Tänkte att ni kunde hjälpa mig med en fråga jag haft ett tag.
Ponera detta ej ovanliga scenario, du har säg 60m till en redskapsbod du vill inte kosta på en central där ute för att det enda som behövs är en glob och ett uttag.
Du drar iväg en 2,5mm2 60m sätter upp en dosa i boden och gör installationen med en 1,5mm2 3m säkrar av med en 10A i "stor huset".
Det finns massor av scenarion tex långa sträckor med 16mm2 till 2,5mm2 avsäkrade 16A till armaturer.

Nu är ju frågan om detta är godkänt.
Svara gärna men ta stöd på regler å paragrafer.

Ja.. Du måste säkra av efter den minsta arean.

Men säkringen måste väl sitta där reduceringen i area görs, dvs i boden? Så har jag iaf förstått alla tidigare diskussioner i ämnet.

Nej, du kan säkra alltihop med liten säkring i mataränden, men märkning måste finnas att arean är reducerad längre ut.

Det är avsäkrat för den minsta arean men problemet är nog längden, med 4% regeln kommer man inte så långt med en 1,5mm2 så därför 2,5mm. Frågan är om man kan gå över till en mindre area ett fåtal meter.

Rent elektrisk så år detta bra, MEN den dagen någon vill ha mera ström i boden kommer elektrikern och tittar i elcentralen inne och ser att det sitter ju en 2,5 mm2 till boden och byter till 16A. Nu borde elektrikern naturligtvis kontrollera hur det ser ut i andra änden men världen är full av så många "borde".

Finns säkert som lagar och paragrafer, men jag ids int.

Protte

Sedan är det problem med längden också.

jo det är klart att "erfoderlig märkning skall utföras" hehe nä skämt åtsido men uppmärkt ska det ju vara i centralen. men vart går gränsen 60m 2,5mm sen 20m 1,5mm hur räknar man på det hela....i elvis går det inte ....är det någon som kollat i febdoc?

Hur mycket kostar det att gräva 60m? Hur många procent av den kostnaden är en liten undercentral när man ändå har en elektriker på plats för att koppla in kabeln?

mrfrenzy skrev:
Hur mycket kostar det att gräva 60m?

Svett...:D

haha bra poäng men det kunde lika gärna varit en lång industi lokal med armaturer där det är långt till närmsta central så man drar 16mm2 "backbone" kabel säkrad 16A och gör utstick till armaturerna, men det är svårt att få in den i armaturplintarna så man går över till 2,5mm2 i utsticken.

Korskopplarn skrev:
jo det är klart att "erfoderlig märkning skall utföras" hehe nä skämt åtsido men uppmärkt ska det ju vara i centralen. men vart går gränsen 60m 2,5mm sen 20m 1,5mm hur räknar man på det hela....i elvis går det inte ....är det någon som kollat i febdoc?
Om man räknar fram förimpedansen fram till änden av 2,5:an och sedan lägger till impedansen för 1,5:an så får man ju fram summaimpedansen och kan få fram kortslutningsströmmen. Max belastning bestäms av minsta arean, typ kjedjans svagaste länk.

Korskopplarn skrev:
haha bra poäng men det kunde lika gärna varit en lång industi lokal med armaturer där det är långt till närmsta central så man drar 16mm2 "backbone" kabel säkrad 16A och gör utstick till armaturerna, men det är svårt att få in den i armaturplintarna så man går över till 2,5mm2 i utsticken.
Om vi drar parallellen med gatubelysning så är den säkrad i varje stolpe.

Protte

prototypen skrev:
Om vi drar parallellen med gatubelysning så är den säkrad i varje stolpe.

Protte
Har säkert delvis andra orsaker, kortis i en stolpe ska inte släcka ett helt kvarter.

Det kan ju även vara trevligt på en industri om kortis i en armatur inte släcker hela fastigheten...
Tex I en stor maskinhall med 3 rader med fem armaturer på varje, hängandes på vajrar 8m upp i taket. Efter ett åsknedslag så blev det kortis i en reaktor. Alla tre raderna var ihopkopplade. När jag delat dom och kommit fram till vilken som var den felande raden var det bara att ta ner en armatur i taget och prova, det var den fjärde på raden som var trasig.

Och en skylift gick inte in........

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.