna eminenta sida kommit fram till att det inte är så enkelt. Internet är förjäkla bra! :rolleyes: Så jag kommer lämna över "bollen" till grannen. Så får han fixa denna formalia. :)

Som sagt, det är en trevlig granne. Så inget ont om honom. :p

Tack för alla svar! God Jul till er alla! :thumbup:

Jo, det var väl den typen av skäl jag misstänkte skulle finnas. :)

Kolla upp hur mycket ni sparar på att ha en servis med två lägenheter. Då får ni en faktura.från kommunen sen varje år, som ni antingen delar broderligt på, eller sätter en extra mätare.

Hur gör ni med avloppet, om grannen kan nöja sig med bara vatten till de är och gräver hos honom, kan det kanske bli billigare.

Några förslag bara, jag tycker själv kommunalt VA är värt mycket.

Redigerat:
För att återgå till kärnfrågan, lös det med ett avtalsservitut. Ledningsrätt funkar inte (behöver en juridisk person som rättighetshavare, därför som detta används av VA-bolag mfl), officialservitut kan funka, men det är väldigt mycket dyrare än ett avtalsservitut dock ger det lite bättre säkerhet. Exempel på formuleringar för avtalsservitut hjälper google dig med, annars är det till att läsa i jordabalkens 14 kap. Se sedan till att avtalet blir inskrivet genom att skicka det till inskrivnignsmyndigheten, kostar några 100kr och är definitivt värt det.

"viktigt" har rätt. Avtalsservitut är enklast. Viktigt att tänka på att din fastighet är tjänande och grannens härskande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.